Defensie bestelt dus 1.000 voertuigen in operationele leasing bij Arval voor een duur van 6 maand. Het gaat uitsluitend om modellen van de PSA-groep: Citroën Berlingo en Jumpy als minibus of bestelwagen en Opel Movano. Ze worden vanaf nu geleverd en zullen binnen de 6 maand allemaal operationeel zijn.

Maar los van de logistieke krachttoer van Arval België en PSA om al deze voertuigen in een recordtijd geleverd te krijgen, gaat het contract nog veel verder, zo vertelt Alain Yvon, Managing Director van Arval België: “Er is ook een technische uitdaging, want hebben de voertuigen uitgerust met een telematicasysteem waarmee Defensie hen kan volgen en informatie kan opvragen over de rijstijl, het brandstofverbruik en dergelijke meer. Ze zijn ook uitgerust met een car-sharingoplossing zodat deze voertuigen gemakkelijk kunnen worden gebruikt door alle bestuurders van Defensie”. Arval had al dergelijke oplossingen in eigen beheer, maar ze moesten toch nog worden aangepast.

Arval Car Sharing maakt het mogelijk om de reservatie van voertuigen te beheren.

Het systeem Arval Car Sharing is bijvoorbeeld herwerkt om niet alleen via een online-reservatieplatform te werken, maar ook en vooral via de identificatiebewijzen van de militairen. “De voertuigen kunnen worden gereserveerd bij een dispatcher die het onlinesysteem van Arval Car Sharing beheert”, vertelt luitenant-kolonel Pascal Borrey, verantwoordelijk voor het beheer van wagenpark en van speciale voertuigen voor Defensie. “Als de reservatie afgerond is, heeft de bestuurder geen sleutel of smartphone nodig om de wagen te ontgrendelen. Hij kan gewoon zijn badge van Defensie gebruiken. Hetzelfde geldt voor het weer afsluiten van de auto bij de teruggave”.

Het ingebouwde telematicasysteem geeft Defensie een beter zicht op het brandstofverbruik en op de rijstijl van elke gebruiker. Na analyse kunnen die gegevens helpen om de kosten te drukken.

Het aannemen van de voertuigen gebeurt met de ID-kaart van de leden van Defensie.

Want dat is wel degelijk het doel van deze nieuwe maatregelen voor Defensie: de kosten verlagen. De 1.000 nieuwe wagens vervangen een bestaande vloot, maar dankzij de nieuwe technologie zou het formaat van het wagenpark kleiner kunnen. “Als we de leasingwagens voor de hogere rangen meetellen, dan hadden we een paar maand geleden 1.600 auto’s. Vandaag zijn dat er nog 1.200. En als het autodeelsysteem erin slaagt om het gebruik nog te optimaliseren, wat toch onze verwachting is, dan kan dat aantal over vier jaar nog omlaag, wanneer het contract wordt vernieuwd,” zo voegt luitenant-kolonel Pascal Borrey toe.

“We zijn verheugd te hebben kunnen voldoen aan de vraag van Arval België in dit ambitieuze dossier,” vertelt Stephane Levi, CEO van de groep PSA Belux. “Met 950 Citroëns en 50 Opels bieden we een gamma aan dat is aangepast aan de dagelijkse noden van Defensie. Onze producten, de uitstekende samenwerking van alle teams en de flexibiliteit van onze fabrieken hebben het mogelijk gemaakt om deel uit te maken van dit grootse project”.