SHELL – JLR – FevMars2019

Autosalon van Parijs 2018: 20 toekomstige fleetmodellen

Hoewel op deze jaargang 2018 van het salon van Parijs een paar opvallende afwezigen waren, zoals Volkswagen, Ford of Opel, was deze jaargang toch de moeite waard dankzij een paar nieuwe fleetmodellen. De redactie van link2fleet maakte alvast een overzicht.

Audi A1

Ok, hij wordt niet meer in Vorst gemaakt, maar de tweede generatie van de kleine Audi wint net zozeer aan charisma als aan centimeters. Na 8 jaar trouwe dienst wordt de eerste generatie van de A1 afgezwaaid om plaats te maken voor een volledig nieuwe versie, die er voortaan enkel nog met vijf deuren is. Hij staat op het MQB-platform en groeit daardoor in één klap met 6 centimeter in de lengte, waardoor hij er 65 liter kofferruimte bij krijgt. Het dashboard is hertekend en integreert voortaan op het midden een aanraakscherm, met een hele reeks functies en rijhulpsystemen die hem veel veiliger maken. De kleine A1 is trouwens enkel nog met benzinemotoren verkrijgbaar.

 

Audi Q3

De compacte SUV Q3 is aan zijn tweede generatie toe en krijgt een nieuw en veel agressiever gezicht, terwijl hij bovendien groter wordt. Hij staat ook op het MQB-platform en is liefst 10 centimeter langer en 2 centimeter breder geworden, terwijl zijn wielbasis met 8 centimeter is gegroeid. De koffer groeit van 460 naar 530 liter dankzij onder meer een verschuifbare achterbank. Onder de motorkap liggen viercilinders op benzine of op diesel.

 

BMW 3-Reeks

De zevende generatie van deze bestseller van de Belgische fleetwereld ondergaat een volledige make-over, zowel uiterlijk als in het interieur. De nieuwe 3-Reeks scherpt zijn klauwen voor een nog agressiever front. In het interieur is het dashboard (eindelijk) volledig vernieuwd en krijgt het een totaal andere look. Hij belooft nog dynamischer te zijn dan zijn voorganger dankzij een gewichtsreductie (-55 kilo op de weegschaal) en nog meer technologisch dankzij de integratie van heel wat elementen uit de 7-Reeks. Er staan ook deze keer weer plug-in hybride versies op de planning.

 

BMW X5

Hetzelfde vernieuwde interieur en identieke stijlcodes zien we opduiken op de volledig nieuwe versie van BMW’s grote SUV. Ook de technologie is van de partij, met de komst van een interactieve sleutel of gebarenbediening zoals in de 5- of de 7-Reeks. Voor de komende maanden staat ook hier een plug-in hybride afgeleide op het programma.

 

Citroën C5 Aircross

Het nieuwe vlaggenschip van Citroën maakt eindelijk zijn intrede op de Europese markt na zijn veelbelovende debuut in China. Hij staat voor een forse uitdaging, want hij moet niet alleen een leegte vullen aan de bovenkant van het Citroën-gamma, maar ook de plaats innemen van de berline C5, die ondertussen al een paar maand uit het aanbod is gehaald. Zijn algemene lijn verwijst naar die van de recente C3 Aircross, maar dan met veel grotere proporties aangezien de C5 Aircross een van de grootste SUV’s op de markt is. Met 580 liter is zijn koffer trouwens een van de ruimste van zijn segment.

 

DS3 Crossback

Het is gedaan met de kleine stadsauto, want de DS3 meet zich het epitheton Crossback aan en wordt een stadse cross-over. Met zijn lengte van 4,12 meter neemt hij de stijlcodes over die onlangs werden ingewijd door de recente DS7 Crossback. Toch heeft hij een paar unieke trekjes, zoals de ingetrokken deurklinken die naar buiten komen zodra je de auto op 1,5 meter nadert. Qua motoren kiest hij voor de jongste evoluties van de BlueHDi- en PureTech-families van de PSA-groep. Hij wordt komende lente op de markt gebracht. Eind 2019 volgt er bovendien een zuiver elektrische versie.

 

Kia e-Niro

485 kilometer, dat het is beloofde WLTP-rijbereik voor de zuiver elektrische versie van Kia’s kleine SUV, die in Parijs debuteert. De Niro is al een knap succesnummer voor Kia, maar deze elektrische versie zou dat nog moeten versterken. Verder onderscheidt niets hem van de klassieke variant, met uitzondering van zijn gesloten radiatorrooster met daarin zijn laadpunt.

 

Kia ProCeed

Kia surft volop mee op de golf van succes van de Stinger met zijn indrukwekkende look. Tot op heden kleefde de naam Pro_Cee’d op een coupéversie van de berline Cee’d, maar vandaag verwijst ProCeed (in één woord) naar een magnifieke shooting brake. De ProCeed – en de Ceed trouwens ook – is ontworpen in Duitsland, wordt gebouwd in Slowakije en pakt uit met zijn Europese roots om klanten te overtuigen. Zijn interieur is sterk geïnspireerd op dat van de Stinger en oogt zeer kwalitatief.

 

Kia Sportage

De bestverkochte SUV van het Kia-gamma ondergaat een zeer bescheiden facelift halverwege zijn carrière. Hij krijgt onder meer een nieuw radiatorrooster en een nieuw lichtdesign. Binnenkort verschijnt een mild hybride variant zoals we die eerder al zagen op zijn neef Hyundai Tucson. Die moet vooral de dieselmotor ondersteunen tijdens het optrekken, maar zuiver elektrisch rijden zit er niet in.

 

Lexus ES

Hoewel dit al de zevende generatie is van de berline ES, komt hij nu pas voor het eerst naar Europa. Deze rivaal voor de Mercedes C-Klasse en BMW 3-Reeks is er enkel als hybride en kent het laagste VAA van zijn segment. Officieel vervangt hij de GS in het Lexus-gamma, maar hij kost gemiddeld zo’n 4.000 euro minder. Toch mag hij uitpakken met alle moderne technologie op het vlak van veiligheid en rijondersteuning en zal zijn look niemand onverschillig laten.

 

Mercedes A-Klasse Sedan

De middenklasser van het merk met de ster kent voortaan ook een vierdeursversie met kofferbak en een bijzonder geslaagd design. Vergis je echter niet, deze A-Klasse Sedan vervangt de CLA niet – die krijgt namelijk ook een tweede generatie – maar hij is een nieuwkomer in het gamma en brengt een extra alternatief voor bestuurders die op zoek zijn naar een berline. Zijn look is resoluut sportiever dan die van bijvoorbeeld een C-Klasse en zijn koffer is ronduit groot.

 

Mercedes B-Klasse

Voor deze derde generatie van de B-Klasse zet Mercedes in op een zachte evolutie, maar het voegt wel een snuifje dynamiek toe waar de liefhebbers van het merk blij mee zullen zijn. Uiterlijk werd hij wat ronder, waardoor hij er wat jovialer uitziet. Het dashboard neemt het design over van de recent vernieuwde A-Klasse, maar met een paar gewijzigde details.

 

Mercedes GLE

De derde première op de Mercedes-stand is de volledig nieuwe generatie van de SUV GLE. Hij is groter maar vertoont ook rondere lijnen. Bovendien werd hij ruimer, want er is plaats voor tot 7 passagiers aan boord. Mercedes maakt van de gelegenheid gebruik om een gebarencontrole en een volledig nieuw interieur te introduceren.

 

Peugeot 508 SW

Na de dynamische berline volgt nu de breakversie van de Peugeot 508. Het model wordt nog dynamischer en is bijna een shooting brake. De Fransen kondigden in Parijs meteen ook aan dat er een hybride variant in de steigers staat. Die krijgt een aantal specifieke functies die te maken hebben met zijn hybride aandrijving.

 

Renault Kadjar

De SUV Kadjar van Renault evolueert zeer voorzichtig en krijgt vooral nieuwe motoren. Op het programma staan een hertekend radiatorrooster, bredere koplampen en licht hertekende voor- en achterbumpers. In het interieur is de middenconsole wat herwerkt, vooral ter hoogte van de ventilatierooster. Hij is er voortaan met een inductieve lader voor smartphones.

 

Seat Tarraco

Seat onthulde in Parijs de SUV die voortaan het topmodel is van zijn gamma. Hij heet Tarraco – zoals altijd de naam van een Spaanse stad –  en staat op het platform van de VW Tiguan Allspace, zodat hij zeven plaatsen kan bieden. Zijn design kondigt de nieuwe stijlcodes aan van het merk. Daarnaast is de Arona er voortaan in een CNG-versie.

 

Tesla Model 3

De langverwachte Tesla Model 3 was te zien op de stand van het merk in Parijs. In de Verenigde Staten is hij verkrijgbaar vanaf 35.000 euro en hij zou de elektrische berline toegankelijker moeten maken voor een groter publiek, met een rijbereik van bijna 400 kilometer. Volgens de jongste informatie zou hij in het eerste semester van 2019 bij ons op de markt komen.

 

Toyota Camry

De Camry is een veelvuldig bekroond model in de Verenigde Staten en steekt nu ook over naar Europa. De grote hybride berline combineert een 2.5-benzineviercilinder van 177 pk met een elektromotor om uit te komen op een totaalvermogen van 218 pk. Hij moet binnen het Toyota-gamma de Avensis komen vervangen.

 

Toyota Corolla

Een andere naam die we zien terugkeren is Corolla. De opvolger van de Auris komt er in twee koetswerkvarianten: berline en break. Er staat geen enkele versie met enkel een verbrandingsmotor in de catalogus, hij is er enkel als hybride.

 

Toyota Rav4

Het salon van Parijs was voor Toyota ook de gelegenheid om zijn gloednieuwe Rav4 voor te stellen. Hij werd groter en zijn volledig nieuwe look breekt met die van zijn voorganger. Er staan bovendien geen versies met enkel een verbrandingsmotor op het programma, maar enkel nog hybrides. De Rav4 is er naar keuze met twee- of vierwielaandrijving en staat tegen het eind van het jaar bij de dealers.

 


Azië op veroveringstocht in Europa

In Azië wordt duidelijk fors geïnvesteerd in de autosector. Dat blijkt uit de aanwezigheid van twee volledig nieuwe spelers van dat continent op het salon van Parijs. De eerste, GAC Motor, is een jonge, onafhankelijke constructeur met premiumpositionering, die 10 jaar geleden werd opgericht in China. Vandaag is het merk al actief in Azië, Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika. Het merk biedt al een volledig gamma en zelfs een zuiver elektrisch model en heeft al aardig wat marktaandeel veroverd in China, waar van zijn SUV GS4 meer dan 300.000 exemplaren per maand worden verkocht. Met zijn aanwezigheid in Parijs zoekt GAC Motor in de eerste plaats naar zichtbaarheid en naambekendheid, onder meer door zijn SUV GS5 voor te stellen. Over 1 à 2 jaar willen de Chinezen ook in Europa van start gaan.

Het merk VinFast is zopas opgericht in Vietnam. De eerste constructeur van massaproductiemodellen uit Vietnam pompte meer dan 1,5 miljard euro in zijn fabriek. Daar worden nu al twee modellen gemaakt: een berline en een grote SUV. Ze zijn relatief premium gepositioneerd en zouden in september 2019 op de markt komen in Vietnam. Vanaf 2020 start een wereldwijde uitrol, per regio. Uiteraard staat ook Europa in de toekomstplanning genoteerd.

Toon meer nieuwsjes