Het verhaal van Carglass dat 30 jaar geleden startte vanuit een groothandelsfunctie voor autoruiten, krijgt nu een uitbreiding naar autoschadeherstelling, zodat zowel particulieren als zakelijke klanten over één gecentraliseerde oplossing beschikken voor het herstellen van autoschade.

Dat wordt mogelijk gemaakt doordat Carglass en CARe Carrosserie België hun krachten bundelen en hun complementaire expertises overal in België en volgens eenduidige standaarden aanbieden. Hoewel beide netwerken vooreerst naast elkaar blijven bestaan, is gestart met de integratie van autoschadeherstellingen in een aantal grote Carglass service centra. Na een eerste pilootproject in Drogenbos zijn eind 2017 al 5 locaties operationeel: Antwerpen (haven), Hasselt, Goslies, Charleroi en Luik. In 2018 zullen 10 bijkomende Carglass service centra autoschadeherstellingen toevoegen aan hun dienstenpakket.

 

Herstellen waar mogelijk

Het principe dat Carglass hanteert – herstellen als het kan, vervangen als het moet – wordt overgenomen voor autoschadeherstel. Deze strategische keuze verzekert de klanten van de snelste, meest kostenefficiënte en meest milieuvriendelijke oplossing.

Zo kregen we het herstellen van een bumper te zien met een soort hete lucht lastechniek. Bij de prijsvergelijking moet niet  alleen de prijs van het nieuwe onderdeel in acht worden genomen (vb. een bumper), maar ook de bijkomende kosten voor het spuiten in de koetswerkkleur.

Carglass Carrosserie Express werkt volgens het principe van ‘smart repair’ en herstelt kleine koetswerkschade zonder vervanging van stukken en dit binnen één dag. Het aanbod omvat het wegwerken van oppervlakkige krassen, het bijwerken van lak- en lichte deukschade, koplampherstelling (gekraste en matte lens), herstelling van aluminium velgen en het polieren van de auto.

Sinds 1990 onderhoudt Carglass partnerships met verzekerings-, leasing- en fleet-maatschappijen. In 1992 werd het Customer Contact Center opgericht, dat 7/7 en 24/24 paraat staat.  Deze troeven worden nu bij uitbreiding uitgespeeld in het domein van de autoschadeherstellingen.

 

Alles-in-één cabine

De integratie van autoschadeherstellingen in grote Carglass service centra wordt ondersteund door de spuitcabines van het Italiaanse Symach. ‘Spuitcabine’ dekt hier onvoldoende de lading, want het betreft een uitrusting voor de volledige afhandeling van de herstelling, met inbegrip van schuren, plamuren, spuiten en drogen. Eén van de vele troeven is de in de vloer ingebouwde hefbrug. Bijzonder efficiënt is het ‘vliegend drogen’, een katalytisch procedé, dat drogen tot op de kern in 2 tot 5 minuten mogelijk maakt. De hoogglans wanden dragen bij tot een optimaal gelijkmatige lichtspreiding in de cabine. De cabines zijn per paar geïnstalleerd in de Carglass service centra die vandaag al autoschadeherstelling aanbieden.