SHELL – JLR – FevMars2019

Connected car: de auto van morgen is er al

Op het voorbije salon van Genève en in het doorsnee persdossier van een nieuw voertuig wemelt het van de connectiviteit. Maar waar staat de connected car vandaag?

Volgens marktonderzoeksbureau GfK Retail & Technology werden in 2010 zowat 267 miljoen smartphones verkocht, om op te klimmen tot 1,010 miljard stuks in 2013 en 1,264 miljard eenheden eind 2014. Dit jaar zal het volume verder stijgen tot ruim 1,537 miljard smartphones die wereldwijd over de toonbank gaan!

Nog steeds volgens GfK Retail & Technology draait alles rond connected oplossingen en een verdere fusie van de telecom-, IT- en CE-ervaringen (consumer electronics) naar één grote digitale belevingswereld, die zowel onderweg (mobiel) als thuis zal boeien met identieke mogelijkheden dankzij de overal beschikbare internettoegang. De auto kan dus niet achterblijven…

 

Sleutelrol voor Bluetooth

Nadat alles digitaal en later ook nog mobiel moest worden, is connected vandaag het nieuwe codewoord. Het begon eigenlijk bij de introductie van Bluetooth, dat toeliet de zaktelefoon te koppelen aan de autoradio en zo handenvrij te bellen met een (niet altijd even) goede verstaanbaarheid van de gesprekken via de autoluidsprekers. Bluetooth speelt vandaag nog steeds een absolute sleutelrol in het connected verhaal. De zaktelefoon werd een smartphone en via Bluetooth kunnen we draadloos muziek uit het zakwonder streamen naar de auto. Alweer Bluetooth maakt het mogelijk de smartphone als draadloze modem in te zetten en zo de auto met het internet te verbinden. Dat is pas connectiviteit.

ConnectedDrive_June_2013
De toepassinemogelijkheden van de connected car zijn quasi ongebreideld. Van een mobiele handleiding voor de auto…

Opgelet voor datakosten

Om een smartphone verbinding te laten maken met het internet moet deze uitgerust worden met een SIM-kaart die niet alleen telefonie toelaat, maar tevens voorziet in een data-abonnement. Dat is vandaag geen probleem bij de meeste providers maar prepaid-kaarten zijn niet altijd compatibel. Het is verder uitkijken met roaming (gebruik in het buitenland) wat de kosten voor dataverkeer duizelingwekkend de hoogte in kan jagen. Gelukkig zetten de automerken de roaminginstelling op hun systemen standaard op ‘uit’, maar ook in eigen land wordt de datalimiet al snel overschreden, met extra kosten tot gevolg.

Voor een goede internettoegang via de smartphone is minstens een 3G (UMTS) en beter nog een 4G mobiel netwerk beschikbaar. Dat laatste is zeker wenselijk indien andere inzittenden in de auto via een on-board hotspot ook internettoegang wensen.

Vanzelfsprekend is een smartphone geen noodzaak, voor zover de auto optioneel besteld werd met een on-board SIM-kaart.

… à l'utilisation d'applis en cours de route.
… tot het gebruik van apps onderweg.

Het voordeel voor fleet-owner en berijder
ConnectedCarHeaderDat de auto deel uitmaakt van het internet door ‘connected’ te zijn is mooi, maar wat heb ik eraan als professioneel gebruiker of vlootverantwoordelijke? Extra veiligheid en gebruiksgemak.

Waarschijnlijk het belangrijkste voordeel is de ‘Live Traffic Information’ of hoe de dienst ook mag heten bij de verschillende automerken. De gebruikelijke verkeersinformatie via RDS op de FM-stations is vandaag volstrekt ontoereikend en hopeloos achterhaald. De via diverse mogelijke bronnen ingekochte verkeersinformatie stroomt in real time in de wagen en beperkt zich niet tot de snelwegen en enkele hoofdwegen. In samenwerking met de navigatie kan dit heel wat tijdsbesparing opleveren, uiteraard ook de stress terugdringen en zo bijdragen tot veiliger rijden.

Een gelijkaardig voordeel is te halen uit de zoekfunctie naar beschikbare parkeerplaatsen, al is de gebruiker zeker in België nog te zeer afhankelijk van de medewerking van informanten. Indien grote spelers als bv. Vinci en Q-park geen informatie in real time leveren, dan kan de zoekfunctie nooit efficiënt zijn.

Uitbreiding van de navigatie met Google Maps, Google Street View en Google Earth™’ kan voor meer duidelijkheid zorgen en zo helpen veiliger op de plaats van bestemming te komen.

Het noodoproepsysteem wat later verplicht wordt en nu al bij sommige automerken operationeel is, betekent een belangrijke meerwaarde voor de veiligheid en dus in het bijzonder voor de veelrijder.

Het is echter uitkijken voor de mogelijke meerkosten. Een internetverbinding opbouwen vereist een data-abonnement en de daarin opgenomen volumelimiet wordt sneller bereikt dan verwacht. Bovendien went het gebruik van al die extra diensten en stelt zich bij het overschrijden van de landsgrenzen het dilemma: uitschakelen of de pijnlijk dure roamingkosten dragen.


Think basic
320_L2F207_BMW_Femtocell

Wat hebben we aan al die connectiviteit als er vanuit de auto geen stabiele internetverbinding kan worden verzekerd? Dat zette BMW aan om samen met toeleverancier peiker acustic GmbH & Co. KG en netwerkspecialist Nash Technologies GmbH de wereldwijd eerste ‘Femtocell’ voor het verbeteren van de mobiele ontvangst in auto’s te ontwikkelen. Hun ‘Vehicular Small Cell’-project vierde première tijdens het Mobile World Congress 2015 in Barcelona.

Steeds meer mobiele toestellen met internettoegang worden in de auto gebruikt: smartphones, tablets, smart watches, wearables… en uiteraard ook de connectie van de auto zelf met het web. Alleen al door hun carrosserie bemoeilijken auto’s de ontvangst van radiogolven waar mobiele telefonie en datatransmissie gebruik van maken. Dat leidt in gebieden met geringe dekking van de mobiele netwerken tot storing of zelfs onderbreking van de verbinding.

Een ‘Femtocell’ is een stationaire mini-zendcel zoals die normaal wordt toegepast in woningen of kantoren om mobiele netwerkverbindingen mogelijk te maken. Deze wordt nu in de auto overgebracht en verzekert via de autoantenne enerzijds een optimale koppeling met het mobiele netwerk en anderzijds een verlaging van het elektromagnetische stralingsniveau in het auto-interieur.

Dankzij de ‘Femtocell’ worden alle (mobiele) toestellen automatisch en draadloos gekoppeld aan de dakantenne zodat een maximaal stabiele verbinding voor spraak en internettoegang tot stand komt. Bovendien zal de data overdrachtssnelheid groter zijn. Als gevolg van de stabiele verbinding zullen mobiele toestellen minder sterk moeten zenden, waardoor de autonomie van hun accu toeneemt.


Europa verplicht eCall
ecall

Op 2 maart dit jaar werden de regels vastgelegd voor het op Europese schaal in te voeren ‘eCall’-assistentiesysteem, dat interventies van hulpdiensten bij ongevallen aanzienlijk moet versnellen. Er wordt zelfs een halvering verwacht van de reactietijd tussen het gebeuren van een ongeval en het ontvangen van een noodoproep. Dit moet vooral het aantal dodelijke slachtoffers sterk doen dalen, evenals langdurige revalidatie als gevolg van verkeersongevallen.

Nieuwe auto’s zullen vanaf 18 maart 2018 uitgerust moeten zijn met een systeem dat in staat is automatisch een oproep te doen naar het bekende noodnummer 112. Aanvankelijk werd al met een introductie dit jaar gerekend, maar helaas is het noodnummer 112 nog steeds niet in gans Europa operationeel. Dat is nu verplicht gesteld tegen 1 oktober 2017. Oproepen moeten gratis zijn.

De bestuurder of inzittenden in het voertuig moeten ook manueel een oproep kunnen uitsturen via een eCall-noodknop, al moet die zo geïnstalleerd zijn dat noodoproepen per vergissing worden uitgesloten.

Europa verplicht de autoconstructeurs compatibiliteit van eCall met de Galileo en EGNOS satellietnavigatiesystemen, maar – gelukkig – zijn ze ook vrij koppelingen naar de vandaag operationele systemen als GPS te voorzien.

Voertuigen zullen niet constant ‘vervolgd’ worden, al is dat technisch mogelijk. Enkel bij een ongeval wordt de precieze positie van het voertuig doorgeseind met de noodoproep. Door de voertuigen verzamelde data valt onder de privacywetgeving en mag enkel mits toestemming van de eigenaar worden doorgegeven aan derden.

Toon meer nieuwsjes