E-Pace: lovely baby-Jaguar!

De hele autowereld wemelt van de verwantschappen en de familierelaties. Of hoe de genetica zich ook in de automobielsector vertakt. Zo heeft de Jaguar F-Pace er sinds kort een klein broertje bij: de E-Pace.

Tussen de lanceringsdata van deze twee SUV’s ligt niet eens twee jaar tijd. De F-Pace was de eerste crossover van het merk, de nieuwe E-Pace gaat voor een compacter formaat en verwent zijn vijf inzittenden met een fluwelen atmosfeer waarin het leer in grote mate bijdraagt tot de bijzondere sfeer aan boord. En dat de E-Pace dezelfde beginletter heeft als electronica kan geen toeval heten. Hij pakt immers uit met de nieuwste connectiviteitsoplossingen, het Touch Pro-infotainmentsysteem voor al uw favoriete app’s en een groot TFT-kleurendisplay van 12,3 duim bovenop het dashboard. Overigens is niet alleen het design van deze E-Pace dynamisch: dankzij de Configurable Dynamics-technologie kunnen de modi voor stuurinrichting en versnellingsbak in functie van uw humeur worden ingesteld.

Hij heeft alles aan boord voor een opmerkelijke rijdynamiek gekoppeld aan grip op iedere ondergrond. Kortom, deze E-Pace weet te verleiden. In de eerste plaats met een ruime waaier aan aandrijfmogelijkheden. Zo biedt hij keuze tussen 2- en 4-wielaandrijving, tussen twee viercilinderbenzinemtooren (250 of 300 pk) of drie viercilinderdiesels van 150, 180 of 240 pk en tussen een manuele 6-versnellingsbak of een 9-trapsautomaat. In de tweede plaats verleidt hij met zijn typische voorkomen en het rijplezier dat hij bij alle gebruik weet te bieden, zowel bij een rustige rijstijl als tegen een hoger tempo en zelfs buiten de gebaande paden, waar hij eveneens hoge ogen gooit. De E-Pace kiest resoluut voor een premium aanpak en een rijkelijke uitrusting, maar zet dan ook flink wat gewicht op de weegschaal: 1.800 kg. Gelukkig weet hij die mooi te verpakken in een brede schouderpartij en een sterk op de F-Type geïnspireerde achterzijde. De moduleerbaarheid daarentegen is weinig bijzonder: zijn bergvakken zijn goed uitgekiend, maar de koffer kan maximaal 1.234 liter slikken en de achterbank is niet van de ruimste. Qua geluiddemping is de diesel duidelijk beter bij de les dan de wat ruigere benzines. Met zijn sympathiek ogende, afgeronde neuspartij steelt hij veel blikken en zijn alert rijgedrag maakt de rijervaring erg aangenaam, zelfs off-road waar hij zonder meer uitblinkt. Deze E-Pace doet meer dan het merkblazoen van Jaguar oppoetsen, hij zal zowel vrouwelijke als mannelijke kopers weten te verleiden met zijn 6 uitrustingsniveaus. Die krijgen overigens allemaal 3 jaar gratis garantie, bijstand en onderhoud mee. Very nice, isn’t it?

Prijzen van 36.050 tot 65.150 euro.

Toon meer nieuwsjes