Advertisement
Gepubliceerd op 26 March 2021 om 13h10
Door Bert Troubleyn

EVBox & Mobility Plus: “De markt is klaar”

Nu uw wagenpark stilaan moet gaan elektrificeren, wordt het ook tijd om te gaan kijken welke infrastructuur u nodig heeft zodat mensen op kantoor, thuis of onderweg kunnen opladen. Een korte blik op de markt leert ons in elk geval dat er op dat vlak veel aanbod is.

We spraken met 2 aanbieders van laadoplossingen voor elektrische voertuigen over hun aanbod voor de B2B-markt. Herman Jonker gaf ons meer informatie over het aanbod van EVBox en Luc Soubry bracht klaarheid in de filosofie en werkingswijze van Mobility Plus.

 

EVBox – Herman Jonker, Marketing Specialist Benelux

L2F: Welke soorten laadpunten biedt u vandaag aan?

HJ: Wij bieden zowel AC- als DC-laadpunten aan. Ons AC-aanbod bestaat uit aparte oplossingen voor thuisgebruik, voor kantoren, voor commerciële locaties en voor in de stad, met vermogens van 3,7 tot 22 kW per connector. Qua DC-snelladers voor onderweg hebben we een tweevoudig aanbod: de EVBox Troniq (tot 50 kW) en de EVBox Ultroniq (tot 350 kW). Naast fysieke laadpunten bieden wij ook software en diensten aan. Zo kunnen onze klanten gebruikmaken van EVBox Laadbeheer (+ bijbehorende EVBox Chargeapp) om alle laadsessies te beheren en analyseren. De laadlocatie kan ook slim en veilig worden ingericht met slim laden (zoals dynamic load balancing) om de stroomvoorziening niet of slechts beperkt uit te moeten breiden en de energiekosten laag te houden. Er wordt namelijk in real-time rekening gehouden met de andere apparaten op locatie en de laadpalen kunnen onderling communiceren zodat een EV met een lege accu voorrang/hogere laadsnelheid krijgt.

L2F: Welke tarieven hanteert u voor laden?

HJ: DC-snelladen is doorgaans dubbel zo duur als het reguliere AC-laden. Logisch, want je krijgt een betere service (kortere wachttijd). Verder verschilt de berekening van de laadkosten per laadprovider. Met onze EVBox-laadpas kun je op meer dan 150.000 publieke laadpunten door heel Europa laden. Het abonnement op onze laadpas kost €2,42 per maand (incl. btw) en we brengen je 10% van de transactiewaarde in rekening bij elke laadsessie.

L2F: Nog andere diensten die bedrijven of bedrijfswagenrijders kunnen helpen bij de elektrische transitie?

HJ: Wij hebben onlangs onze Business Portal voor zakelijk gebruik gelanceerd. Hiermee kunnen o.a. fleetmanagers in één dashboard hun wagenpark en laadinfrastructuur beheren en analyseren.

 

Mobility Plus – Luc Soubry, e-Mobility Business Development Manager

L2F: Welke diensten biedt u aan bedrijven die hun wagenpark willen elektrificeren?

LS: Mobility Plus zet heel sterk in op ontzorging: we gaan bij de klant ter plekke en bekijken de hele plaatselijke situatie. Heeft het bedrijf zonnepanelen of windmolens? Hoe sterk is de elektrische installatie? Hoeveel wordt er nu verbruikt en hoeveel elektrische voertuigen komen erbij? We gaan alle belangrijke punten van het lokale stroomnet van het bedrijf dan uitrusten met sensoren en die koppelen aan onze Energy Controller. Die verdeelt de stroom op elk tijdstip optimaal in functie van wat beschikbaar is, wat nodig is enzovoort. Door onze slimme verdeling van de beschikbare energie kunnen we per dag tot 2,5 keer zoveel elektriciteit gaan benutten dan normaal zonder dat de klant een verzwaring van zijn stroominstallatie moet aanvragen bij de netbeheerder. Op die manier helpen we zware kosten uitsparen.

L2F: Welk soort laadoplossingen biedt u aan?

LS: Zowel AC- als DC-laadpalen, voor op laadpleinen op kantoor of bij mensen thuis. We onderscheiden ons door te werken met een open architectuur en eenvoudig te vervangen simkaarten in de toestellen die een internetverbinding vereisen. Op die manier kunnen eventuele latere leveranciers eenvoudig op ons open systeem aankoppelen en is de klant dus niet verplicht om ons als leverancier te blijven gebruiken.

L2F: Welke tarieven hanteert u voor uw laadkaarten?

LS: Wij rekenen een vaste, maandelijkse abonnementsprijs aan voor onze laadkaart (nvdr: vanaf 6,05 euro per maand) en daarnaast enkel de laadkosten die de uitbater van het laadpunt aan ons factureert. We zijn daar heel transparant in en rekenen dus geen extra kosten bij elke oplaadbeurt.

Bert Troubleyn

Bert Troubleyn, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels