JLR – FevMars2019

Fleet dating: eindecontract als gespreksonderwerp

Het beheer van het einde van een leasingcontract is van zodanig kapitaal belang dat het ons centrale thema was tijdens de fleetdating van eind september! Een brandend actueel thema dat leidde tot erg interessante gesprekken tussen onze experts en de 70 vlootbeheerders die over de twee sessies aanwezig waren.

Het succes van de fleetdating moet al lang niet meet bewezen worden. Voor de meest recente sessie rond het beheer van een eindecontract en alles wat daarbij komt kijken, tekenden een zeventigtal vlootbeheerders present tijdens de twee sessies die, naar goede gewoonte, gehouden werden in Gent en Limelette.

Om het onderwerp in te leiden besliste link2fleet om het woord te geven aan zijn experts. Daniel Debrouwer en Ward Bosmans (Eurofleet Consult) plaatsten het beheer van de eindecontract binnen zijn context en binnen de evolutie van onze sector. “De komst van nieuwe aandrijfmethodes, de WLTP, de nieuwe CO2-normen waar autofabrikanten aan moeten voldoen, dieselgate … we staan echt aan de vooravond van een periode waarin de zekerheden in vraag worden gesteld. Dat zal allemaal zijn impact hebben op de fiscaliteit en dus op de leasingcontracten.”

Onze experts koppelden die analyse meteen aan een paar raadgevingen waarmee de vlootbeheerders hun voordeel kunnen doen. “Staar u niet altijd blind op de lage huurprijzen per maand want die geven soms aanleiding tot de hoogste herberekeningen aan het einde van het contract. Een huurprijs is geen waterdichte zekerheid. Gemiddeld worden op 1.000 contracten zowat 800 contracten herzien omdat er te veel of te weinig kilometers worden gereden. Vermijd ook contractbreuken door ze te herzien of aan te passen voor een nieuwe medewerker. Last but not least is het erg belangrijk om van bij het begin de juiste contractduur te kiezen. Daar kan u flink wat mee besparen bij de herberekeningen aan het einde van het contract.”

Bij wijze van casestudy zette Engie Fleet vervolgens zijn best practices voor wat betreft het beheer van de schadekosten aan het einde van een contract in de kijker.

U slaat er pagina 32 en 33 van dit nummer maar op na om de volledige presentatie van Engie Fleet terug te vinden. Daarna gingen de werkgroepen aan de slag. De drukke en bewogen gesprekken die de deelnemers er hielden, leidden tot wel erg pertinente vragen voor ons panel van experts. Hieronder volgen een paar voorbeelden van de vragen en antwoorden die werden uitgewisseld tussen de deelnemers en de experts.

De optimale looptijd van een contract

Zo ging het onder meer over de gouden raad die men gaf inzake contractduur. “Er is geen duidelijke optimale looptijd per merk”, gaf Arnaud Pirard van ALD Automotive toe. “Maar als een model aan het einde van zijn loopbaan is, kan men maar beter voor een kortere cyclus kiezen. Zo niet dreigt de kost op te lopen want het voertuig zal snel aan herverkoop  waarde inboeten van zodra er een nieuwe generatie van het model op de markt komt.” “Maar de evolutie van de herverkoopwaarde is niet dezelfde van merk tot merk op het ogenblik dat een model aan het einde van zijn carrière is”, voegde Daniel Debrouwer daaraan toe. “Je kan niet alle merken over dezelfde kam scheren.”

Matrix vs open boek

Een andere vraag ging over het belang om te opteren voor een matrix zoals sommige verhuurders die aanbieden. “ALD biedt als zijn klanten gratis een matrix aan, ongeacht de omvang van hun vloot. Het is een duidelijke garantie om te weten hoeveel je op welk moment zal betalen. Maar indien een klant beslist om zonder matrix te werken, kan hij zijn maandelijkse huurkost wel met 3% drukken.” Toch benadrukte Arnaud Pirard in één adem het belang om over een matrix te beschikken. “Indien uw aantal kilometers fors dreigt te schommelen, kan u maar beter proberen onaangename verrassingen te vermijden. Leggen uw medewerkers gemiddeld echter een groot aantal kilometers af en is het verloop binnen de onderneming vrij laag en loopt u bovendien niet het risico dat uw werknemers snel zullen verhuizen – kortom, indien uw kilometeraantal altijd stabiel is – dan heeft een matrix maar weinig nut.”

Vertrek van een werknemer

Wat moet je doen wanneer een werknemer beslist om de onderneming te verlaten en zijn auto is niet aan iemand toegewezen? “Bij Engie Fleet nemen wij het voertuig op in de vlot en wijzen we het aan iemand anders toe of integreren we de auto in onze vloot van poolwagens”, verduidelijk Mélissa Bonura. “In het geval van een nieuwe toewijzing passen we het contract aan in functie van de nieuwe bestuurder.” “In het geval dat de auto op onze parking staat te slijten, zal u winst maken omdat zijn kilometeraantal ongewijzigd blijft. Bij ALD bieden wij dan aan om een (betalende) expertise van het voertuig te laten doen. Zo herfactureren we al de schade aan de bestuurder die het bedrijf verlaat en wordt de auto in nieuwstaat hersteld voor de nieuwe bestuurder”, verduidelijkt Arnaud Pirard, die er meteen aan toevoegt dat het uitkijken geblazen is voor al te ‘exotische’ auto’s. “Wij hebben voertuigen in beheer die niemand anders wil omdat ze te specifiek zijn of een te ongebruikelijke kleur hebben”, komt Katty Blanckaert van Care4Fleets tussenbeide. “Het risico dat je geld verliest, is dan groot indien het voertuig nog maar pas onder contract is”, gaat Daniel Debrouwer verder. “Zelfs wanneer het om een huurauto gaat is het erg belangrijk om goed na te denken voor je een auto bestelt. Twijfelt u om een of andere reden aan een medewerker, kies dan liever voor een kortetermijnhuur die minder risico met zich meebrengt. Dat is vooral van toepassing met de jongere generatie werknemers die veel makkelijker van job verandert.”

30% voertuigen zonder schade

Dit cijfer komt van ALD. Gemiddeld wordt bij 30% van de contracten geen schade verrekent aan het einde van het contract, hoewel de gemiddelde eindecontractschade in België 550€ bedraagt. Toch waarschuwt Katty Blanckaert van Care4Fleets ervoor dat de regels zoals de Renta-norm die voorschrijft niet altijd heel duidelijk zijn. “Iedere dag hebben wij discussies met de verhuurders over schade die zij als onaanvaardbaar zien, terwijl wij ze wel aanvaardbaar vinden.”

Ook Daniel Debrouwer geeft aan dat bepaalde klanten in de onderhandelingen zover gaan dat ze geen schade doorgefactureerd krijgen aan het einde van het contract. “Daarvoor is uiteraard wel een raamakkoord noodzakelijk. De verhuurder zal de bedragen immers sowieso recupereren via de maandelijkse huur. U moet in ieder geval weten dat geen enkele verhuurder 100% transparant is.”

Aan het einde van deze erg verrijkende dubbele sessie was het finaal Katty Blanckaert die de juiste conclusie trok: “De beste manier om u te ‘beschermen’ tegen eindecontractschade is door uw bestuurders te responsabiliseren.”

Noteer deze data

22 en 23/11: Het beheer van een vloot lichte bestelwagens. Verhoog de efficiëntie en optimaliseer de kosten.

10 en 11 januari 2019: Nieuwe autofiscaliteit in 2020, WLTP: dit moet u absoluut weten voor u uw volgende bedrijfswagen bestelt.

Alle info over onze volgende fleetdatingsessies vindt u op onze website www.fleetdating.be

 

Toon meer nieuwsjes