Advertisement
Gepubliceerd op 7 January 2021 om 16h18
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Mercedes A-Klasse langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Mercedes heeft echt alles op alles gezet om van zijn A-Klasse een referentie in zijn segment te maken, met als orgelpunten de MBUX-interface en de potente AMG-versies. Bovendien werden de minpunten van zijn voorganger gecorrigeerd zonder aan de intrinsieke kwaliteiten van het model te raken.

||
|| © ||

Langs buiten (rijverslag)

De in 2018 gelanceerde vierde generatie van de A-Klasse bestaat als vijfdeurshatchback, maar ook als vierdeursberline. De compacte Duitser maakt vooral indruk met zijn hightechinterieur, met grote schermen en een multimediasysteem met artificiële intelligentie, om beter te communiceren met zijn inzittenden. Die MBUX-interface reageert ook op stemcommando’s. Hoewel een sportophanging nog altijd in de optielijst staat, is de huidige A duidelijk meer gericht op comfort dan zijn hard opgehangen voorganger. De krachtigste versies krijgen standaard een meerarmige achteras, die gecombineerd kan worden met de gestuurde ophanging.

Onder de motorkap zet de A nog altijd sterk in op diesel, waar de vermogens variëren van 115 tot 190 pk. Toch zullen professionele gebruikers ook en vooral oog hebben voor de fiscale voordelen van de 250 e, een plug-inhybride met een systeemvermogen van 218 pk, een normverbruik van 1,4 l/100 km, een CO2-uitstoot van 33 g/km en een reëel rijbereik van een goede 50 kilometer. Zonder elektrische assistentie is dezelfde 1.3-benzine ook terug te vinden in de 160 (109 pk), 180 (136 pk) en 200 (163 pk). Daarboven doen de 220 (190 pk), de 250 (224 pk) een beroep op een tweeliter, net als de drie AMG’s: de 35 maakt al indruk met zijn 306 pk, maar de expressieve 45 S is met zijn 421 pk de krachtigste tweeliter ter wereld.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

De TCO-berekening was mogelijk dankzij maandelijkse huurprijzen berekend door ALD Automotive en de Car Cost Advisor-tool ontwikkeld door Eurofleet Consult.

Car Cost Advisor: een webapplicatie die, rekening houdend met de autofiscaliteit, u zal toelaten om in een paar klikken, objectief en volgens uw behoeften, de juiste aandrijflijn te kiezen met opgave van de totale gebruikskosten (TCO).

 

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Automatische versnellingsbak

 

*Bijschrijft

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels