Advertisement
Gepubliceerd op 12 January 2021 om 10h27
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Peugeot 3008 langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

De huidige 3008 maakt van meet af aan indruk met zijn look en zijn fraai ingerichte bestuurderspost, die je verwelkomt in een behaaglijke cocon. Dit is dan ook een uitzonderlijk geslaagde SUV, zowel om in te vertoeven als om mee te rijden.

|||
||| © |||

Langs buiten (rijverslag)

Een kleine vier jaar na zijn lancering kreeg de 3008 in de zomer van 2020 een opfriskuur, die hem een nieuwe neus opleverde, een groter aanraakscherm (10 duim) op de middenconsole en bijgepunte rijhulpsystemen. Deze 4,45 meter lange SUV deelt zijn EMP2-platform met de 5008, maar biedt wel slechts plaats aan vijf inzittenden. Voorin valt de brede middenconsole op, net als het kleine stuurwiel, dat nog altijd controverse zaait omdat het te laag ingeplant staat en voor sommigen het zicht op de tellers hindert. Die instrumenten zijn trouwens volledig digitaal en laten de keuze uit tal van weergaves. Achterin biedt de 3008 behoorlijk wat plaats, al blijft de moduleerbaarheid beperkt en zit je als volwassene met opgetrokken kniëen door de hoge vloer.

Het motorenpalet telt naast de al aangename 1.2-driecilinder op benzine van 130 pk nog een 1.6 PureTech van 181 pk en en 1.5-diesel van 130 pk. Bovenaan in het gamma staan twee plug-inhybrides op basis van de 1.6-benzine, met een totaalvermogen van 225 of zelfs 300 pk in de Hybrid4 (waarin een tweede elektromotor de achterwielen kan aandrijven). Met de batterij van 13,2 kWh volledig opgeladen kom je in de praktijk ongeveer 50 kilometer ver op elektrokracht. Beide versies zijn maximaal aftrekbaar in een zakelijke context. Onderweg blinkt deze Peugeot uit door zijn comfort, maar ondanks de verhoogde bodemvrijheid biedt de 3008 ook flink wat rijplezier wanneer je het tempo opvoert.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

 

De TCO-berekening was mogelijk dankzij maandelijkse huurprijzen berekend door ALD Automotive en de Car Cost Advisor-tool ontwikkeld door Eurofleet Consult.

 

Car Cost Advisor: een webapplicatie die, rekening houdend met de autofiscaliteit, u zal toelaten om in een paar klikken, objectief en volgens uw behoeften, de juiste aandrijflijn te kiezen met opgave van de totale gebruikskosten (TCO).

 

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Metaalkleur

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels