Advertisement
Gepubliceerd op 5 January 2021 om 09h47
Door Eduard Coddé

Fleettest – Suzuki Swace: kostuumwissel

De Suzuki Swace is dan wel een nieuw gezicht in de Suzuki showrooms, onderhuids is het een goede bekende, want het partnership met Toyota maakt dat de bekende Corolla Touring Sports uit de kleren gaat en een Suzuki-pak aantrekt. De hele operatie kadert in de haast wanhopige zoektocht van automerken om de torenhoge boetes te omzeilen die ze opgelegd krijgen wanneer de gemiddelde CO2-uitstoot van hun verkochte modellen de 95g/km overstijgt.

|
| © |

De gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte Suzuki’s de kop indrukken is dan ook de hoofdbestaansreden voor deze Swace. Daar zorgt de hybride-aandrijving voor, die een 1.8-benzinemotor met 98 pk vermogen paart aan een elektromotor met 53 kW (72 pk) vermogen, gevoed door een accu met 3,6 kWh capaciteit. Beide motoren samen zijn goed voor 122 pk. Standaard zorgt een CVT transmissie voor het schakelwerk.

De Suzuki Swace is een mooi getekende break, praktisch en ruim, met een riante laadruimte die kan variëren van 596 liter tot 1232 liter met de achterbank plat en zelfs 1606 liter bij belading tot tegen het dak.

De uitrusting mag vanaf het basismodel – GL+ – zeer volledig genoemd worden met o.a. bi-beam LED-koplampen, adaptieve cruisecontrole, verkeersbordherkenning, lane assist, actieve noodrem en up-to-date connectiviteit via Apple CarPlay, Android Auto™ en MirrorLink™.

 

Mixed emotions

In het interieur vallen de harde plastics op, in het bijzonder de grote kaartenbakken in de voorste portieren, al voelen ze wel redelijk kwalitatief aan. Het 8” displayvenster in het midden van het dashboard oogt wat verouderd en werd daar brutaal neergepoot. Het zou wat verfijnder mogen en meer naar de bestuurder gericht om de leesbaarheid te verbeteren. De inzittenden worden – zeker vooraan – wel verwend met goed zittend meubilair.

Bij het rijden verstoort de CVT-transmissie de verder eerder positieve indrukken. Als reactie op het gaspedaal volgt steevast veel lawaai, terwijl er weinig gebeurt. De motor klimt niet spontaan in de toeren, laat lang wachten op enige reactie.

Suzuki geeft een verbruik op van 4,5 l/100 km. Zelf sloten we onze testrit af met een verbruiksgemiddelde van 6.0 l/100 km, waarbij we uitersten optekenden van 4 en 8 l/100 km.

De Suzuki Swace biedt ontegensprekelijk veel auto voor zijn vraagprijs. Jammer dat de CVT-schakelmechaniek die nochtans zou moeten bijdragen tot comfortabel rijden, het totaalplaatje van deze auto vertroebelt. Er is ook nog een GLX die 1653 euro (excl. BTW) meer moet kosten, waarvoor o.a. dodehoekwaarschuwing, parkeersensoren en een intelligente parkeerassistent worden geleverd.

 

Technische fiche

Suzuki Swace GL+
Vermogen 122 pk / 90 kW
Basisprijs zonder BTW 26.446
CO2-uitstoot 99 – 115 g/km (WLTP)
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 495,00
BIV (Vlaanderen) 51,05
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 338,58
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 237,01
Fiscale aftrekbaarheid
VAA gebruiker
Verworpen uitgave
CO2-belasting
Maandelijkse huurprijs

 

Fotogalerij

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels