Een blik op het jongste klassement van de meest populaire bedrijfswagens van België, opgemaakt door Jato Dynamics, verraste ons. In de hele top 20 stond geen enkele 3-Reeks. Daar staat tegenover dat de BMW X1 op de 5de stek staat en de 5-Reeks op de 19de plek. Hoe kan je dat verklaren? Enerzijds blijven SUV’s terrein winnen (de X1 is daar een perfect voorbeeld van) en anderzijds is deze zevende generatie van de 3-Reeks nog piepjong (hij werd eind 2018 onthuld). Hij is dus veel recenter dan de weliswaar nog maar pas gefacelifte Mercedes C-Klasse, die de eerste plek bezet in het klassement. Nochtans heeft hij een paar mooie troeven.

Leuk om mee te rijden en tegelijk hoogtechnologisch

Aan de nieuwe lijnen gaan we niet teveel woorden vuil maken: elk mag zijn eigen oordeel vormen. Maar aan boord kunnen we enkel bewondering koesteren voor het gedane werk als we kijken naar de nieuwe aankleding en de herwerkte bedieningselementen. Alles valt op een prettige manier in de hand en werkt heel intuïtief. Dat is nog meer het geval wanneer je kiest voor de stembediening (volgens ons de beste op de markt). Het “Gesture Control”, waarmee je het volume of de zenders van de radio kan kiezen met een handgebaar, is ludiek maar voelt nog heel gadgetachtig aan.

Het head-updisplay en het nieuwe digitale instrumentenbord zijn daarentegen meer dan overtuigend. Alles wat je nodig hebt staat onder je neus, daar waar het nodig is, en je kan je volledig concentreren op het rijden. En dat rijden is heel prettig, zoals het hoort in een BMW. Het stuur is direct, het chassis efficiënt en de automaat schakelt onvoelbaar. De stilte aan boord is opmerkelijk en ondanks zijn 190 pk is de motor niet heel dorstig (wij verstookten 5,1 tot 5,9 l/100 km).

Omdat niets perfect is, hebben we toch drie opmerkingen: de verstelling van de basisstoelen is gruwelijk onprecies zodat het moeilijk is om een ideale zithouding te vinden (je kiest dus beter voor de elektrische stoelen), het M-Sportonderstel is wel heel stug voor een auto van deze standing, dus dat laat je beter links liggen of je kiest voor de adaptieve ophanging, en de standaarduitrusting is vrij pover…

FLEETBALANS

Door zijn wegcontact en het imago dat hij uitstraalt blijft de BMW 3-Reeks een belangrijke speler op de fleetmarkt. Dat is ook waarom hij werd verkozen tot Lease Car of the Year 2019 in de categorie Business+. Hij verdient het dus om een hoofdrol te spelen. Maar let op met de uitrusting die je kiest, want zoals in onze testauto doet die de prijs heel snel oplopen, wat leidt tot een hoog VAA en forse verworpen kosten. Om in Wallonië een TMC (onze BIV) van 2.478 euro te omzeilen, is het goed om weten dat de 320d kan worden besteld in een versie van 120 kW (163 pk), waarmee de TMC wordt gehalveerd (1.239 euro). De 318d (110 kW of 150 pk) zit nog een trap lager (867 euro).

BMW 320d

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof Diesel
Vermogen 140 kW / 190 pk
Maximumkoppel (Nm bij o/m) 400 bij 1750
Cilinderinhoud 1995 cc
Leeggewicht 1.455 kg
Koffervolume 480 liter
Branstoftank 40 liter
Gemiddeld normverbruik 4,3 l/100 km
Topsnelheid 240 km/u
TEST  
Gereden kilometers 430 km
Gemeten verbruiksgemiddelde 5,8 l/100 km
Prijs testwagen inclusief btw 60.485 €
AANVULLENDE INFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 34.090,21 €
Prijs testwagen exclusief btw 49.987,60 €
Fiscaal vermogen (PK) 11
CO2 (g/km) 113
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 euro
BIV (Vlaanderen) 666,12 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 429,40  €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 482,06 euro
Fiscale aftrekbaarheid 80 procent
VAA Gebruiker 4.147,54 euro/jaar
Verworpen kosten 705,08 euro/jaar
CO2-bijdrage 540,02 euro