Er gingen al een tijdje geruchten de ronde maar nu is het officieel. Ford en Volkswagen gaan op diverse vlakken samenwerken. Het gaat om een alliantie zonder financiële participatie. Bedoeling is dat beide concerns hun onafhankelijkheid behouden maar tegelijk enorm kunnen besparen op ontwikkelingskosten. Qua producten zouden de eerste concrete resultaten al in 2022 zichtbaar zijn.

Transit als basis

Het eerste luik van de samenwerking tussen Ford en Volkswagen heeft te maken met lichte bedrijfsvoertuigen en pick-ups. Tot nu toe zijn Ford en Volkswagen de enigen die op dat gebied niet met een andere constructeur samenwerken. Wel had Volkswagen tot anderhalf jaar geleden een alliantie met Mercedes maar sedert de lancering van de nieuwe Crafter en Sprinter is een einde gekomen aan die samenwerking en gaan de twee Duitse constructeurs wat dat betreft hun eigen weg. Maar nu gaat VW dus samenwerken met Ford. In de eerste plaats is dat voor de ontwikkeling en de productie van een nieuw middenmodel bestelwagen. Als basis voor die bestelwagen zal de toekomstige Transit Custom dienen en zowel de Ford als de Volkswagen versie zou al in 2022 bij de dealers arriveren.

Caddy en Amarok

Ook in het segment van de compacte bestelwagens zijn er plannen in de maak. Daar zal de Volkswagen Caddy als donorauto dienen voor een nieuwkomer waarvan een VW en een Ford uitvoering op de markt zal verschijnen. De toekomstige Volkswagen Amarok tot slot zal nauw verwant zijn met de Ford Ranger. Ford heeft immers een lange traditie in het bouwen van pick-ups.

Elektrisch en zelfrijdend

De alliantie bestaat uit nog een tweede luik dat verder in de toekomst gaat. Zo gaan beide constructeurs samenwerken om elektrische voertuigen, zelfrijdende auto’s en nieuwe mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen en te commercialiseren. Het is niet uitgesloten dat Ford in de toekomst gebruik maakt van het zogenaamde MEB-platform van Volkswagen.

AutoLatina en AutoEuropa

Het is niet de eerste keer dat Ford en Volkswagen de handen in elkaar slaan. In 1986 werd in Brazilië en Argentinië AutoLatina opgericht waarbij de twee concerns de aandeelhouders waren. Dat leidde tot een bizarre verzameling van automodellen waarbij bijvoorbeeld een Volkswagen Santana lichtjes aangepast werd en verkocht werd als een Ford Versailles. Deze joint-venture hield stand tot 1995.
Ook in Europa was er vanaf 1991 een samenwerking tussen Ford en Volkswagen met als concrete resultaten de Galaxy van Ford en de Sharan en de Alhambra van de Volkswagen groep. Voor deze samenwerking werd de joint-venture AutoEuropa opgericht met als vestiging Palmela in Portugal. Deze samenwerking duurde tot 2005.