Het is bewezen dat het gebruik van een smartphone achter het stuur de reactietijd met 37% vergroot. En dat ongeacht of men het bijvoorbeeld doet om een tweet te versturen, een bericht op Facebook te posten of te antwoorden op een SMS. En 49% van de bestuurders geeft toe het toch te doen. Het is dit fenomeen dat FreeeDrive wil proberen in te dijken.

De Belgische start-up liet zich vorig jaar voor het eerst opmerken met de lancering van een app, die voor iedereen beschikbaar was en die de bestuurder de mogelijkheid bood om de meldingen van bepaalde applicaties (die hij zelf kon kiezen) te blokkeren wanneer hij aan het rijden was. De app, die gekoppeld werd aan Bluetooth, herkende wanneer het gsm-toestel zich aan boord van een voertuig bevond en blokkeerde dan automatisch deze meldingen.

Het concept werd in het afgelopen jaar een beetje herzien en FreeeDrive richt zich voortaan op de fleetsector. “Wij zijn de corporate weg ingeslagen en wij richten ons nu tot de vlootbeheerders”, geeft Augustin Van Rijckevorsel, de oprichter van het bedrijf aan. Het algemene principe bleef onveranderd, maar voortaan is het de vlooteigenaar die via software beslist welke applicaties elk van zijn medewerkers achter het stuur kan gebruiken. Tenminste in elk geval voor smartphones die onder Androïd werken. Bij Apple ligt het een beetje ingewikkelder om apps te blokkeren, maar de vlootbeheerder wordt wel geïnformeerd over het gebruik van de smartphone achter het stuur: welke apps geopend zijn, of het klavier actief is, enz…

De fleet-owner is verbonden met zijn vloot

Maar de toepassing gaat verder dan dat. “De vlooteigenaar kan bijvoorbeeld ook herinneringen aan zijn bestuurders versturen om hen te signaleren dat het tijd is om winterbanden te laten monteren. Wij zorgen voor communicatie tussen de vlooteigenaar en zijn auto’s. Aangezien een firmawagen een werkinstrument is, zou het niet normaal zijn indien de fleet-owner niet zou weten wat ermee gebeurt. Hij ontvangt dan ook waarschuwingen in geval van gevaarlijke situaties. Let wel, wij zijn geen Big Brother. De enige informatie die hij ontvangt, betreft de veiligheid. Zo wordt de plaatsbepaling van het voertuig bijvoorbeeld niet meegedeeld”, aldus nog Van Rijckevorsel.

En wat met de prijs? “Voor 4, 5 of 9 euro per maand per voertuig – al naargelang de grootte van de vloot en de gewenste diensten – kan de klant al genieten van deze dienst. De bestuurder van zijn kant kan de app gratis downloaden op zijn smartphone”, voegt Augustin Van Rijckevorsel eraan toe.

En aan alles is gedacht: de packs zijn aangepast voor meerdere telefoons, zodat wanneer een bestuurder zijn firmawagen uitleent aan zijn echtgenote de app op dezelfde manier werkt als bij zijn eigen smartphone.

Wat zijn de voordelen?

Volgens de berekeningen van de ontwikkelaars van FreeeDrive verhoogt het gebruik van de app uiteraard de veiligheid in firmawagens, maar kan het ook de kosten van het bedrijf verminderen. Voor een vloot van 100 voertuigen wordt de besparing op 25.000 euro per jaar geschat en dat dankzij de vermindering van de franchises en de schades bij een eventueel ongeval.

Een op de fleet gerichte communicatie

FreeeDrive werkte ter gelegenheid van het Salon van Brussel samen met Toyota. Het automerk biedt voortaan de service zonder verplichting aan aan professionele klanten die voor het merk kiezen. “Wij gaan ook de bedrijven rechtstreeks contacteren”, preciseert Van Rijckevorsel.

We vermelden ook nog dat iedereen FreeeDrive kan financieren via de site MyMicroInvest, een crowdfunding platform. Tot 15 februari kunnen privé-investeerders dan ook samen met professionele investeerders mee investeren in het product.