Advertisement
Gepubliceerd op 20 May 2021 om 15h32
Door Michel Willems - Mobilitas

Geen wijzigingen voor de toepassing van de NEDC 2.0 – WLTP methode, toch sluipende belastingverhoging

In de allerlaatste versie van het wetsontwerp van minister Van Peteghem, op 17 mei besproken door de regeringspartijen werd de verplichte toepassing van de WLTP waarden in de fiscale formules vanaf 1 oktober 2021 niet meer weerhouden.

Concreet betekent dit dat de huidige keuzemogelijkheid tussen NEDC 2.0 en WLTP behouden blijft voor zover beide waarden op het homologatieformulier vermeld zijn. Hierdoor werd voorlopig een onmiddellijke belastingverhoging op 1 oktobrr 2021 voor werkgevers en werknemers afgewend.

Maar dit belet niet dat de belastingverhoging er uiteindelijk wel zal komen. Het melden van beide waarden NEDC 2.0 en WLTP is met uitzondering van de PHEV voertuigen sinds begin 2021 binnen Europa niet meer verplicht. Daarom zullen constructeurs en Belgische importeurs binnen afzienbare tijd geen voertuigen meer afleveren met de twee waarden op het homologatieformulier (COC). België is het laatste Europese land dat fiscaal nog gebruik maakt van de NEDC 2.0 waarde. Enkele automerken hebben reeds aangekondigd om na deze zomer te stoppen met het melden van de NEDC 2.0 waarde zodat de belastingverhoging, zij het via een sluipweg, toch realiteit zal worden via de hogere WLTP waarde.

Dit kan bijv. onverwachte gevolgen hebben voor een voertuig in bestelling waarbij de NEDC 2.0 waarde nog door de carconfigurator werd gemeld maar bij de levering niet meer op het homologatieattest verschijnt. Voor de regeringspartijen was dit ook een gemakkelijkheidsoplossing. En moet namelijk geen wetgeving worden aangepast.

Wij komen in de loop van de volgende week in een meer uitgebreide bijdrage terug op de alle nieuwe fiscale maatregelen rond de bedrijfswagen.

Bron : kabinet financiën

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels