SHELL – JLR – FevMars2019

INTERVIEW Peter Bertin: De nieuwe directeur van Ford België

Peter Bertin (44) is sedert 1 juni de nieuwe directeur van Ford België. Tijdens de internationale perspresentatie van de nieuwe Ford Fiesta vinden we tijd voor een interview met hem. Hij vertelt over de uitdagingen die hem te wachten staan en praat over zijn motivatie en de actiepunten die hij voor zichzelf en Ford in België heeft uitgestippeld.

Het is niet in het vertrouwde Brussel maar in het Noord-Spaanse Valladolid dat we Peter Bertin, de kersverse directeur van Ford België, ontmoeten. De aanleiding is de internationale persvoorstelling van de nieuwe Ford Fiesta. Hij wou persé aanwezig zijn op dit evenement en wel om twee redenen: een kennismaking met de Belgisch-Luxemburgse vakpers en de presentatie van de nieuwe Ford Fiesta. De Fiesta is al jarenlang de meest populaire Ford in zowel Europa als de Belux en het nieuwe model moet deze positie bestendigen, een belangrijk model dus.
Peter Bertin studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen aan de universiteit van Gent. Hij begon zijn carrière in de autosector op een vrij bescheiden manier. Hij was eerst informant/consulent bij Opel tijdens het autosalon van Brussel. Naar eigen zeggen is hij in de ban van cijfers maar ook van auto’s. Reeds op jonge leeftijd behoorden gespecialiseerde autobladen tot zijn vaste lectuur.

L2F: In de autosector bent u geen onbekende. Als we het goed voor hebben was u tot uw komst bij Ford 22 jaar actief bij Opel. Van waar die switch?
PB: Inderdaad na mijn taak als informant/consulent op het autosalon kon ik vrijwel meteen aan de slag bij Opel. Ik heb er een brede waaier aan functies doorlopen met een internationale uitschieter in 2011. Rental&remarketing, distributie en sales zijn maar enkele van de departementen waarin ik terecht gekomen ben. Mijn laatste taak was die van Managing Director. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar Ford en dat na lang en wel overwogen beraad. Want ik ben een loyaal iemand. Maar voor mij is het een nieuwe uitdaging. Ik hou van een bedrijf met een Amerikaanse bedrijfscultuur en tegelijk is er een Europese verankering die tot honderd jaar terug gaat. Ford is ook een mondiale speler en spreekt een breed publiek aan. Ik heb vertrouwen in het bedrijf en na voorafgaande gesprekken, is gebleken dat Ford een duidelijke visie op de toekomst heeft.

L2F: Het is zeker niet ongewoon dat elke nieuwe directeur zijn eigen actiepunten heeft. Dat zal ook wel zo zijn bij u.
PB: Ik ben iemand die houdt van cijfers en resultaten en het is duidelijk dat die bij Ford in de Belux moeten verbeteren. We kunnen onze prestaties in de fleetsector duidelijk verbeteren. Verder wil ik extra aandacht voor de klant en getrouwheid opbouwen zowel wat de verkoop als de naverkoop betreft. Dat kan enkel als het goed zit met de dealers en dat is meteen het volgende actiepunt dat ik naar voor wil schuiven. Ik wil de relaties met dealers verbeteren. Ik wil dat de dealers vertrouwen genieten en zich goed voelen in hun garage en als vertegenwoordiger van Ford. Die verbeterde relatie leidt tot meer motivatie en dat is goed voor de dealers, voor Ford en zeker ook voor de klanten die het enthousiasme voor het merk moeten voelen vanaf het moment dat zij een dealership binnen stappen. Tot slot wil ik dat er gewerkt wordt aan verdere verbetering van het imago van met merk.

L2F: U houdt van cijfers maar als we die van Ford in België even bekijken, dan kan het duidelijk beter. Een negende plek in de top tien van Febiac is toch verre van een schitterend resultaat.
PB: Dat het beter kan is duidelijk. Toch wil ik even nuanceren. In de eerste plaats doen wij in tegenstelling tot sommige van onze concurrenten niet aan korte-termijn-registraties. Ook zijn we niet echt actief in de korte-termijn-verhuur. Bij de lichte bedrijfswagens halen we een 2de of 3de plaats en bij de particuliere verkoop staan we op een 6de plek. Het is duidelijk dat we vooral in de vlootsector ondermaats scoren. Daar moeten we werk van maken door een betere relatie op te bouwen met potentiële klanten en leasemaatschappijen. We moeten duidelijk de troeven van onze producten kenbaar maken en wijzen op de service die onze dealers kunnen leveren. De meeste dealers hebben trouwens een lange relatie met Ford. Er is ook al heel wat gebeurd. Voor onze modellen, ook voor de nieuw Fiesta, voorzien we Business Packs. Er zijn ook Business Centers en Transit Centers.

L2F: Op de Belgische markt doen de premiummerken het bijzonder goed en dat komt vooral omdat ze goed scoren in de vlootsector. Hoe kan Ford daartegen op. Is de lancering van het Vignale label daarbij een juiste strategie?
PB: Ford blijft een globale speler met een breed gamma en er wordt gewerkt onder één merknaam. De boodschap die wij willen overbrengen is dat wij een duidelijk profiel hebben met auto’s die zuinig zijn, fiscaal gunstig, uitpakken met design en vooral dat zij uitmuntend zijn qua rij-eigenschappen en rijplezier. Dat laatste is er vooral gekomen na de lancering van de allereerste Focus en misschien hebben we dat in het verleden te weinig benadrukt. Met de lancering van Vignale brengen we meer dan luxe. Vignale staat ook voor een speciale service. Het premiumgevoel gaat verder dan lederen zetels. Zo worden de auto’s opgehaald en teruggebracht voor een onderhoudsbeurt. Kortom de klant die kiest voor Vignale, krijgt een soort VIP-behandeling. Daarmee is Vignale meer dan een uitrustingsniveau dat boven de Titanium staat.

L2F: Ford geeft de indruk tot nu toe weinig interesse te hebben voor een doorbraak op het gebied van elektrische voertuigen en hybriden.
PB: Er is een elektrische Focus en een hybride Mondeo maar inderdaad tot nu toe hebben we daar misschien weinig de nadruk opgelegd. Voor de alternatieve aandrijvingen moet het gepaste moment gekozen worden om daarin een doorbraak te forceren. Het mag niet te vroeg maar ook niet te laat zijn. De markt moet er rijp voor zijn. Op 10 tot 15 jaar tijd zal de vraag naar elektrische voertuigen spectaculair toenemen. Laat er geen twijfel over bestaan: Op termijn wil Ford leider zijn in elektrische voertuigen, op het gebied van connectiviteit en wat autonoom rijden betreft. Er is beslist in die domeinen 4,5 miljard dollar te investeren.

L2F: Tijdens de voorbije jaren heeft Ford de indruk gewekt vooral aan kostenbesparing te doen. We denken aan de sluiting van Genk en de introductie van modellen die vanuit niet Europese Ford-vestigingen komen. De Ka+, Ecosport maar ook de Edge en de Mustang zijn daar maar enkele voorbeelden van.
PB: Kosten besparen is niet slecht want nu wordt in Europa een winst van 1,2 miljard dollar per jaar geboekt. Bovendien leven we in een mondiale markt waar producten zoals de Mustang, Transit en Focus een wereldwijd publiek aanspreken. De nieuwe Fiesta die we hier vandaag kunnen ontdekken, zal niet enkel in Europa tot zijn recht komen.

Toon meer nieuwsjes