SHELL

LeasePlan stelt Bart Claes aan als directeur kmo en private lease

LeasePlan stelt Bart Claes aan als commercieel directeur kmo en private lease. Het bedrijf wil zo zijn stempel drukken op dit segment. Bart zal in zijn rol de digitale transformatie van het bedrijf mee vorm geven en de One Car One Contract filosofie verder uitbouwen. De kmo- en private leasemarkt vormen een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie van LeasePlan om duurzame groei-opportuniteiten aan te boren in de dynamische sector van de mobiliteit.

De leasingmarkt is volop in verandering. Ze transformeert van een lease-  naar een dienstenmarkt. Om die dienstenmarkt mee te laten groeien, stelt LeasePlan een directeur kmo en private lease aan.

Mensen kiezen meer en meer voor autogebruik in plaats van voor autobezit. Dat impliceert een evolutie naar een digitaal-gedreven service. Bart Claes: “We staan al heel ver op het vlak van digitalisering. Maar de kmo- en private leasemarkt vergt een nieuwe benadering dan de klassieke leasingmarkt. Privébestuurders en kleine kmo’s verwachten een heel andere manier van service, ze willen snel beslissen en verwachten een snelle online service. We moeten meteen reageren en op zeer korte termijn voertuigen ter beschikking kunnen stellen. Ik heb heel veel zin om dat changetraject mee vorm te geven en de one-on-one relatie met de eindklant mee uit te bouwen.” Bovendien vergt dit segment een verdieping in de relatie met de klant. Waar er voor grote klanten één fleet manager is aangesteld om de vloot te managen, wordt in de particulieren- en kmo-markt elke bestuurder een klant. “We willen ons business model klaar maken om een-op-eenrelaties op te bouwen: One Car One Contract. Daarvoor is digitalisering uiterst belangrijk”, voegt Bart toe.

Focus op duurzaamheid

LeasePlan ziet een sterke groeimarkt in de kmo- en private leasemarkt. De markt vormt een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie van LeasePlan om duurzame groei-opportuniteiten aan te boren in de dynamische sector van de mobiliteit. “We merken dat het kmo-landschap sneller beslist richting milieuvriendelijk rijden. We willen laten zien dat we de vinger aan de pols houden en dat we onze klanten op een kostenefficiënte, zorgeloze en duurzame manier het laatste nieuwe willen bieden. Het is aan ons om consumenten en bedrijfsleiders, van zowel kleine als grote bedrijven, te overtuigen om voor slimme, duurzame oplossingen te kiezen. Tegen 2030 willen we immers een volledig emissievrije vloot. Op die manier willen we onze verantwoordelijkheid nemen en onze schouders mee onder de energietransitie zetten”, aldus Bart Claes.

Tweedehandswagens leasen aan particulieren en KMO’s

Met CarNext.com gaf LeasePlan al de kans aan particulieren om jonge tweedehandsleasewagens te kopen. Het bedrijf wil die wagens nu ook leasen aan particulieren en kmo’s. “Tweedehands leasewagens kopen is nu al mogelijk via de website Carnext.com. Maar we willen ook voor de kmo- en private markt inspelen op de trend van ownership naar usership. Klanten zullen met de Carnext.com leaseformule die in de nabije toekomst wordt gelanceerd enkel betalen wat ze gebruiken”, vertelt Bart.

In Aarstelaar opende het leasebedrijf in maart een eerste Carnext.com winkel. Eerst selecteren kopers de auto’s waarin ze geïnteresseerd zijn op CarNext.com. Vervolgens kunnen ze die auto gaan bekijken in Aartselaar en er een testrit mee maken. De bedoeling is dat er dit jaar nog een tweede filiaal bijkomt.

Bart Claes terug naar het moederschip

Bart Claes studeerde accountancy en fiscaliteit aan de Lessius Hogeschool in Mechelen. Hij behaalde een postgraduaat marketing aan de Vleckho Business School en begon zijn carrière in de automotive sector bij Volvo. Daarna maakte hij de overstap naar het databedrijf Graydon om dan opnieuw de autosector in te duiken en gedurende acht jaar als accountmanager en later als manager voor corporate klanten te werken bij LeasePlan. In oktober 2017 verliet Bart het leasebedrijf even en ging als commercieel directeur bij Gen-C aan de slag (Gen-C is een Salesforce Partner, nvdr.). Hij kon de autosector echter niet missen en keerde in mei 2018 terug naar het moederschip.

Toon meer nieuwsjes