SHELL

67ste IAA Hannover in het teken van elektrische bestelwagens

Het Salon IAA van Hannover is voor spelers uit de wegtransportsector wat Mekka is oor Moslims, met een twintigtal hallen, kilometerslange lanen en niet minder dan duizend exposanten. Kortom: tienduizenden vierkante meters volledig gewijd aan het wegtransport en al zijn aanverwante activiteiten. Tussen deze overvloed aan trekkers, aanhangwagens, halfassers en autobussen knokken de kleine bestelwagens om hun plekje onder de zon.

Link2fleet was uitgenodigd voor de avant-première op de persdag en nodigt u uit om kennis te maken met het nieuws van de merken en met de nieuwe trends in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen of LCV’s (tot 3,5 ton).

Geconnecteerd, elektrisch, gedeeld en autonoom

Een eerste vaststelling: LCV-constructeurs concentreren zich tegenwoordig duidelijk op het ecologische aspect. Je moet geen helderziende zijn om te begrijpen dat stadscentra binnenkort enkel nog voor de allerschoonste voertuigen toegankelijk zullen zijn. De inzet voor wie in het midden van het centrum wil gaan leveren is dus kolossaal. Dat verklaart waarom elk merk zijn gamma verrijkt met zuiver elektrische, hybride of plug-in hybride versies.

Een ander belangrijk thema tijdens deze 67ste jaargang van de IAA was connectiviteit. De meeste voertuigen voor leveringen – of voor personenvervoer – zijn tegenwoordig uitgerust met diverse systemen die een heel reeks gegevens over de verkeerssituatie, de gezondheid van de wagen of het rijgedrag van de bestuurder live doorgeven aan een centrale eenheid. De bedoeling van deze technologie is om de routeplanning te optimaliseren zodat bedrijven hun productiviteit kunnen verhogen. Maar volg nu vooral gewoon de gids…

Fiat

Op het stand Fiat Professional, geen echte nieuwigheid maar een complete voorsteling van het gamma geplaatst onder het teken van veelzijdigheid. De Hannover Messe markeert de lancering van Mopar® Connect Fleet, een reeks fleetmanagement- en voertuigveiligheidsdiensten voor kleine en middelgrote vloten.

Ford

De Transit, de onbetwiste bestseller van het gamma, is voorgesteld in een gloednieuwe versie van twee ton met een groter laadvolume en een met 7 procent verlaagd verbruik. Ook de connectiviteitsmogelijkheden zijn uitgebreid. Ook nieuw is de PHEV-motorversie voor de Transit Custom 1 ton.

Iveco

Op de stand van Iveco zijn alle spots gericht op een nagelnieuwe versie van de Daily, die wordt aangedreven door een aardgasmotor.

Maxus

Maxus stelt een gamma van uitstootvrije elektrische leveringsvoertuigen EV80 voor. De constructeur van lichte bedrijfsvoertuigen is een dochteronderneming van de grootste Chinese autobouwer SAIC Motor en kondigt meteen ook een samenwerkingsakkoord aan met LeasePlan als exclusieve partner in Europa. In het kader van dit akkoord met SAIC Maxus biedt LeasePlan klanten op het Europese continent operationele leasingpakketten aan voor de zuiver elektrische Maxus EV80.

Mercedes

Elektrificatie en autonoom rijden vormen twee pijlers voor de ontwikkelingsstrategie van bestelvoertuigen bij Mercedes. De constructeur uit Stuttgart greep de IAA in Hannover aan om een langetermijnsamenwerking aan te kondigen met BASF om op deze twee terreinen te kunnen groeien. Maar de meeste aandacht ging naar de concept URBANETIC, een zelfrijdend en zuiver elektrisch platform dat net zo vlot passagiers als goederen kan vervoeren in uitwisselbare opbouwmodules. Designliefhebbers gaan beter even zitten, want uiterlijk is het toch allemaal wat speciaal.

Nissan

Ook Nissan gaat voor ‘nuluitstoot’. Kijk maar naar de nieuwe e-NV200, die dankzij een nieuwe batterij van 40 kWh voortaan een WLTP-rijbereik van 200 kilometer biedt en daarmee een forse troef in huis heeft voor het beheer van de laatste mijl.

Alleen maar voor het esthetische plezier zijn we wat langer blijven hangen bij de concept Navara Dark Sky, een pure stijloefening die tot stand kwam met hulp van het Europese Ruimtevaartagentschap ESA.

Nissan unveils mobile space observatory: the Nissan Navara Dark Sky Concept

PSA

Champagne en feesttaferelen bij Peugeot/Citroën/Opel, waar de kleine bestelwagen die de drie merken gemeenschappelijk hebben ontwikkeld – Partner bij Peugeot, Berlingo bij Citroën, Combo bij Opel – aan de haal ging met de gegeerde titel “Van of the Year 2019”. De moduleerbaarheid, het comfort en de combinatie van alle technologie lieten de balans overhellen in het voordeel van de bestseller van het huis-PSA. Ter info: de tweede plek was voor de Mercedes Sprinter.

Ook op de Peugeot-stand werd onze blik aangetrokken door de prachtige 4×4-conceptversie van de Rifter, die hem een bijzonder geslaagde offroadlook geeft.

Renault

Op de Renault-stand werd groots uitgepakt. Ashwani Gupta, directeur commerciële voertuigen voor de Alliantie, onthulde er de concept EZ-PRO, een robotvoertuig met conciërge ontwikkeld voor leveringen in de laatste kilometer. Met dit prototype omschrijft Renault hoe leveringen in stadscentra de komende jaren zullen evolueren. De EZ-PRO is autonoom, elektrisch, geconnecteerd en gedeeld maar neemt wel een – menselijke – conciërge mee die het toezicht moet houden op de leveringen, maar ook op de vloot van robot-pods waaruit het treintje bestaat. Zij kunnen de leidende pod in een konvooi volgen, maar ze kunnen zich ook zelfstandig verplaatsen in functie van hun specifieke routes. Met de EZ-PRO heeft Renault een concept bedacht dat kansen schept voor professionals en dat diensten toegankelijker maakt voor gebruikers.

Volkswagen

Ook Volkswagen speelt volop de kaart van de nuluitstoot, met liefst vijf wereldwijde premières van LCV’s:

  • D. Buzz Cargo: een concept gebaseerd op de nieuwe “I.D. Family”, die stoelt op een elektrisch en modulair rijsysteem (330 tot 550 kilometer rijbereik op WLTP)
  • Crafter HyMotion: de gekende Crafter maar dan met een aandrijflijn met een brandstofcel die op waterstof werkt
  • ABT e-Transporter: een zuiver elektrische conceptcar die voorrang geeft aan moduleerbaarheid (208 tot 400 kilometer rijbereik)
  • ABT e-Caddy: een zuiver elektrische afgeleide van de Caddy Maxi, die halverwege 2019 op de markt wordt verwacht (ongeveer 200 kilometer rijbereik)
  • Cargo e-Bike: de allereerste elektrische fiets die het merk maakt. Hij heeft drie wielen en zou in 2019 op de markt komen

 

Toon meer nieuwsjes