Die familie telt momenteel 14 GLC (SUV) modellen en 10 GLC (SUV) Coupé’s. Met keuze uit zes motoren en evenveel verschillende veersystemen. Al die modellen worden standaard uitgerust met een 9-trapsautomaat. Men kan kiezen tussen vierwielaandrijving en – dat zal in bepaalde kringen uit de fleetbusiness graag gehoord worden – tweewiel aandrijving wat in het geval van de GLC achterwielaandrijving betekent. Het gaat dan over modellen zonder (4Matic) vierwielaandrijving waarmee gelonkt wordt naar het soort carpolicies dat blind blijft voor de extra veiligheid van vierwielaandrijving en niet wil accepteren dat weliswaar duurder uitvallende maar veiligheid verhogende 4Matic-technologie geen nefaste gevolgen heeft voor de brandstofrekening. Zeker niet wanneer die aandrijving gecombineerd wordt met een moderne diesel en – zoals in de GLC – standaard geleverde 9-Trapsautomaat.

Subtiele visuele aanpassingen
De uitwendige aanpassingen bleven beperkt. Nieuwe en compactere (multibeam LED) koplampen, stoere radiatorroosters, subtiel hertekende bumpers voor en achter, chroom afwerking bij de bodembeschermplaten rondom, hoekige (verchroomde) uitlaatmonden, nieuwe full-LED- achterlichten. Al die optische interventies gelden uiteraard ook (en vooral) de GLC Coupé-modellen. Zodat de cross-over-coupé uit Stuttgart – toch de grote concurrent voor de BMW X4 – naast alle technische opwaarderingen nu ook met een subtiel hertekend uiterlijk de baan op kan.

MBUX & Hey Mercedes-spraakconrole
Het ligt voor de hand dat de vernieuwde GLC’s voorzien worden van het in recente Mercedes-modellen al eerder geïmplementeerde MBUX infotainment geheel, inbegrepen de “Hey Mercedes” spraakcontrole, interactieve navigatie en alle nieuwste MBUX-functies. Ook in de GLC wordt dit geconnecteerde infotainment-geheel gekoppeld aan het centrale scherm. Dat meet niet langer 7 inch, wel 10,25 inch groot.


Er zijn 5 manieren om die geconnecteerde infotainmentsysteem te bedienen: Aanraak-bediening via het centrale touchscreen, de Touch Control-knoppen op het stuur of het touchpad op de middenconsole. Vervolgens kan de spraakbesturing geactiveerd worden met “Hey Mercedes” en optioneel vormt nog voorzien in “gesture” control.

Nog (veel) meer rijassistentie
Dankzij een Comfort Coach kan men kiezen uit diverse voorgestelde sfeerverlichtingen muziekprogrammaties. Ook de instellingen van de airco, massagezetels en de stoelverwarming of -ventilatie worden “gecoacht”.
Naast MBUX krijgt de vernieuwde GLC een resem rijhulp- en veiligheidssystemen aan boord. Standaard daarbij is de rijstrookassistent, fileassistent en een rijhulpmiddel dat de achteruitrijmanoeuvres met een aanhangwagen helpt dirigeren. Tot de allernieuwste zijhulpsystemen behoren o.m. een Active Distance Assist Distronic, Active Emergency Stop Assist, Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist, Active Speed Limit Assist en Parking Assist.

Motorisaties
De nieuwe GLC-familie, de omvangrijkste model-portfolio op de hedendaagse Mid-SUV-markt, krijgt de jongste 4-cilinder motorgeneratie gemonteerd. Afhankelijk van het model zullen op korte termijn 6 verschillende motorisaties beschikbaar worden. Met de modernste 4-cilinder lijnmotoren en dit zowel benzine als diesel. Verder een 6-cilinder diesel, een potente V8 (enkel voor de AMG GLC en AMG GLC Coupe), een plug-in hybride en een fuel-cell (waterstof gedreven) variant. De vermogens van dit motorengamma variëren van 120 kW/163 pk tot 375 kW/510 pk met motorkoppels van 320 Nm tot 700 Nm.

48 Volt Micro-hybdride
In een eerste stadium – en op uitzondering van de AMG versies – vindt men onder de motorkap van de vernieuwde GLC’s enkel viercilinders. De dieselvarianten daarvan voldoen ruimschoots aan de Euro 6d-norm die pas vanaf volgend jaar in voege treedt. Dieselen kan aanvankelijk met de GLC 200d 4MATIC (163 pk / 360 Nm), de GLC 220d (194 pk / 400 Nm) en GLC 300d – jawel de strafste 4-cilinder diesel in het aanbod – van 245 pk / 500 Nm.
Alle motorisaties worden standaard gecombineerd met 4Matic-vierwielaandrijving, maar wie het wenst kan zijn of haar GLC 200 of 200d ook laten voorrijden met tweewielaandrijving.
De benzinemotoren worden elektrisch ondersteund met een 48 Volt (boordspanning) riemgedreven starter/generator. Een gekende opstelling die men bij Mercedes omschrijft als EQ Boostfunctie. De vermogens van deze met Microhybdridisatie gezegende vierpitters variëren van 197 pk voor de GLC 200 tot 258 pk voor de GLC 300.
De 200 diesel is 163 pk sterk, de 220d levert 194 pk aan maximum vermogen en de 300d wringt als strafste viercilinder diesel 245 pk aandrijfpower uit de krukas. De CO2-uitstoot van deze diesel varieert van 137 tot 153 g/km.