SHELL – JLR – FevMars2019

Mobiliteitsplannen zijn een succes bij Proximus

Het woon-werkverkeer zorgt heel wat ongewenste effecten, niet alleen voor een organisatie, maar zeker ook voor de individuele werknemer. Er zijn de files en de onmogelijkheid om iedereen een parkeerplaats aan te bieden. Door te werken met mobiliteitsplannen op maat van de behoefte, slaagt Proximus erin medewerkers anders te laten reizen.

“De bedoeling van onze initiatieven op vlak van mobiliteit is om de efficiëntie te verbeteren door meer flexibiliteit te bieden aan de werknemer, maar ook door die werknemer bewuster te maken van de impact van zijn of haar keuzes”, legt Patricia Holsters, binnen de HR-afdeling bezig met compensation & benefits, uit. Ze stelt het programma voor tijdens een Netwerkmeeting van VSV.

 

Categorieën

Bij Proximus geen vrij besteedbaar mobiliteitsbudget, maar wel voor mobiliteitsplannen per categorie werknemer. Tot welke categorie je behoort, hangt af van je mobiliteitsbehoefte: een werknemer heeft een ‘reizend’ profiel als hij de helft van de tijd op de baan is en jaarlijks minstens 10.000 professionele kilometers aflegt. De anderen hebben een ‘niet-reizend’ profiel. Voor elk profiel zijn twee mobiliteitsplannen mogelijk: een klassiek plan en een duurzamer alternatief.

Het klassieke grijze plan voor de reizende medewerkers bestaat uit een bedrijfswagen, een parkeerplaats nabij de standplaats en een ongelimiteerde tankkaart. Maar deze medewerkers kunnen ook kiezen voor een ecologischer alternatief, het blauwe plan. “In tegenstelling tot het standaard grijze plan is de tankkaart in het blauwe plan beperkt tot 2.500 liter brandstof per jaar. Deze medewerkers behouden wel hun parkeerplaats en krijgen daarenboven 40 raileasetickets, wat concreet wil zeggen dat ze één keer per werkweek met de trein naar kantoor kunnen komen.”

 

Niet-reizende profielen

Ook voor de niet-reizende profielen zijn er twee plannen. Het zwarte houdt in dat de werknemer bovenop zijn wagen een parkeerplaats krijgt en een brandstofkaart. Maar, die kaart is alleen bruikbaar in België en beperkt tot 26.000 kilometer per jaar – slechts vijf procent van de niet-reizende profielen legt jaarlijks meer kilometers af, geeft Patricia Holsters mee.

Als alternatief stelt Proximus het groene plan voor. Daarin krijgt de medewerker een mobiliteitsbudget waarmee hij uiteenlopende keuzes kan maken. “Hij kan  een abonnement nemen op het openbaar vervoer, flexibele rittenkaarten aankopen, kiezen voor railease, treinvorderingen voor privégebruik, een gelimiteerde brandstofkaart, een Xximo-kaart voor parkeerkosten…”, legt Patricia Holsters uit. “Dit groene mobiliteitsplan kent veel succes: bijna twee derde van de niet-reizende profielen kiest ervoor. Bij de reizende profielen kiest 32 procent voor hun alternatieve blauwe plan. En ook voor de onderneming is dat een succes, want we zien een duidelijke daling van de kosten voor brandstof en parkeerplaatsen.”

 

Bewust

Ook bewustmaking is een belangrijk aspect van de aanpak van Proximus. “We berekenen voor elke werknemer de CO2-uitstoot waarvoor hij verantwoordelijk is en tonen hem of haar wat dat concreet wil zeggen, bijvoorbeeld door het te vergelijken met een vlucht heen en weer naar Istanboel. We berekenen dat aan de hand van de uitstoot van de wagen én het openbaar vervoer, en zetten mensen op basis daarvan in een groene, oranje of rode categorie. Eén keer per jaar krijgen onze medewerkers een e-mail met daarin hun uitstoot en hoe ze zich vergelijken met de ander medewerkers. En we hadden het nooit gedacht, maar we hebben al een telefoontje gekregen van een medewerker die in de rode zone zit en ons vroeg hoe hij kon opschuiven naar de oranje…”

Toon meer nieuwsjes