Wie de sector van de remarketing volgt, stelt al een tijdje een aantal interessante bewegingen vast. De grote leasingmaatschappijen proberen hun eindecontractwagens aan particulieren te verkopen, dezelfde particulieren verkopen hun auto’s via platformen van mediabedrijven en dealers centraliseren hun overnameproces. Naast al dat geweld komen ook nog eens een aantal fleetowners een kijkje nemen of die nieuwste kanalen ook voor hen interessant zouden kunnen zijn. Link2fleet zat aan tafel met Didier Van Bouwel, country manager van Modix.

Modix wie?

Didier Van Bouwel: “Kort en krachtig gesteld is Modix de grootste aanbieder van marketingplatformen in Europa. Wereldwijd gebruiken zowat 22.000 dealers onze online tools, waarvan meer dan 2.200 in België alleen. Het beste voorbeeld in ons land is de groep Bruyninx, waar Steven Claus samen met ons in enkele maanden een remarketingplatform heeft gebouwd voor de 10 dealers in de groep. Bruyninx verzet elk jaar bijna 1.000 auto’s via het platform en realiseert daarbij een gemiddelde meerwaarde van 500 à 700 euro per auto, in volledige transparantie. Die investering heeft zich al meerdere malen terugbetaald. Daarnaast heeft Modix voor bijna 7.500 Europese dealers de dealersite gebouwd en we leveren maatwerkoplossingen voor fabrikanten, invoerders en hun dealernetten. Modix behoort tot de Cox Automotive-groep, de grootste automotive service provider in de wereld. Toch doet Modix geen fysieke handeling van voertuigen, dat laten we over aan de specialisten terzake.”

Modix_werkingsprincipe

“Ons paradepaardje en tegelijk basisproduct is de Modix Voertuig Manager. Het is een platform waarop dealers hun auto’s plaatsen en aan de markt presenteren. De applicatie heeft koppelingen met 255 portaalsites voor tweedehandswagens in Europa, dus elke dealer kiest waar hij zijn auto’s wil posten. Dat kan een premiumsite zijn zoals Mobile.de, maar het kan evengoed een platform zijn voor oude bestelwagens die aan Oost-Europa worden verkocht. Minstens zo belangrijk is de koppeling met 145 data-invoersystemen, zodat onze klanten hun auto’s heel eenvoudig vanuit een directe koppeling met hun DMS of beheersysteem naar ons platform kunnen overzetten.”

Link2Modix

Hoe legt Modix dan de link naar fleetowners? “De Modix Voertuig Manager is niet beperkt tot strikte dealertoepassingen. Elke aanbieder van een ruim aantal voertuigen kan het platform gebruiken. Het volstaat om de auto’s in te voeren, een aantal opkopers toe te voegen, en je bent vertrokken. We bieden twee ‘smaken’: het eerste is een eenvoudig overnamesysteem dat elke auto via e-mail aanbiedt aan de opkopers in het systeem, die dan hun biedingen via mail indienen. Het tweede is een professioneel veilingplatform, waarin de gebruiker meerdere veilingen kan voeren en een aantal instellingen kan beheren. Dat kost uiteraard wat meer, maar met het basissysteem ben je echt voor geen geld aan de slag. Eens je vertrokken bent, blijven de opkopers zich overigens aanbieden, want het nieuws gaat rond als een lopend vuurtje.”

Modix_didier-van-bouwel” We stellen zeker de competentie van de bestaande spelers niet in vraag, maar bieden de markt wel een alternatief “

Didier Van Bouwel, Country Manager Modix

Grote voorbeelden

Zijn er dan al bedrijven met een eigen veiling? “We zijn al een tijdje aan de slag met Europcar, voor wie we een Europees platform opgezet hebben. In België hebben zij altijd aangekocht met buy-back, maar dat doen ze niet overal. Een buy-back geeft wel zekerheid, maar is niet altijd de beste keuze, zeker niet als we over volumes praten zoals een speler als Europcar die in de markt zet. Met een degelijk platform zoals het onze bereiken ze duizenden potentiële kopers, zowel professionele opkopers als particulieren. De auto’s worden overigens ook aan hun personeel en zogeheten ‘affliliates’ aangeboden. Zeer recent zijn we ook gestart voor Hertz, met hetzelfde opzet. En we leveren B2C-platformen aan onder andere Athlon en KBC Autolease, die steeds meer in dat kanaal afzetten. We praten daarnaast met een aantal grotere vloten, die erg geïnteresseerd toekijken op wat we doen. Binnen de hele discussie rond bundling en unbundling die momenteel nog altijd aan de gang is, is remarketing natuurlijk een kritische component. We stellen zeker de competentie van de bestaande spelers niet in vraag, maar bieden de markt wel een alternatief. Onze systemen zijn stuk voor stuk tools die we de sector bieden om meer opbrengst te behalen uit de verkoop van gebruikte auto’s. Die meeropbrengst is er wel degelijk, en dat vindt zijn weerklank.” sluit Didier af.