Ford heeft er voor gekozen om zijn historisch belangrijke Mustang Mach-e voor het eerst te ontsluieren in zowel het Californische Los Angeles als het Noorse Oslo. Geen toeval uiteraard, want in Noorwegen zijn 46% van de nieuwe verkochte auto’s elektrisch. De Tesla 3 is er trouwens het meest verkochte model. Californië op zijn beurt is de thuishaven van dat zelfde Tesla.

Cross-over

De Mustang Mach-e is geen sportcoupé zoals de gewone traditionele Mustang, maar wel een praktische vijfdeurs met vijf volwaardige zitplaatsen. Het koffervolume loopt op tot 502 liter, verdeeld over een kofferruimte achteraan en een ruimte van 100 liter vooraan in de auto. Ford noemt deze voorste opbergruimte een ‘frunk’ wat een samentrekstel is van ‘front’ en ‘trunk’. De koffer achteraan heeft een volume van 402 liter en kan worden vergroot door de achterleuning in ongelijke delen neer te klappen. De Mach-e neemt heel wat stijlkenmerken over van de traditionele Mustang. Dat zie je aan de glooiende daklijn en details zoals het front en de lichtblokken achteraan. Maar qua concept is de Mach-e een cross-over met relatief hoge ophanging. Ondanks zijn hoogte is het zwaartepunt ontzettend laag en dat komt door de locatie van de lithium-ion batterij in de bodem.

600 kilometer

De Mach-e zal in de loop van 2020 naar Europa komen en er staan verschillende versies op het programma. Zo zal er een versie zijn met achterwielaandrijving en motor achterin, aangevuld met een uitvoering met AWD of vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Daarnaast zijn er twee types batterij beschikbaar: één met 75 kWh en één met 99 kWh. De krachtigste batterij in combinatie met achterwielaandrijving zou volgens WLTP een actieradius van maar liefst 600 kilometer moeten toelaten.  In de versie met groot rijbereik en vierwielaandrijving levert de Mustang Mach-E een geschat vermogen van 337 pk (248 kW) en een koppel van 565 Nm. Ford zal ook een speciale prestatieversie aanbieden. Deze Mustang Mach-E GT moet de sprint van 0 tot 100 km/u afleggen in minder dan 5 seconden en beschikt over een vermogen van 465 pk (342 kW) en een koppel van 830 Nm.

Slimme auto

De Mustang Mach-e zal voorzien zijn van een hele resem rijhulpmiddelen zoals rijstrookbewaking, adaptieve cruise control en botswaarschuwing. Het openen en sluiten van de auto gebeurt via een smartphone. De deuren beschikken over geen traditionele deurkrukken maar wel druktoetsen en een digitaal display als back-up voor het openen van de auto. Het interieur wordt gedomineerd door een groot Tesla-achtig display dat tot 40 centimeter breed is terwijl de traditionele tellerpartij vervangen is door een langwerpig digitaal display. Het grote centrale scherm en de interface maken komaf met complexe menu’s en maken functies gemakkelijker toegankelijk dankzij de aanraak-, veeg- en knijphandelingen waarmee elke smartphonegebruiker vertrouwd is. De connectiviteit laat toe om laadpalen te vinden en in functie daarvan eventueel de route uit te stippelen.

 

Laden

Ford maakt thuis laden en onderweg laden even eenvoudig door diverse thuislaadoplossingen aan te reiken en klanten toegang te geven tot het FordPass Charging Network. In samenwerking met NewMotion en met behulp van de connectiviteit van de FordPass Connectmodem in de wagen geeft de FordPass-app klanten toegang tot het grootste en snelst groeiende netwerk van openbare laadstations in Europa, goed voor meer dan 125.000 openbare laadpalen in 21 landen. Een laadkabel voor openbare laadpalen wordt bij de wagen geleverd. Tegelijk is Ford een van de oprichters en aandeelhouders van het IONITY-consortium dat tegen eind 2020 vierhonderd uiterst krachtige laadstations wil bouwen op belangrijke plaatsen in Europa. Deze laadpalen dringen de laadtijden voor elektrische voertuigen gevoelig terug in vergelijking met de bestaande systemen. Ideaal dus voor langeafstandsritten. Met zijn maximale laadvermogen van 150 kW kan de Mustang Mach-E met groot rijbereik en achterwielaandrijving op tien minuten tijd tot 93 kilometer aan rijbereik winnen aan een snellader op gelijkstroom.