Beschikkend over die laatste aandrijflijn mag deze nieuwkomer wel zeker de de meest efficiente Astra ooit worden genoemd. Voor alle nieuwe Astra’s geldt alvast dat hun CO2 21% lager uitvalt dan die van hun vergelijkbare voorgangers. Dat de nieuwste Astra de laagste luchtweerstand-coëfficiënt (0,26 Cd) in deze wagenklasse laat optekenen draagt ongetwijfeld bij tot die lage CO2-scores. Alle motoren voldoen ook aan de Euro 6d milieunormen. Ook en zeker de 1.5 diesel die – in combinatie met die nieuwe 9-Trapsautomaat – zelfs de ervaren dieselrijders aangenaam verrassen kan.

De diesels worden gekenmerkt door een naar drie-cilinder normen uitzonderlijke trillingsvrijheid

Dit omwille van een nooit teleurstellende werklust en het – voor een 1.5 liter 3-cilinder – hoog aan te schrijven prestatieniveau. Dit gesierd door een voorbeeldig geluidscomfort en een, naar 3-cilinder normen, uitzonderlijke trillingsvrijheid. De tegengesteld aan de krukas draaiende balansas – waarvan alle 3-cilindermotoren in de Astra dankbaar gebruik maken – zorgt bijgevolg voor een adequate demping van de voor driecilinders onvermijdelijke, primaire motortrillingen.

Technologische nuchterheid

Brandstofzuinigheid en milieuvriendelijkheid kunnen ook zonder deeltijdse elektrificatie, zo bewijst de nieuwe Opel Astra

De gunstige prestaties en de dito te omschrijven geluid- en trillingsdemping worden in deze diesels gecombineerd met een dermate spaarzaam brandstofverbruik dat eenieder met een beetje technologisch inzicht zich terecht afvraagt waarom de deeltijdse elektrificatie van dergelijke auto’s zo fanatiek gepropagandeerd blijft. Wat is bij dergelijke brandstofconsumptie en de in WLTP RDE vastgestelde, moeilijk te evenaren milieu-resulaten de ecologische meerwaarde van deeltijdse elektrificatie? Waarom nog gewicht – en (vooral) kostprijs verhogende batterijen meesleuren die (in het geval van stekkerhybrides) bovendien “gechargeerd” moeten worden met alles behalve CO2-neutrale – en steeds budgetonvriendelijker wordende netstroom? Wat is de meerwaarde indien met weet (maar blijft verzwijgen) dat niet de tailpipe-emissie, wel de milieuvervuiling als gevolg van banden en remmenslijtage de belangrijkste milieuzondaar zijn?

Partikelfilters op de benzinemotoren
Met de vernieuwde aandrijflijnen en zonder het inbrengen van batterijen en ander gewichtsbenadelende elektronica-magnetische milieu-inbreng, halen de nieuwste Astra’s vlot de strengste emisie-normen en rijden ze zich in de specifieke milieu-disciplines moeiteloos naar de top in hun wagenklasse.
De 3-cilinder benzine- en dieselmotoren bestrijken en vermogen-gamma van 77kW / 105 pk tot 107 kW / 145 pk. Naar WLTP gemeten kunnen ze, in vergelijking met hun klasgenoten, een hoopgevende brandstofconsumptie laten optekeken. Als emissiereductie monteert Opel op de 3-cilinder alu-benzine-motoren Gasoline Particulate Filters (GPF).

Drie 1.5 diesel-varianten
De (eveneens) alu- 3-cilinder dieselmotor wordt voorzien van Selective Catalytic Reduction (SCR). Alle Astra-motoren worden standaard bedacht met brandstofbesparende stop/start-technologie.

De 1.5 diesel wordt in de nieuwe Astra beschikbaar in drie varianten

Onze test met de diesels (1.5 d met 9-trapsautomaat) bracht een brandstofspmaarzaamheid van 5,4 l/100 km aan het licht. Waarbij de naald van de snelheidsmeter niet zelden tussen de 160 en 180 km/h- indicatie zweefde en er behoorlijk wat klimwerk op het menu stond. Nadrukkelijker de regels van het eco-rijden volgend kwamen we al snel aan een gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km. De 1.5 diesel betreft wordt in de nieuwe Astra beschikbaar in drie varianten. Met de manuele 6-bak als 105 pk/260 Nm of als 122/pk 300 Nm versie. In samenspel met de 9 traps automaat blijft de 122 pk versie gehandhaafd maar wordt het koppel van 300 Nm teruggebracht op 285 Nm.

9-Trapsautomaat van Opel
De 5-deurs hatchback zal (vanaf € 18.770 zonder btw) en de Sports Tourer (vanaf € 19.510 zonder btw) kosten. Drie uitrustingsniveaus worden weerhouden: Edition, GS Line, Elegance en Ultimate. De basismotoren krijgen standaard een manuele 6-bak gemonteerd. De nieuwe traploze transmissie en de 9-traps automaat – die we reden met de 1.5 diesel – werd door Opel ontwikkeld. Dus niet ontwikkeld in samenwerking met PSA. Zo werd ons ter plaatse door de Opel-ingenieurs op het hart gedrukt. De ontwikkeling van was overigens al een tijd lopende toen het huwelijk met PSA geconcretiseerd werd.

Adaptieve IntelliLux LED®-matrixverlichting
Geoptimaliseerde 3-cilinders, lage luchtweerstandscoëfficiënt (amper 0,26 Cd), nieuwe 9-traps automatische transmissies in zowel hatchback als Sports Tourer. Daarbij een geoptimaliseerd Sport-chassis met nieuwe dempers en Watt-link achteras. Verder biedt de Astra geavanceerde toepassingen en hulpsystemen, waarvan enkele veeleer strikte uitzondering dan wel regel zijn in dit marktsegment.

Verblindingsvrije ItelliLux LED-matrixverlichting

Zoals de adaptieve, verblindingsvrije IntelliLux LED®-matrixverlichting, hightech vooruitkijk- en achteruitkijkcamera’s. Die camera’s zijn niet enkel compacter maar tevens krachtiger dan voorheen. Dit dankzij snellere processoren. De Astra wordt optioneel ook leverbaar met energiezuinige ledkoplampen.
Met zijn Multimedia Radio, Multimedia Navi en Multimedia Navi Pro – compatibel met Apple CarPlay en Android Auto – wordt in de nieuwe Astra’s de connectiviteit gerealiseerd. Zoals in de Insignia beschikt de Astra-rijder voortaan ook over het Multimedia Navi Pro-systeem. Met inbegrip van een 8-inch aanraak-kleurenscherm. De schermindeling is persnaliseerbaar en stembediening behoort tot de mogelijkheid. Voor het eerst zal men in de Astra over een instrumentenpaneel beschikken met een digitale snelheidsmeter en smartphones kunnen inductief geladen worden.

Opel Astra: Kort technisch

Astra 1.2 Turbo: 1.199 cc, 96 kW/130 pk @5500 tpm, 225 Nm @2000 – 3500 tpm. Manuele 6-versnellingsbak. WLTP brandstofverbruik: 5,5 – 5,2 l/100 km. WLTP CO2: 125-119 g/km. NEDC CO2: 101 – 99 g/km. Euro 6d.

Astra 1.4 Turbo: 1.342 cc, 107 kW/145 pk @5000 – 6000 tpm, 236 Nm @1500 – 3500 tpm. Staploze automaat. WLTP brandstofverbruik: 6,1 – 5,8 l/100 km. WLTP CO2: 140 -133 g/km. NEDC CO2: 116 – 112 g/km. Euro 6d.

Astra Sports Tourer 1.2 Turbo: 1.199 cc, 96 kW/130 pk @5500 tpm, 225 Nm @2000 – 3500 tpm. Manuele 6-versnellingsbak. WLTP brandstofverbruik: 5,6 – 5,3 l/100 km. WLTP CO2: 128-119 g/km: 104 -102 g/km. Euro 6d.

Astra Sports Tourer 1.5 diesel: 1.496 cc, 90 kW/122 pk @3500 tpm, 285 Nm @1500 – 2750 tpm. 9 traps-automaat. WLTP brandstofverbruik: 5,6 – 5,3 l/100 km. WLTP CO2: 147 -140 g/km. NEDC CO2: 112 g/km. Euro 6d.

Astra 1.5 Diesel: 1.496 cc, 105 pk @3250 tpm, 260 Nm @1500 – 2500 tpm. Manuele 6 versnellingsbak. NEDC brandstofverbruik: 3,4 l/100 km. NEDC CO2: 90 g/km. Euro 6d.

Astra 1.5 Diesel: 1.496 cc, 122 pk @3500 tpm, 300 Nm @1750 – 2500 tpm. Manuele 6 versnellingsbak. NEDC brandstofverbruik: 3,5 l/100 km. NEDC CO2: 92 g/km. Euro 6d.

Astra 1.5 Diesel: 1.496 cc, 122 pk @3500 tpm, 285 Nm @1500 – 2750 tpm. 9 traps-automaat. NEDC brandstofverbruik: 4.2 l/100 km. NEDC CO2: 109 g/km. Euro 6d.