Advertisement
Gepubliceerd op 20 August 2020 om 09h45
Door Marc Demoulin
Experten gelinkt :

Nieuw hybride E-TECH-gamma van Renault: elektromotor als vertrekpunt

Renault, pionier in elektrificatie, zet zijn eerste stapjes in de wereld van de plug-inhybride met de Captur en Mégane E-TECH PHEV. Tegelijk konden we ook onze eerste meters rijden aan het stuur van de nieuwe Clio met klassieke hybride aandrijving. Voor beide versies kunnen we spreken van een echte technologische innovatie, want de ingenieurs zijn vertrokken op basis van een elektromotor waar ze een verbrandingsmotor aan hebben toegevoegd en niet omgekeerd.

||||||||||
|||||||||| © ||||||||||Au début de 2025

Renault maakte gebruik van de exit uit de lockdown begin deze zomer om de gespecialiseerde Belgische pers uit te nodigen voor een kennismaking met zijn nieuwe hybride en plug-inhybride E-TECH-gamma. In een context waar merken alles inzetten op een verlaging van het verbruik en van de CO2-uitstoot moest de Franse constructeur zijn gamma wel aanvullen met een hybride aanbod. En we mogen zeggen dat de opdracht geslaagd is, onder meer dankzij overtuigende technologische innovaties.

Clio als ‘full hybrid’

De kleine stadswagen met zijn heel herkenbare silhouet krijgt vandaag een full hybride versie. Hij heet Clio E-TECH hybride 140 pk en is ontwikkeld met als doel zijn vermogen om elektrisch te rijden te maximaliseren. Dankzij regenererend remmen in combinatie met het hoge zelfopladende vermogen van de batterij van 1,2 kWh (230V) kan hij in de stad tot 80 procent van de tijd puur elektrisch rijden, wat tot een forse winst op het vlak van verbruik leidt.

Een blik onder de motorkap samen met wat uitleg van een motoringenieur laat ons begrijpen dat de atmosferische 1.6-benzinemotor van 90 pk echt is ontwikkeld rond de twee elektromotoren die bij elk vertrek steeds worden geactiveerd. Deze elektromotoren drijven niet enkel de wielen aan maar dienen ook om de batterij op te laden, om de benzinemotor aan te koppelen en om de versnellingsbak te synchroniseren. Je moet weten dat Renault in zijn Clio en Captur E-TECH een revolutionaire versnellingsbak zonder koppeling en zonder synchronisatieringen gebruikt. Alles bij elkaar heeft de constructeur liefst 150 patenten aangevraagd voor zijn hybride technologie.

Overtuigend tijdens het rijden

De Clio E-TECH verrast van bij het begin door zijn comfort en zachte werking. De hele test lang wist hij ondanks een meergewicht van 90 kilo tegenover zijn broer met enkel een verbrandingsmotor een zeer zachte werking te bieden, die nog wordt versterkt door de stille en vloeiende omschakeling van elektrisch naar benzine en terug. De revolutionaire versnellingsbak blijkt ook heel overtuigend. Hij werkt mooi soepel en quasi zonder koppelonderbrekingen, behalve wanneer het gaspedaal brutaal wordt ingetrapt. In het algemeen werkt de aandrijflijn efficiënt – en maximaal elektrisch – in een toerenbereik van 2.000 tot 4.000 o/m.

De constructeur kondigt een stadsnormverbruik aan van 4,3 l/100 km en de Clio E-Tech klokte tijdens onze testrit af op 5 l/100 km. Dat blijft een zeer concurrentiële waarde waardoor dit model zich fiscaal optimaal kan positioneren. In zijn versie Zen begint de Clio E-Tech bij 22.100 euro inclusief btw.

Captur, eerste kleine plug-inhybride SUV

De lancering van de Captur E-TECH PHEV van 160 pk betekent een andere grote première voor het Franse merk, want dit is zijn eerste model met plug-inhybride technologie. Dezelfde aandrijflijn wordt trouwens tegelijk geïntroduceerd in de Mégane Grandtour. Het systeem gebruikt een batterij van 9,8 kWh (345V) waarmee de auto volgens de catalogus bijna 65 kilometer puur elektrisch moet kunnen rijden in de stad. Om het elektrische bereik van de batterij te maximaliseren laat ze zich in functie van het type laadpunt opladen in 3 tot 5 uur. Wanneer de batterij leeg is, functioneert de nieuwe Captur E-TECH PHEV als een gewone hybride E-TECH, waarbij steeds in elektrische modus wordt vertrokken en met een laag verbruik. Net zoals in zijn neef Clio wordt voorrang gegeven aan elektrisch rijden, terwijl ook hier de revolutionaire versnellingsbak zonder koppeling de gangwissels op een heel vloeiende manier beheert.

Minst dure op de markt

In het interieur stellen we vast dat de binnenruimte niet nadelig beïnvloed is door het accupakket onder de achterbank. Die laatste is bovendien nog steeds verschuifbaar. Het instrumentenbord straalt kwaliteit uit en een centraal scherm biedt verschillende menu’s om de hybridisering aan te sturen.

Qua prestaties op de weg blijven mensen die een Captur op benzine gewoon zijn wat op hun honger. Het meergewicht van 260 kilo heeft een duidelijk voelbare invloed op het rijgedrag. De inertie is veel groter en het rijgedrag is veel duidelijker onderstuurd.

De Captur E-TECH PHEV heeft vandaag geen echte rivalen in het segment van de kleine hybride SUV’s en is op dit moment de goedkoopste plug-inhybride op de markt.

—————————-

TCO-vergelijking – Renault Captur

*DNA:dépenses non admises / VU: verworpen uitgaven

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels