De categorie van de stadswagens kan in twee categorieën worden opgedeeld. De allerkleinsten met pakweg een lengte tot 3,6 meter horen thuis in wat het A-segment wordt genoemd. Het B-segment verzamelt iets grotere auto’s met een lengte tot 4,1 meter.

Krimpend A-segment

In het A-segment worden de constructeurs geconfronteerd met bijzonder lage marges. Dat is zeker het geval nu dat zelfs de allerkleinsten aan strenge emissienormen moeten voldoen, dure homologatietesten moeten doorstaan  en er steeds meer systemen voor veiligheid en connectiviteit moeten worden aangeboden. Dat blijft niet zonder gevolg. Het aanbod daalt. De Ford Ka+ verdwijnt na een korte carrière van twee jaar uit de catalogi. Dat het model weinig succes kent en bovendien de verkoop van de Ford Fiesta kannibaliseert zijn bijkomende redenen waarom de kleine Ford wordt geschrapt. Ook bij Opel wordt in het A-segment gesnoeid. De Adam en de Karl verdwijnen. Beide modellen zijn bovendien technisch verouderd en zijn nog van oorsprong GM-producten, wat niet langer past bij het merk dat nu deel uitmaakt van PSA.

Elektrificatie

Smart EQ

Bij de modellen die stand houden in het A-segment is het aantal motorvarianten drastisch verminderd en tot een minimum herleid. Opvallend is bovendien dat in het A-segment geen diesel meer te bespeuren valt. Diesels die tot voor kort nog werden aangeboden zoals bij de Fiat Panda en Fiat 500, zijn niet meer verkrijgbaar. Tegelijk zijn een aantal modellen uit het A-segment vanaf nu nog enkel met een elektrische aandrijving verkrijgbaar. Voorbeelden daarvan zijn de Smart Fortwo, Smart Forfour, Skoda Citigo en Seat Mii. En er is ook een nieuwkomer die volledig elektrische wordt aangedreven: de Honda e.

Honda e

B-segment

Opel Corsa-e

Bij de iets grotere stadswagens die thuis horen in het B-segment stellen we vast dat ook daar het aantal dieselvarianten drastisch terug loopt. De Kia Rio, Hyundai i20, Nissan Micra, Skoda Fabia en Toyota Yaris zijn maar enkele van de modellen waarvan niet langer een dieselversie bestaat. Tegelijk zien we ook in het B-segment een toegenomen elektrificatie. De Mini Cooper SE mag daar een voorbeeld van zijn. De nieuwe Opel Corsa en de al even nieuwe Peugeot 208 worden nu ook voor het eerst in een elektrische versie aangeboden. De recentste Renault Clio op zijn beurt komt in een hybride uitvoering. Een volledig elektrische versie is er (voorlopig) nog niet. Die rol wordt overgelaten aan de Zoë.

  

208