Ford lanceert (eindelijk) zijn plug-in hybride Transit en Tourneo (voor vervoeren van tot 8 personen) Custom. Ze bieden een reële oplossing voor professionele klanten die een elektrische aandrijving nodig hebben om op de lange termijn nog de stad in te mogen, maar die ook een groot bereik willen om erbuiten te kunnen rijden. De Amerikaanse autobouwer is vandaag de enige op de markt die een dergelijke oplossing aanbiedt. Al vinden wij dat de concurrentie snel het voorbeeld van deze ‘gids’ zou moeten volgen.

Onze titel verwijst echter ook naar de uitleg die de architectuur van dit model vereist, want die is niet zo eenvoudig om te doorgronden. Dus: volg de gids.

Uiterlijk verraadt bijna niets dat deze Transit Custom een plug-in hybride is.

Elektrisch voertuig met rijbereikuitbreider

Onder de motorkap van de Transit en Tourneo Custom PHEV drijft een elektromotor van 92,9 kW (126 pk) de voorwielen aan. Hij houdt dat ongeveer 45 kilometer vol (WLTP). Ideaal dus voor in de stad. Maar zodra de batterij leeg is, kan een 1.0 EcoBoost-benzinemotor het werk overnemen gedurende zo’n 500 kilometer. Hij vervult daarbij twee functies: enerzijds levert hij de nodige stroom voor de elektromotor die de voorwielen aandrijft, en anderzijds herlaadt hij de batterij om het elektrische rijbereik te vergroten. Voor professionals in de transport- of leveringssector betekent het opladen tijdverlies, terwijl het netwerk bovendien verre van ‘voldoende’ is. De slimme koppen van Ford zochten daarom de meest praktische oplossing. Toegegeven, de benzinemotor verbruikt nog fossiele brandstof om de elektromotor te ondersteunen, maar het probleem van het laden is nagenoeg van de baan.

Nuttig laadvermogen en -volume zonder compromis: 1.130 kilo en 6 kubieke meter.

4 modi

De modus “Auto” regelt zelf de hele aandrijflijn. Als er in de stad voldoende elektrisch rijbereik overblijft, kan je overschakelen op de modus “Electric Vehicle – EV Now”. Bij de overgang van de stad naar de snelweg kan je aangeven dat je batterij wil bewaren voor later met de modus “EV Later”. Het programma “EV Charge” tot slot geeft de benzinemotor de opdracht om de batterij op te laden. Er is wel één nadeel: de topsnelheid, die altijd begrensd is op 120 km/u. Het benzineverbruik? Het heeft weinig zin om het er hier over te hebben, want zoals in elke plug-in hybride schommelt dat enorm afhankelijk van het gebruik: van 0 l/100 km in “EV Now” tot… 6,0 l/100 km bij een gemengd gebruik en 8,0 l/100 km bij slecht gebruik of wanneer de batterij volledig moet worden opgeladen met de verbrandingsmotor. Het normverbruik blijft echter steken op 2,7 l/100 km (60 g CO2/km) voor de Transit Custom en 3,1 l/100 km (81 g/km) voor de versie voor personenvervoer, die comfortabeler is en beter geluidgedempt (Tourneo Custom).

Hij behoudt zijn praktische aspecten in het interieur.

Nuttig laadvermogen identiek aan dieselversie

Voor de Transit Custom is Ford maar wat trots dat het nuttig laadvermogen even hoog is als dat van de dieselversie, namelijk 1.130 kilo. Onder belasting komt de motor wel wat pit en koppel tekort (355 Nm), maar hij kwijt zich zonder morren van zijn taak. Opgelet echter als je ook een aanhangwagen wil trekken, want daar is hij niet op voorzien. Het is maar dat je het weet.

45 puur elektrische kilometers (WLTP), maar de 1.0 benzine voegt er daar nog zo’n 500 kilometer aan toe.

FLEETBALANS

We begrijpen niet waarom Ford de enige is die zich in dit segment waagt. Anderen kiezen voor een zuiver elektrische aandrijving, die nog problemen geeft voor de aankoopprijs, het rijbereik en het laden. Hier duurt dat slechts 2,7 uur aan een commerciële Type 2-stekker (16A) en 4,3 uur aan een huishoudstopcontact (230V/10A). Je laadt ook heel snel tijdens het rijden dankzij de 1.0 EcoBoost die als range extender werkt. De Transit en Tourneo Custom PHEV zijn dus praktisch en slim uitgewerkt. Alles wat een professionele gebruiker zich dus maar kan wensen. Probeer alleen om hem op een intelligente manier te gebruiken door tussen de 4 rijmodi te switchen.

De marktintroductie volgt eind dit jaar vanaf 43.790 euro exclusief btw. Opgelet voor de aftrekbaarheid, die varieert in functie van de gekozen versie: Transit (60 g/km) of Tourneo (81 g/km).

Technische fiche

Ford Transit Custom PHEV (126 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch (+ benzine)
Vermogen 92,9 kW (126 pk)
Maximumkoppel 355 Nm
Leeggewicht 2.195 kilo
Laadvolume 6 m³
Nuttig laadvermogen 1.130 kilo
Brandstoftank 54 liter
Rijbereik 45 (+ ongeveer 500) WLTP
Gemiddeld normverbruik 2,7 l/100 km
CO2-uitstoot 60 g/km
Topsnelheid 120 km/u
Cilinderinhoud 999 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 43.790,00 euro
Basisprijs inclusief btw 52.985,90 euro
Fiscaal vermogen 6 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 495 euro
BIV (Vlaanderen) 44,51 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 148,37 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 98,52 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 % (2019)
VAA gebruiker 1.816,66 euro/jaar
Verworpen kosten 308,83 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro