Met de eVito biedt Mercedes naar eigen zeggen een antwoord op de veranderende behoeften van de LCV-markt. Dieselmotoren worden immers steeds vaker uit stadscentra geweerd, terwijl sommige metropolen (zoals Londen) nu al op zero emissies van leveranciers aansturen. En precies daar biedt de volelektrische eVito een oplossing voor, door wel 150 kilometer ver te raken zonder ook maar één gram CO2 uit te stoten. Meer nog: het laadvermogen alsook het –volume blijven bij 915 kilogram en 0,99 kubieke meter quasi ongewijzigd tegenover de versies met een verbrandingsmotor, die natuurlijk gewoon in het gamma blijven.

One pedal driving

Voor zijn aandrijving teert de eVito op het accupakket van de hybride S-Klasse, maar dan in drievoud. Onder de afgeschermde vloer schuilt er 45 kWu aan batterijen, gelinkt aan een elektromotor die permanent 90 pk en in de piek 115 paarden produceert. Genoeg voor grootstedelijke verplaatsingen en – althans onbeladen – om vlot door het verkeer te laveren. Stuttgart biedt de eVito overigens met drie topsnelheden aan, afhankelijk van het beoogde gebruik: de basisversie haalt 80 km/u, maar de limiet verhogen naar 100 km/u of 120 kan bij bestelling ook.

De reden voor die aanpak is het stroomverbruik, dat met de luchtweerstand van het Vito-koetswerk fors oploopt boven de 80 km/u. Het aerodynamische effect blijkt zelf groter dan dat van de belading, wat meteen verklaart waarom leveranciers die binnen de stadsmuren blijven beter voor de 80 km/u-versie gaan. Rij je ook daarbuiten, dan lijkt ons de 120’er de veiligere keuze – zeker voor snelweggebruik. Maar uiteindelijk is het vooral aan de gebruiker zelf om zuinig om te springen met de accu’s, geholpen door drie rijprogramma’s en zelfs wel recuperatieniveaus die het one-pedal driving faciliteren.

Fiscaal geoptimaliseerd

De autonomie is bijgevolg voor alle versies gelijk, de topsnelheid facultatief en de carrosserievariant tweeledig: de standaard eVito is een gesloten bestelwagen met een kale laadbak, de Tourer heeft achterin twee zetelrijen om tot 8 personen te vervoeren. Daarmee is de eVito meteen geschikt als taxi, hoewel snelladen helaas geen optie is. In het beste geval top je de accu’s in een uur of zes af aan een driefasige wallbox, want aan een klassiek stopcontact kan het makkelijk 20 uur duren. Of om het even technisch te stellen: het accupakket van 45 kWu kan maximaal aan 7,2 kWu opgeladen worden (ook al kan een wallbox zeker 15 kWu aan), waardoor je altijd op zes uur moet rekenen.

Mercedes countert dat de meeste gebruikers van midsize LCV’s gemiddeld een kleine 100 kilometer per dag rijden, zeker als ze vooral in verstedelijkte gebieden actief zijn. Bovendien zou een snellaadfunctie de prijs gevoelig opdrijven, waardoor de Total Cost of Ownership minder interessant wordt. Zoals het nu staat, zou de eVito over een termijn van 5 jaar maar 1000 euro per jaar duurder zijn dan een klassiek gemotoriseerde versie. De nettoprijzen starten bij 41.990 euro, voor de Tourer betaal je 43.990 euro en voor de goed uitgeruste Launch Edition 46.700 euro. Van belastingen is de eVito in Vlaanderen vrijgesteld, terwijl Brussel en Wallonië de minimale tarieven voor elektrische voertuigen hanteren. In heel België is de eVito tot slot voor 100% aftrekbaar.

Conclusie

Met de eVito schaart Mercedes zich bij de weinige constructeurs die nu al een geëlektrificeerde LCV aanbieden. Nissan doet dat een segment lager met de E-NV200 (die wel kan snelladen), Ford is net gestart met de uitrol van de Tourneo Custom PHEV en gelijknamige Transit (die een benzinemotor gebruiken om de batterijen al rijdend te voeden). Daarmee is Mercedes in onze contreien de eerste om een volelektrische LCV in het ééntonssegment aan te bieden, tenminste tot de Chinezen van SAIC de (LDV) Maxus EV80 commercialiseren met 200 km elektrische autonomie en een laadtijd van 2 uur. Al kan je die eigenlijk niet vergelijken met de eVito, die logistieke ondersteuning geniet via verschillende Mercedes-applicaties en alleen verkocht wordt met inbegrip van 4 jaar onderhoud. 

Mercedes eVito (Tourer) – 2019

TECHNISCHE FICHE  
Aandrijving elektrisch
Vermogen 70 kW/90 pk continu, 85 kW/116 pk piekvermogen
Maximumkoppel  
Accupakket 41,4 kWu, Li-Ionbatterijen
Koppel 300 Nm
Laadvermogen 1.048-1.073 kg
Laadvolume 6,0-6,6 m3
Gemiddeld verbruik (WLTP) 27,2–30,2 kWu/100 km
CO2-uitstoot  0 g/km
Topsnelheid  80/100/120 km/h
ANDERE VERSIES
versie aandrijving  vermogen
Tourer elektrisch  70 kW/85 kw
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 41.990 € (gesloten versie)
Basisprijs met btw 50.808 €
Fiscaal vermogen 0 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Rijbelasting (Vlaanderen/Wallonië) 77,35 €/0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA bestuurder 1741,99 €/jaar
VAA Werkgever 296,14 €/jaar