JLR – FevMars2019

Test Nissan Qashqai 1.3 DIG-T: op zoek naar optimale TCO

De meest verkochte cross-over van Europa – op het vlak van volume – krijgt nieuwe wapens: een 1.3-turbobenzinemotor die op zijn eentje twee oude motoren vervangt, en een nieuwe generatie van het multimediasysteem Nissan Connect.

Na Renault en Mercedes is het nu aan Nissan om gebruik te mogen maken van de nieuwe 1.3-turboviercilinder op benzine die is ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en Daimler. Dankzij de twee vermogensversies die Nissan kiest (140 en 160 pk) vervangt hij zowel de instapmotor 1.2 DIG-T met 115 pk als de 1.6 DIG-T met 163 pk.

Winst op (bijna) alle vlak

De nieuwkomer is beter op alle vlak: vermogen (wat weliswaar tot een hogere inschrijvingsbelasting in Wallonië leidt, zie Fleetbalans), koppel en verbruik. Dat geldt zelfs voor de onderhoudsintervallen, die zijn verlengd van 20.000 naar 30.000 kilometer, wat de TCO nog drukt – al willen we er hier als redactie wel op wijzen dat het niet altijd even sterk aan te raden is om zoveel kilometers te rijden met dezelfde motorolie.

 

 

Wij hebben al gekozen

Aan het stuur vielen wij vooral heel sterk voor de minst krachtige versie van 140 pk, dankzij zijn 240 Nm die al vanaf 1.600 o/m ter beschikking staat. In de praktijk laat deze motor zich mennen zoals een diesel, met veel soepelheid bij lage toerentallen. Een waar plezier, dat nog wordt versterkt door de uitmuntende geluiddemping. De variant met 20 pk extra (en 20 Nm, tot 260 Nm) is daarentegen de enige die kan worden besteld met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling DCT. Die past trouwens het best bij deze motor, want het maximumkoppel komt pas bij 2.000 o/m vrij. En ook kom bijvoorbeeld een aanhangwagen te slepen is dit de beste oplossing (+ 200 kilo sleepvermogen: 1.500 kilo). Qua prijzen is het nog wachten tot eind november voor we meer weten over de details van de Business-versie.

 

 

Meer intuïtief

Op dat moment worden ook de eerste exemplaren van de Qashqai geleverd met het nieuwe Nissan Connect. De update van dit systeem laat je bestemmingen die je hebt opgezocht met je smartphone via de app Door to Door doorsturen naar de auto, terwijl je bovendien gebruik kan maken van TomTom Premium Traffic, dat live-verkeersgegevens doorstuurt zodat het traject kan worden geoptimaliseerd. Het biedt ook een reeks nieuwe functies om het leven van de bestuurder te vergemakkelijken.

 

 

FLEETBALANS

Deze nieuwe motorversie blijkt zeer verleidelijk, vooral in de minst krachtige variant. Het is alleen spijtig dat het “bodemvermogen” van 140 pk zo wordt afgestraft in Wallonië, met een ‘TMC’ (inschrijvingsbelasting) van 867 euro. De versie met 160 wordt nog harder getroffen, met een TMC van 1.239 euro. Verder zouden de kosten van de Qashqai 1.3 DIG-T Business Edition in het hogere gemiddelde moeten liggen, met een basisprijs van 23.933,88 euro exclusief btw.

 

Technische fiche

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Business Edition (140 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Brandstof benzine
Vermogen 140 pk
Maximumkoppel 240 Nm @ 1.600 o/m
Leeggewicht 1.375 kilo
Koffervolume 430 l
Brandstoftank niet meegedeeld
Gemiddeld normverbruik
5,3 l/100 km
CO2-Uitstoot 121 g/km
Topsnelheid 193 km/u
Cilinderinhoud 1.332 cm3

 

ANDERE MOTORVERSIES
Moto Brandstof Vermogen
1.3 DIG-T Benzine 160 pk
1.3 DIGT- DCT Benzine 160 pk

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw
23.933,88 €
Basisprijs inclusief btw 28.960 €
Fiscaal vermogen
7 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 867 €
BIV (Vlaanderen) 235,23 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 193,91 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 164,13 €
Fiscale aftrekbaarheid
80 %
VAA gebruiker 1.762,42 €/jaar
Verworpen kosten
299,61 €/jaar
CO2-belasting 407,93 €

 

Toon meer nieuwsjes