Test Peugeot Rifter: een stap hogerop het (prijs)gamma

Met meer dan 1,25 miljoen verkochte exemplaren sinds zijn lancering in 1996 is de Peugeot Partner zonder meer een vaste waarde voor het merk. Meer nog, het is zonder meer de best verkochte Peugeot. Zo gingen er vorig jaar nog 62.000 exemplaren van over de toonbank. Logisch dus dat de vervanging van dit model voor het merk met de leeuw een belangrijke aangelegenheid is. En toch koos men ervoor het model een compleet nieuwe positionering mee te geven. Ten eerste door zijn identiteit en zelfs zijn naam te veranderen in functie van de keuze voor een utilitaire uitvoering of een gezinswagenversie. Ten tweede omdat deze nieuwe generatie volledig werd hertekend om zich zo op te werpen als alternatief voor de SUV en de eenvolumer. Opdracht volbracht?

De naam Partner blijft nog wel behouden, maar dan enkel voor de bestelwagenuitvoering. De gezinsversie heet voortaan Rifter of hoe het verschil in aanpak met de Citroën Berlingo en Opel Combo duidelijk in de verf wordt gezet. Op het programma staan een verticaal radiatorrooster met centraal Peugeot-logo, ledverlichting, koetswerkbescherming rondom en een ruimere bodemvrijheid die hem een wat SUV-achtige uitstraling meegeeft. Last but not least, biedt hij personalisatiemogelijkheden in overvloed.

 

Ruimte voor het gezin en de bagage

Ook aan de binnenzijde is de ‘Peugeot-touch’ terug te vinden in verschillende elementen zoals de i-cockpit met het kleine stuur. Toch blijft de grootste troefkaart van dit model zijn binnenruimte. De passagiers beschikken immers over meer dan voldoende plaats. Achterin kunnen ze ieder op hun stoel rekenen en in de bergvakken van de Rifter alleen al kan u tot 186 liter aan spullen kwijt. Daar komt nog een koffer bovenop van 775 liter (3.500 liter met neergeklapte achterstoelen).

Naast de talrijke bergvakken aan boord moeten we zeker nog het panoramische dak Zenith vermelden dat afgeboord wordt door een lichtrand en door een hele rits bergruimtes. Mooi en handig, ook al kunnen in de vakken enkel de kleinere spullen worden weggeborgen.

Wat het laadvolume betreft, moeten we nog vertellen dat hij voorwerpen tot 4 m lang kan vervoeren dankzij de opstelling van het dashboard dat speciaal gemaakt is om spullen op te leggen en dankzij de achterklep die toelaat om lange spullen door de apart openklapbare achterruit naar buiten te steken. Zo’n apart openende achterruit is overigens een heuse première voor dit segment van de markt.

 

Onderweg

Om u te doen vergeten dat de nieuwe Partner – sorry, Rifter – zijn leven begon als bestelwagen heeft Peugeot alvast niet beknibbeld op de technologie. Zo staat hij om te beginnen op het EMP2-platform dat ook voor de 3008 wordt gebruikt. Kan tellen. Van diezelfde 3008 leent hij ook alle rijhulpsystemen wat van de Rifter de meest beveiligde auto in zijn genre maakt. Wat dat genre betreft, zeggen de merkspecialisten zelf dat de Rifter vandaag deel uitmaakt van het segment der SUV’s.

Tijdens het rijden echter moeten we toegeven dat de Rifter nog lang niet de rijsensaties of het weggedrag van een SUV aan de dag legt, ook al zet hij, zeker op comfortvlak, grote stappen vooruit in vergelijking met zijn voorganger.

Wij konden de PureTech 110pk-versie testen en die toonde zich behoorlijk zuinig en aangenaam in de omgang, met af en toe zelfs een sprankeltje dynamiek in zijn rijgedrag. Dat hadden we, gezien het formaat van de auto, niet echt verwacht. Bij momenten wreekt zich dat een beetje op comfortvlak, ook al moeten we toegeven dat pure rijdynamiek niet de belangrijkste roeping is van dit model. Jammer genoeg kregen we niet de kans om ook eens een diesel aan de tand willen voelen, want die zullen naar verwachting goed zijn voor het gros van de Rifter-verkoop.

Last but not least, zet Peugeot geen 4×4-versie in zijn catalogus, maar het biedt optioneel wel het systeem Advanced Grip Control aan dat qua capaciteiten nauwelijks moet onderdoen. Wie echt een Rifter 4×4 zoekt, zal zich moeten bekeren tot de Dangel-versie.

 

Fleetbalans

Ten opzichte van de Partner van de vorige generatie zet de Rifter op alle vlakken een bijzonder grote stap vooruit. Het klassieke publiek van dit soort auto’s zou dus wel eens heel aangenaam verrast kunnen worden. Een goede zaak als u het ons vraag want de nieuwste generatie koppelt de succesfactoren van het model aan nog meer bergruimtes en aan technologie die je eigenlijk verwacht in auto’s uit een hoger segment. Wat de prijs betreft, blijft de stap hogerop het gamma niet zonder gevolgen want gemiddeld moet u een meerprijs van 2.000 euro tellen in vergelijking met de voorganger. Basisprijs? 18.900 euro voor de Acces-uitvoering die enkel wordt aangeboden met een benzinemotor. Tot slot geven we nog meer dat er voor iedere uitvoering vanaf het uitrustingsniveaus Active, ook een lange versie (4,7 meter) in de catalogus staat voor een meerprijs van 1.100 euro.

Toon meer nieuwsjes