De fiscaliteit voor bedrijfswagens evolueert steeds meer naar een zo laag mogelijke uitstoot. Het voorstel van koninklijke informateur Magnette om tegen 2023 zelfs alleen nog elektrische modellen fiscaal aftrekbaar te maken zal misschien nog wel wat verwateren tegen dat het ooit wet wordt, maar de trend is duidelijk: bedrijven die zich niet beginnen voorbereiden op een zo goed als volledig elektrisch wagenpark, zullen dat op termijn waarschijnlijk in hun portefeuille voelen. Maar niet elke onderneming kan of wil zijn volledige werknemersbestand in een Tesla steken en ook de lichting meer ‘betaalbare’ EV’s van de PSA-groep (30.000 euro inclusief btw voor een veelzijdige stadswagen) is soms nog boven budget. De VW-groep springt in die niche met de drieling VW e-Up, Skoda Citigoe iV en Seat Mii Electric. Ze zijn technisch identiek en onderscheiden zich door hun design, hun uitrusting en… hun prijs. Zo kost de VW 22.950 euro, de Skoda 21.600 euro en de Seat 21.190 euro. Wij mochten de minst dure van de drie aan de tand voelen.

36 kWh

Voor dat bedrag krijg je een even grote batterij (36 kWh) als de niet zo veel grotere Honda e… die zelf minstens 34.500 euro kost. Van die 36 kWh is 32,3 kWh ook echt bruikbaar en dat zou moeten volstaan voor een WLTP-rijbereik van 260 kilometer. Wij konden de Mii aan de tand voelen in de omgeving van de Spaanse hoofdstad Madrid, waar het verrassend koud was en de hele tijd regende. Bovendien stuurde Seat ons over een parcours dat voor meer dan de helft uit snelwegen bestond. Niet bepaald de beste omstandigheden om het bereik van een EV te optimaliseren. En we hebben het gaspedaal ook niet gespaard. Resultaat: 15,4 kWh/100 km, of nog steeds genoeg voor dik 200 kilometer. Dat bevestigt dat onder betere omstandigheden de beloofde 260 kilometer vlot haalbaar moet zijn. Ruim voldoende voor gebruik in de stad en de rand. Daarbij rijdt de Mii Electric bovendien comfortabel, met een zachte en vergevingsgezinde ophanging. En de lage instapprijs betekent niet dat er is beknibbeld, want de Mii Electric kan snelladen aan 40 kW (0 naar 80 procent in een uur) en heeft standaard een airco en een eSIM-kaart waarmee je van op afstand het laden kan regelen en de klimaatregeling kan opstarten.

Fleetbalans

Voor een dikke 17.500 euro exclusief btw koop je met de Seat Mii Electric een comfortabele elektrische auto met een reëel rijbereik van 260 kilometer en een volledige uitrusting. Op die manier kunnen ook werknemers met een lager auto- of mobiliteitsbudget kiezen voor een ecologische en fiscaal interessante bedrijfswagen.

TECHNISCHE INFORMATIE 
Brandstofelektrisch
Vermogen83 pk
Leeggewicht1235 kilo
Koffervolume251 liter
Batterij36 kWh
Gemiddeld verbruik14,4 kWh/100 km
CO2-uitstoot0 g/km
Topsnelheid130 km/u
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw17.512 euro
Basisprijs inclusief btw21.190 euro
Fiscaal vermogen0 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing)61,5 euro
BIV (Vlaanderen)0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië)83,56 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen)0 euro
Fiscale aftrekbaarheid120 % (2020: 100%)
VAA Gebruiker1.340 euro/jaar
Verworpen kosten227,8 euro/jaar
CO2-belasting323,64 euro