SHELL – JLR – FevMars2019

Test Suzuki Jimny: oprecht!

Iemand die de kwaliteit 'oprecht' krijgt opgeplakt, is iemand die trouw blijft aan zichzelf, iemand die niet ten alle kosten iedereen wil plezieren want dat betekent dat er compromissen moeten worden gesloten, dat hij zijn eigen waarden moet verloochenen. De nieuwe Jimny is zo'n 'oprecht karakter', ook al heeft hij duidelijk manieren geleerd.

Om te beginnen verzorgt de nieuwe Jimny zijn voorkomen. Zijn lijnenspel is vlijmscherp getekend en zijn hoeken zijn strak en uitgesproken. Toch verwijzen details als de terugkeer van de ronde koplampen, het achterwiel dat nog altijd op de kofferklep hangt en de (optionele) tweekleurige lak overduidelijk naar die iconische Suzuki, de Samurai. Een vleugje nostalgie dat de Japanse terreinwagen de look van een trendy houthakker meegeeft: een lust voor het oog.

 

 

 

Technologisch tijdperk

 

De binnenruimte tapt uit hetzelfde vaatje. Met zichtbare schroeven en al even zichtbare koetswerkpanelen aan de binnenzijde is deze Suzuki trouw aan zijn roots. Maar de middenconsole herbergt wel onverwachte comfortelementen zoals een elektronisch bedienbare klimaatregeling en een multimediasysteem inclusief navigatie. Meer nog, de Jimny pakt zelf uit met ultramoderne rijhulpsystemen zoals een rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning en een noodremhulpsysteem.

 

 

 

De achterpassagiers zullen dan weer in de wolken zijn met de extra vrijgekomen beenruimte en een verstelbare hellingshoek voor de rugleuning. Wil u echter volop gebruiken van de 377 liter kofferruimte en de vlakke laadvloer die de technische fiche belooft, dan zal u het zonder achterbank moeten stellen.

 

Echt werkpaard

Maar je ziet pas echt dat hij niets aan karakter heeft ingeboet wanneer je een blik werpt op de onderzijde van de auto. Hij blijft immers trouw aan zijn ladderchassis en zijn starre assen aangevuld met schroefveren. Verwacht hier dus niet hetzelfde comfortpeil als de jongste generatie SUV’s, maar zijn weggedrag zette wel een duidelijke stap vooruit, zowel inzake geluiddemping als qua rijprecisie. Maar bovenal zal de Jimny u niet in de steek laten wanneer u een bos wil dwarsen of een veld moet oversteken. Met een tweede schakelpook vlakbij de versnellingspook schakelt u immers de vierwielaandrijving en de reductieverhoudingen in. Dat vult hij bovendien nog aan met twee elektronische hulpmiddelen: de wegrijhulp op hellingen en de afdaalhulp (die automatisch de snelheid onder controle houdt tijdens steile afdalingen). En u mag ons op ons proefondervindelijk woord geloven: er is geen SUV ter wereld die hem dan kan volgen!

 

 

FLEETBALANS

 

De Jimny mag dan al beschaafder dan ooit voor de dag komen, toch blijft hij een buitengewoon aparte keuze die op een heel specifiek publiek mikt. Met een CO2-uitstoot van 154 g/km (volgens NEDC, 178 g/km volgens WLTP) moet zijn 1.5-motor van 102 pk immers nogal wat CO2-belasting slikken: 831,10 €. Maar alleen al zijn look is zo een ongelooflijk aantrekkelijke troef, zeker als u weet dat hij een heel interessante vanafprijs kan voorleggen: 14.875,21€ excl. btw.

 

Technische fiche

Suzuki Jimny (102 pk)

TECHNSCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine
Vermogen 102 pk
Maximumkoppel 130 Nm @ 4.000 o/min
Leeggewicht 1.090 kg
Kofferinhoud 377 l
Inhoud brandstoftank 40 l
Gemiddeld verbruik 6,8 l/100 km
CO2-uitstoot 154 g/km
Topsnelheid 145 km/u
Cilinderinhoud 1.462 cm3

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
1.5 Automaat Benzine 102 pk

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 14.875,21 €
Basisprijs incl. btw 17.999 €
Fiscaal vermogen 8 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 123 €
BIV (Vlaanderen) 835,85 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 239,71 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 229,64 €
Fiscale aftrekbaarheid 70 %
VAA gebruiker 1.666,19 €/jaar
Verworpen uitgaven 283,25 €/jaar
CO2-belasting 831,10 €

 

Toon meer nieuwsjes