De belangrijkste nieuwigheid voor de 2020 C-HR is dat er een motorisering bijkomt. Net als de Corolla krijgt de Coupé High Rider vanaf 22 november een krachtigere 2.0 Hybrid onder de kap, die boven de gekende 1.8 met hetzelfde achervoegsel komt te staan. De Belgische importeur kiest ervoor om de kleine 1.2 turbobenzine in één adem te schrappen, waardoor de C-HR de eerste compacte crossover is die louter met een zelfopladende benzinehybride te hebben is.

Smart Casual

Vooraleer we dieper ingaan op de verschillen tussen de 1.8 en de 2.0, kijken we even naar de uiterlijkheden. De geüpdatete C-HR onderscheidt zich van het pre-faceliftmodel met een agressievere voorpartij, full-LED lichtblokken en nieuwe kleuren die met een grijs of een zwart dak te combineren vallen. Achteraan krijgt de 2.0 Hybrid ook een sportievere diffuser, die samen met zwarte accenten en dito velgen voor een dynamische look zorgen.

Vanbinnen wordt de facelift gecomplementeerd door nieuwe materialen, een gedegen afwerking en connectiviteitsoplossingen die over-the-air kaartupdates mogelijk maken via de smartphone. Connecteren kan voortaan via Apple CarPlay én Android Auto, terwijl het infotainmentsysteem van JBL eveneens vernieuwd is met fysieke functietoetsen langszij. En als je voor de hoogte uitvoeringsgraad van de 2.0 Hybrid gaat, dan krijg je daar ook nog eens puike sportstoelen bij.

Vierde generatie hybride

Naast de afwerking werd ook de verfijning bijgepunt. In het jargon wordt die gemeten met een NVH-score, die voor noise, vibrations en harshness staat. Geluidsniveau, trillingen en ruwheden dus – die beter moesten omdat de vierde generatie van Toyota’s hybridesetup vaker elektrisch rijdt. Tot 120 km/u kan het EV-aandeel zelfs oplopen tot 85%, waardoor andere geluiden feller op de voorgrond treden. Die onderderukken is de ingenieurs prima gelukt, om van de C-HR een volwassen cruiser te maken. Enkel rond de achterste wielkasten hoor je nog wat opspattend water en grind, maar verder is de faceliftversie aangenaam stil.

Omdat de nieuwe tweeliter met elektra-ondersteuning een systeemvermogen van 184 pk levert, hoeft de benzinemotor niet meer zo hard te werken. Daardoor blijft het toerental netjes binnen de perken terwijl de hernemingen toch pittig zijn. Aan vermogen heb je bijgevolg geen gebrek, zonder dat het verbruik daar noemenswaardig onder lijdt. Tijdens onze test op een gevarieerd parcours bleef de boordcomputer rond de 5,5 liter per 100 kilometer hangen, wat hoe dan ook goed is voor een pittige testrit. En de CO2-uitstoot? Die schippert voor de 2.0 Hybrid tussen de 92 gram volgens de oude meetmethode en 118 gram volgens de WLTP-cyclus. De 1.8 hybride doet met respectievelijk 88 en 109 gram nog net iets beter, maar is over het algemeen een stuk makker.

TNGA platform

Op de rijdynamische kwaliteiten van de vernieuwde C-HR valt bijgevolg weinig aan te merken, net als bij de nieuwe RAV4 en dito Corolla die eveneens op het moderne TNGA-platform staan. De tijd dat Totoya’s vooral zuinig waren maar niet bepaald dynamisch, is dus wel degelijk voorbij. Al maakt dat de vernieuwde C-HR nog niet onfeilbaar, omdat er aan de dimensies niet werd geraakt. Beschouw je hem als een ruime B-segmenter (zoals de Nissan Juke en Renault Captur), dan is het plaatsaanbod correct. Maar beoordeel hem als de C-SUV die Toyota erin ziet en je kan moeilijk ontkennen dat de ruimte op de achterbank én in de koffer beperkt is. De veiligheidsuitrusting is dan weer wel patent.

Ook voor de prijsbeoordeling ligt het er dus helemaal aan hoe je de nieuwe C-HR betracht. Door het wegvallen van de klassieke 1.2 motorisering en de opwaardering van de uitrusting start de facelift voortaan bij 28.360 euro voor de 1.8 Hybrid in C-Enter trim. Voor de 2.0 Hybrid betaal je meteen 32.570 euro, terwijl de afgebeelde C-Euro Launch Edition met alle toeters en bellen 36.210 euro kost. Flink wat geld voor een compacte crossover, maar in ruil krijg je wel een vooruitstrevend concept dat even zuinig als dynamisch voor de dag komt om de wachttijd tot de plug-in versies kundig te overbruggen.

Toyota C-HR Hybrid 2.0 (135 kw) – 2019

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    benzine
Systeemvermogen 135 kW / 184 pk @ 6000 opm
Koppel (verbrandingsmotor) 190 Nm@ 4400-5200 opm
Cilinderinhoud 1987cc
Gewicht 1485 kg
Kofferinhoud 358 liter
Inhoud brandstoftank 43 liter
Gemiddeld verbruik (WLTP) 5,3 l/100 km
CO2-uitstoot (WLTP) 118-120 g/km
Topsnelheid 180 km/h
ANDERE MOTOREN
motor brandstof  vermogen
1.8 Hybrid benzine  122 pk
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 26.917 €
Basisprijs met btw 32.570 €
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 1.239 €
BIV (Vlaanderen) 94,31
Rijbelasting (Vlaanderen/Wallonië) 332,46 € /437,45 €
Fiscale aftrekbaarheid 90 %
VAA bestuurder 1340 €/jaar
VAA Werkgever 227,80 €/jaar