TNGA, dat is de toverformule van de huidige generatie Toyota’s. Prius, CH-R en Corolla: ze profiteren allemaal van het nieuwe platform dat lichter, dynamischer en veiliger is dan de vorige grondvesten. En dat geldt ook voor de RAV4, die voor zijn vijfde generatie uit een heel ander vaatje tapt.

Waar de vorige vooral een gezinswagen op stelten was, wil de nieuwe een totaaloplossing bieden voor mensen met een actieve levensstijl. Een missie waar louter benzinemotoren bijhoren volgens Toyota, liefst met hybride-ondersteuning. Vandaar ook dat het nieuwe gamma nog maar drie motorisertingen telt: één atmosferische 2,0 liter en twee benzinehybrides op basis van een fonkelnieuwe 2.5 viercilinder.

FWD en AWD

Wij reden in Spanje met de voor- én de vierwielaangedreven Hybrid, allebei standaard voorzien van een CVT-automaat. Het verschil zit hem in het aantal elektromotoren: de FWD-versie heeft er één die samen met de verbrandingsmotor de voorwielen aandrijft, de AWD-versie nog een tweede die op de achteras zit en de wielen ook daar aandrijft. Beide setups produceren meer dan 200 pk en stoten toch maar dik 100 gram uit, waarbij de (nochtans zwaardere) AWD-versie verrassend genoeg de zuinigere is dankzij een betere aerodynamica.

Maar dat is niet het enige verschil. Omdat de AWD-versie een extra elektromotor heeft, hoeft diens verbrandingsmotor niet zo hoog in de toeren te klimmen. Bovendien duwt de elektromotor netjes mee, waardoor de balans beter is en de tractie op alle vier wielen gegarandeerd. Kortom: de AWD-i Hybrid is de stillere én de snellere van de twee, met meer dan genoeg vermogen om met het gehaaste verkeer van anno nu mee te kunnen.

Nieuw elan

Op een puik chassis met een prima demping kunnen beide geteste motoriseringen rekenen. De nieuwe RAV4 hoekt vlak en toch comfortabel, terwijl de remmen voor Europa krachtiger zijn uitgevoerd. Zelfs het stuurgevoel is patent, wat bij oudere Toyota’s weleens anders was.

Kortom: de Hybrids voelen van meet af aan goed aan en laten zich maar zelden op een foutje betrappen.  Tel daar nog een prima aankleding voor de funky cockpit bij en je krijgt een auto die even leuk rijdt als hij bekt. Zeiden we trouwens al dat zowel de ruimte op de achterbank als het koffervolume erop vooruit is gegaan? De Japanners hebben hun huiswerk dubbel en dik gedaan.

FLEETBALANS

Het enige waar ’s werelds nummer één geen rekening mee gehouden heeft, is dat een 2,5 liter-motor zowel in Brussel als Wallonië afgestraft wordt met een fiscale rekening die het eerste jaar tot boven de 3.000 euro oploopt. Een probleem waar ook de leasing mee te kampen heeft, wat Toyota België gemotiveerd heeft om tenminste tot eind maart een incentive van 1.000 euro (btw ex) op de taksen te voorzien. Of dat volstaat om professionele gebruikers, Brusselaars en Walen over de streep te trekken, valt nog af te wachten. Maar zij die de sprong wagen, krijgen vooral met de AWD Hybrid een wagen die aan alle vakjes een vette vink zet. En dat terwijl het uitgaande model al de best verkochte SUV ter wereld was.

 

Toyota RAV4 AWD Hybrid (163 kw) – 2019

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    benzine
Vermogen 163 kW / 222 pk
Maximumkoppel 221 Nm@ 3000-5200 opm
Cilinderinhoud 2487cc
Gewicht 1650 kg
Kofferinhoud 580-1690 liter
Inhoud brandstoftank 55 liter
Gemiddeld verbruik 4,4-4,5 l/100 km
CO2-uitstoot 100-103 g/km
Topsnelheid 180 km/h

 

ANDERE MOTOREN
motor brandstof  vermogen
2.5 Hybrid FWD benzine  218 pk
2.0 Petrol FWD/AWD benzine  175 pk

 

BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 35.165 €
Basisprijs met btw 42.550 €
Fiscaal vermogen 13 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 €
BIV (Vlaanderen) 136,78 €
Rijbelasting 494,60 €
Fiscale aftrekbaarheid 90 %
VAA bestuurder 1.751 €/jaar
VAA Werkgever 298 €/jaar