In Europa wordt de Yaris in 42% van de gevallen in een hybride versie verkocht. In België bedroeg dat aandeel van de meest milieuvriendelijke Yaris in 2016 iets meer dan 38%. We moeten toegeven dat er in het B-segment geen andere keuze is voor wie wil opteren voor een auto die aangedreven wordt door de combinatie van een benzinemotor met een elektromotor. Toyota profiteert dan ook van dit voordeel en heeft besloten om de potentiële klanten voor zijn kleine hybride nog meer in de watten te leggen. Deze uitvoering was immers de enige waar grote investeringen voor werden gedaan op het vlak van de vering en vooral de geluidsisolatie. Ja, de hybride klanten zouden volgens Toyota de meest veeleisende zijn…

 

Eerder comfortabel

2017_Yaris_DYN_02De hybride Yaris biedt dan ook de meest soepele vering van het hele gamma en dat ondanks zijn hoger gewicht – dat zich vooral laat voelen in de besturing en bij dynamisch rijgedrag. Bij de hybride draait alles om comfort, ook al laat de combinatie van de 1.5 benzinemotor met de CVT-transmissie (met continue variabiliteit) zich nog altijd horen, zij het dan alleen maar bij volle belasting. Maar het is waar dat het geheel discreter is dan de andere hybride modellen uit het gamma.

 

Nieuwe benzinemotor

2017_Yaris_DET_05De andere nieuwigheid is te vinden onder de motorkap. Daar huist voortaan een 1.5 benzinemotor van 111 pk. Hij vervangt het oude 1.3 exemplaar. En ontwikkelt iets minder vermogen en koppel, maar is tegelijk 12% minder dorstig (5 l/100 km en 112 g/km CO2 voor de uitvoering uitgerust met de manuele zesversnellingsbak). In het gamma benzinemotoren toont hij zich de meest veelzijdige, ook al toont de 1.0 driecilinder met 69 pk, die het instapmodel vormt, zich ook bijzonder daadkrachtig (4,3 l/100 km en 99 g/km CO2).

 

Veiligheid ten top, afwerking kan beter

2017_Yaris_DET_01We moeten ook nog onderstrepen dat de Toyota Safety Sense standaard wordt, ongeacht het afwerkingsniveau. Dit pakket omvat de automatische noodrem, het automatisch beheer van de rijlichten, het waarschuwingssysteem voor rijvakoverschrijding en de verkeersbordherkenning. Uiterlijk wordt hij dankzij zijn nieuwe en meer dynamische uiterlijk wat sprankelender en hetzelfde geldt voor zijn interieur, waar nieuwe kleuren voor de nodige schwung zorgen. En ook voor het koetswerk komt er een tweekleurenversie, die binnenin gekoppeld kan worden aan vier interieurkleuren (blauw, rood, beige en zwart). Het dashboard is helemaal bij de tijd en werd volledig ontdaan van knoppen. Let echter wel op met applicaties (zoals Coyote), die teveel kunnen ingrijpen in de navigatie, waardoor de kaart gedurende enkele seconden verdwijnt. Echt onbegrijpelijk, net zoals bepaalde afwerkingsfoutjes trouwens…

 

FLEETBALANS

De Toyota Yaris hybride toont zich met zijn 90% aftrekbaarheid en zijn laag verbruik uiteraard erg aantrekkelijk. Te meer daar hij (momenteel) de enige in zijn segment is die de ecologische kaart kan trekken! Hij kan met een prijs van 20.400 euro BTW incl. dan ook een interessant koopje zijn voor ondernemingen die milieubewust zijn en een alternatief voor de diesel bieden (die trouwens nog altijd in de catalogus staat). Maar let wel op dat dit niet wil zeggen dat een hybride auto gebruikt kan worden als een dieselvoertuig! U hoeft niet in een hybride Yaris te investeren wanneer uw werknemers 40.000 km per jaar afleggen en dat vooral tijdens lange trajecten op de autosnelweg doen. De benzinerekening dreigt dan bijzonder stevig gekruid te zijn. En met zijn kleine benzinetank (36 liter) dreigen uw werknemers nogal wat tijd te zullen doorbrengen in het tankstation. Kortom, een hybride moet intelligent gebruikt worden!

picto-fiche-pratique-big TECHNISCHE FICHE

Toyota Yaris Hybride

Carburant : Benzine + elektrisch

Puissance : 100pk

Couple maximum : 111 Nm tussen 3.600 en 4.400 opm

Leeggewicht: 1.165 kg

Koffervolume: 286 liter

Tankinhoud: 36 liter

Gemiddeld verbruik: 3,3 l/100 km

CO2-uitstoot: 75 g/km

Topsnelheid: 165 km/u

Cilinderinhoud: 1.497 cm³

 

 

ANDERE MOTOREN

1.0 VVT-I Benzine 69 pk

1.5 VVT-I BVM 6 Essence 111 ch

1.5 VVT-I CVT Benzine 111 pk

1.4 D-4D Diesel 90 pk

 

 

BEHEERSINFORMATIE

Basisprijs BTW excl.: 16.859,50 euro

Basisprijs BTW incl.: 20.400,00 euro

Fiscaal vermogen: 8 pk

TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) : 123,00 euro

BIV (Vlaanderen) : 110,70 euro

Verkeersbelasting(Brussel, Wallonië) : 231,13 euro

Fiscale aftrekbaarheid: 90,00%

VAA gebruiker: 1250 euro/jaar

VAA werkgever: 68 euro/jaar

 

 

pictophoto FOTOGALERIJ