Ook qua verkeersveiligheid is 2020 een belangrijke Europese deadline, want de Europese Unie wil het aantal verkeersdoden op Europese wegen tegen dan halveren in vergelijking met 2010. Bijna halverwege de opgelegde termijn blijkt er alvast nog veel werk aan de winkel te zijn… vooral in België.

Uit het onderzoek van het BIVV en de federale wegpolitie bleek immers dit najaar nog dat het Belgische wegennet het op één na dodelijkste is van heel Europa. Enkel de Grieken doen nog slechter.

En wie dieper graaft, komt tot een eindbalans die niet noodzakelijk ‘opbeurend’ is. Volgens de Jaarverslag van het Fonds voor arbeidsongevallen stierven in 2013 immers dubbel zoveel Belgen in het woon-werkverkeer als het jaar voordien. Een gedeeltelijke verklaring schuilt in het bijzonder grillige weer in januari 2013, maar er is meer. Het aantal arbeidsongevallen op de weg van en naar het werk steeg, volgens het Fonds, met 8,1% en dat is onrustwekkend als je weet dat het totaal aantal arbeidsongevallen een duidelijk dalende lijn kent (-4,2%). De eindbalans is zwaar: één dodelijk arbeidsongeval op vier viel in het verkeer in 2013.

Kortom, een oproep voor een aangepaste infrastructuur en een onderbouwd toezicht op het verkeersreglement (ook qua gordeldracht bengelt ons land namelijk achteraan het Europese peloton) is hier op zijn maar meer nog is er voor bedrijfsleiders, wagenparkbeheerders en HR-verantwoordelijken, werk aan de winkel. Sensibilisering rond arbeids- en verkeersveiligheid, analyse en opvolging van de eigen schadestatistieken, preventieplannen met concrete doelstellingen… het moet voortaan deel uitmaken van uw dagtaak. En staart u zich daarbij alstublieft niet blind op de rijvaardigheid van uw werknemers. Een cursus defensief of milieubewust rijden zal zonder meer een gunstig effect sorteren, maar als u vastgeroeste overtuigingen inzake reactietijden, rem- en veiligheidsafstanden, vermoeidheid, alcoholgebruik, stressbeheersing en multitasking uit de wereld weet te helpen bij uw bestuurders, bent u volgens ons al een hele stap vooruit.

Om u helemaal te overtuigen en tot actie aan te zetten nog twee cijfers. Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (onderschreven door cijfers van andere instanties als het BIVV) is ruim 1 arbeidsongeval op 10 (10,5% om precies te zijn) een verkeersongeval en volgens ons eigen onderzoek dient net geen 63% van de bedrijfswagenrijders jaarlijks een schadedossier in. U weet wat u te doen staat.

Inhoud van het dossier

Rondetafel > Remarketing van alternatieve voertuigen staat nog in de kinderschoenen, maar wij brengen de specialisten ter zake nu al rond de tafel.

theCarAuction > Nieuwe speler in de Belgische remarketingsector

Statistieken > Hoe veilig rijdt de bedrijfswagenrijder? Cijfers die vooroordelen helpen doorprikken.

Verzekering > Je verzekeraar als partner voor een betere schadestatistiek.

Modix > Remarketing voor dummies