Hybrides en PHEV’s

De plug-inhybride valt duidelijk in de smaak bij de constructeurs, en dan vooral bij de Fransen. In de PSA-groep is de techniek stormenderhand in talrijke segmenten binnengevallen. Zo is de C5 Aircross er voortaan als stekkerhybride, net zoals de DS7 Crossback in zijn versie e-tense. Peugeot van zijn kant biedt een PHEV-variant aan van zijn 508, 508 SW en 3008, terwijl bij Opel de Grandland X er gebruik van kan maken.

Bij Renault wordt de nieuwe Captur ook een plug-inhybride, terwijl de Clio een full hybrid wordt (die niet moet worden opgeladen).

Kia introduceert de PHEV-technologie die al gekend is uit de Ceed SW en de Niro in de nieuwe X-Ceed. Ford zet echt de kraan open met de Puma, Kuga en Explorer PHEV en de mildhybride Fiesta en Focus.

Ook bij Jeep duikt een stekkerhybride variant op van de Renegade.

Bij Skoda tot slot krijgt de grote gezinswagen Superb een plug-inhybride versie waar taxibestuurders bijzonder opgetogen mee zullen zijn.

Puur elektrisch

Tot op heden beperkte het aanbod van elektrische auto’s zich tot dure modellen met een beperkt rijbereik, maar het salon van Brussel luidt nu duidelijk een nieuw tijdperk in. Tegenwoordig bieden ze niet alleen een bereik dat volstaat voor het meeste dagelijkse gebruik, maar sluiten ze ook nauwer aan bij de andere modellen van het gamma en zijn ze financieel meer toegankelijk. Zo zien we de Peugeot e-208 en zijn Duitse neef Opel Corsa e op de markt opduiken met een rijbereik van meer dan 330 kilometer. In een iets hoger segment is er de Peugeot e-2008 (300 kilometer) terwijl je bij de kleine stadswagens voortaan kan kiezen voor de e-Up van Volkswagen, de Citigo e iV van Skoda en de Mii electric van Seat. Daar komt nog de gloednieuwe Honda e bij. Ze bieden allemaal een rijbereik van iets meer dan 200 kilometer. Volkswagen start in Brussel officieel de commerciële carrière van de ID.3, een soort puur elektrische Golf met een rijbereik van 400 tot 600 kilometer.

Bij de SUV’s onthult Mazda de MX-30, zijn eerste elektrische model, met iets meer dan 200 kilometer bereik. DS leidt van zijn DS3 Crossback een e-tense af met meer dan 300 kilometer, terwijl de e-tron Sportback van Audi bijna 450 kilometer haalt.

Het merk MG tot slot is ook aanwezig met een stand om zijn renaissance aan te kondigen, die eveneens volledig elektrisch wordt.

Qua prijzen zijn er nog wel modellen die flirten met de grens van de 80.000 euro, maar andere bieden een basisprijs van net iets meer dan 20.000 euro, zodat de elektrische auto aan populariteit zal winnen.

CNG

CNG is misschien wel wat discreter aanwezig maar moet niet over het hoofd worden gezien. Daar getuigt de nieuwe A5 Sportback g-tron van op de stand van Audi, naast het aanbod van Seat, dat CNG aanbiedt voor de prijs van de benzineversie in de Arona, de Leon, de Leon break en de Ibiza.

SsangYong zet ook in op deze technologie en onthult de Tivoli en Korando met motoren die op gecomprimeerd gas lopen.