Bestuurdersprofiel

Een CNG-wagen is gebaseerd op een benzinemodel en dus zeer veelzijdig. Hij behoudt de stille werking en de kwaliteiten van een benzinewagen, terwijl de lage gebruikskosten – vooral dankzij de lage prijs aan de pomp – er een serieus alternatief voor diesel van maken voor wie veel kilometers rijdt. Alle CNG-wagens kunnen op benzine rijden, maar toch is voorzichtigheid geboden. Modellen die van bij het begin zijn bedacht op CNG hebben vaak maar een klein reservetankje (9 liter) voor benzine voor wanneer de gastank leeg zou geraken om een tankstation te kunnen vinden.

Dat kan een probleem zijn voor bestuurders die vaak naar landen moeten waar het tanknetwerk dun gezaaid is. Bij ons is het netwerk sterk gegroeid dankzij een aantal leveranciers zoals DATS 24, de energietak van de Colruyt Group. Toch blijft de dichtheid ervan beperkt, vooral ten zuiden van Samber en Maas. En tot slot gelden voor CNG-wagens soms nog bepaalde toegangsbeperkingen in bijvoorbeeld een aantal ondergrondse parkings.

 

Statistieken

Nadat de verkoopcijfers van CNG-wagens tussen 2015 en 2018 sterk waren toegenomen, van 656 naar 3.987 exemplaren, lijken ze stilaan minder aan te spreken. In 2019 kwamen er maar 3.054 nieuwe aardgasauto’s bij op onze wegen, goed voor nauwelijks 0,6 procent marktaandeel. En dat aantal zou stabiel blijven als we kijken naar de eerste 10 maand van dit jaar. Dat ligt onder meer aan het dalende aanbod, dat al niet zo ruim was.

Bovendien heeft Vlaanderen op 1 januari de belastingvrijstelling afgeschaft die CNG-wagens genoten. Toch zouden de cijfers nog licht kunnen gaan stijgen omdat er verschillende nieuwe modellen uit de VW-groep komen: de VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia en Seat Leon zouden het aanbod nieuw leven moeten inblazen. De fusie van de groepen FCA (Fiat) en PSA zou echter slecht nieuws kunnen zijn voor de CNG-modellen van Fiat, want de Franse groep voelt er maar weinig voor. Of zou de honger naar aardgasmodellen van de Italiaanse markt de Franse leiders kunnen overtuigen? Afwachten…

 

Fiscale kant