97,1 g/km is het gemiddelde CO2-uitstootgehalte van nieuwe auto’s die in 2021 in België werden ingeschreven, zo blijkt uit cijfers van Febiac. Dit cijfer was 107,9 g/km het jaar daarvoor. Het is de eerste keer dat het gemiddelde CO2-niveau van de Belgische vloot van nieuwe auto’s onder de 100 g/km is gezakt, althans in NEDC-termen.

Als we kijken naar de CO2-waarden op basis van de WLTP-norm, zijn deze tussen 2020 en 2021 gedaald van 130,7 g/km naar 116,9 g/km. Dit is grotendeels toe te schrijven aan de vlootsector.

Diesel blijft dalen

Dieselmotoren, die tot een paar jaar geleden in de meerderheid waren bij wagenparken, blijven terrein verliezen, met een daling van 9,2% ten opzichte van 2020. Benzine is nu de belangrijkste brandstof op de markt voor nieuwe wagens, met een marktaandeel van 52%.

De daling van het dieselverbruik wordt ook in de hand gewerkt door de plug-in hybrides (PHEV) en volledige hybrides, waarvan het aandeel is gestegen van 10,8% in 2020 tot 17,5% vorig jaar.

5% van de markt is volledig elektrisch

Vorig jaar waren elektrische auto’s goed voor een marktaandeel van 5,3%, of een totaal van 22.669 geregistreerde nieuwe wagens. Dit record is grotendeels te danken aan de fleet-sector, aangezien 9 van de 10 BEV- en PHEV-auto’s die vorig jaar werden geregistreerd, op naam van een bedrijf of een zelfstandige stonden.

De kleine uitzondering hierop zijn de volledig hybride voertuigen (HEV), waarvan in 2021 52,7% door particulieren werd geregistreerd, tegenover 47,3% door bedrijven en zelfstandigen.