De opstart van DS dateert van voor de fusie van PSA met FCA (lees Fiat en Chrysler) en dus het ontstaan van Stellantis. Door het samengaan van de Franse en Italiaanse groep beschikt Stallantis nu over vier premiummerken: Alfa Romeo, Lancia, Maserati en uiteraard DS. De komst van de Italiaanse merken betekent geenszins dat de inspanningen worden opgegeven om DS een vaste plaats te geven in het autolandschap, integendeel. Net als vele mode-artikelen staat DS voor Franse luxe en flair. Bovendien zijn de comfortervaring en het uitpakken met technologie twee andere belangrijke pijlers voor DS. Niet toevallig uiteraard want dat ligt in de traditie van de oorspronkelijke Citroën DS uit 1955, een auto die toen het summum van comfort was en qua technologie spreekwoordelijke lichtjaren voorsprong had op zijn concurrenten.

 

Drievoudige kruising

Philippe Houy, product manager van de DS 4, erkent dat de voornaamste concurrenten van zijn troetel de Audi A3, BMW 1 Reeks en Mercedes A Klasse zijn maar hij voegt daaraan toe dat DS geen copy paste van de concurrentie wil toepassen maar wel een waar alternatief biedt: “De DS 4 heeft een eigen karakter in zijn design, de gebruikte materialen, de comfortervaring en het beschikbaar stellen van specifieke technologie.”

De DS 4 wil bovendien niet enkel liefhebbers van traditionele premium hatchbacks à la A Klasse aanspreken maar ook mensen die zich aangetrokken voelen tot SUV-modellen zoals onder meer de GLA en X3. Precies daarom is de DS3 een kruising van verschillende types auto. De daklijn doet denken aan een coupé. De korte achtersteven in combinatie met de vrij lange sluit straalt dynamiek uit zoals bij een sportief getinte hatchback en de grote wielen van 19 of 20 duim samen met het relatief hoge koetswerk en de zwart gelakte terugwijkende drempels zijn elementen die je eerder aan een SUV toeschrijft.

DNA van DS

“DS moet verfijning, originaliteit en herkenbaarheid uitstralen”, zo beweert Philippe Houy. Typisch is het expressieve koelrooster, de opmerkelijke lichtsignatuur, de vlakke deurkrukken en de afbuigende chroomlijn in het dak die als een knipoog naar de vroegere DS uit ’55 mag beschouwd worden.

Over deze auto is nagedacht, zoveel is duidelijk. Dat geldt ook voor het interieur dat indruk maakt door zijn eenvoudige lijnen, de manier waarop schermen en toetsen zijn geïntegreerd en niet te vergeten de materiaalkeuze. De elleboogsteunen bijvoorbeeld zijn in zacht materiaal uitgevoerd en vergroten het comfortgevoel.

Dan is er nog de technologie met de talrijke rijhulpmiddelen, de connectiviteit en zo kunnen we nog even doorgaan. Opmerkelijkste item dat beschikbaar is, is

de DS active scan suspension. Een camera bovenaan de voorruit leest als het ware de weg en stuurt de gegevens door naar een computer. De flexibiliteit van de ophanging wordt per wiel afzonderlijk gestuurd. Dit systeem is standaard op de E-tense, de plug-inhybride.

 

Ruime keuze

De DS 4 is enkel verkrijgbaar als een vijfdeurs maar het aantal versies en uitrustingsniveaus is bijzonder uitgebreid. Er bestaan drie versies die dan nog eens telkens in verschillende uitrustingsniveaus geleverd kunnen worden.

DS voorziet vijf aandrijflijnen. Daarvan zijn er drie benzines met een vermogen van 95 kW/130 pk, 132 kW/180 pk of 165 kW/225 pk. Eén is een 1.5-diesel (95 kW/130 pk) en er staat ook een plug-in hybride met 165 kW/225 pk en een CO2-uitstoot van 30 g/km op het programma. De DS 4 is enkel verkrijgbaar met een achttrapsautomaat. De eerste exemplaren van de DS 4 zouden geleverd worden tegen het einde van het jaar.