Gepubliceerd op 6 September 2023 om 14h10
Door Maxime Pasture

Fleet test BYD Seal: Moet de Tesla Model 3 vrezen voor zijn plaats?

Op papier en op foto heeft de Chinese elektrische berline alles in huis om werknemers te verleiden. Maar om een waarheidsgetrouw beeld te krijgen van de BYD Seal, gingen we een proefrit maken.

||||||
|||||| © ||||||

Als je nog niet van BYD hebt gehoord, dan zal dat wel snel gebeuren, want het Chinese merk is goed op weg om Europa binnen te dringen. Tegelijkertijd was ‘Build Your Dreams’ aanwezig op grote Europese evenementen, zoals het Autosalon van Brussel afgelopen januari en het Autosalon van München deze week, met een stand die bijna net zo groot was als die van de VW-groep. Dit geeft je een idee van de middelen die worden ingezet om de Europeanen te overtuigen. En het Chinese merk maakt er geen geheim van dat de Seal, een zeer aerodynamische berline, de voor de hand liggende rivaal is van de Tesla Model 3, vooral als het gaat om de prijs (zie hieronder).

Impressionant weggedrag

Vanuit esthetisch oogpunt zijn de meningen vrij eensgezind: deze Seal is een succes. Bovendien is het samen met de Mercedes EQS en de Hyundai Ioniq 6 een van de meest aerodynamische elektrische wagens op de markt. In de praktijk komt dit tot uiting in een vrij behoorlijk brandstofverbruik op de snelweg, onder de 20 kWh/100 km, terwijl de tweemotorige vierwielaangedreven versie 18,2 kWh/100 km claimt. Met de 82,5 kWh batterij komt dit neer op een theoretische autonomie van 520 km. De achterwielaangedreven versie heeft een bereik van 570 km (zie technische gegevens hieronder). In de stad hadden we iets meer energieterugwinning op prijs gesteld. Dit is instelbaar op 2 niveaus, maar in vergelijking met de concurrentie is de energieterugwinning vrij licht. Maar in ieder geval gedragen de 2 versies die we getest hebben zich opmerkelijk goed op de weg. Tenminste, zolang je de rijhulpmiddelen uitschakelt, want die lijken niet helemaal in orde: ze zijn veel te opdringerig en ze reageren niet altijd op het juiste moment.

Charmant, zonder echt intuïtief te zijn

Laten we het even hebben over het interieur, dat gezellig, goed afgewerkt en origineler is dan dat van de concurrentie. Net als op de weg en aan de buitenkant, is de charme daar. Achterin is er genoeg ruimte, hoewel langere passagiers hun voeten niet onder de voorstoelen kwijt kunnen, ondanks dat het zeer smalle accupakket onderaan is gemonteerd. Op het gebied van schermen en multimedia zijn we echter minder overtuigd. Het centrale touchscreen kan verticaal of horizontaal worden geplaatst, maar volgens ons is het een gadget dat vooral de jongere generatie zal aanspreken, want voor de beste leesbaarheid kun je het scherm beter horizontaal houden. We betreuren ook het feit dat het gesplitste scherm heel weinig toepassingen accepteert (het is oké voor navigatie, maar niet om de radio te bedienen, bijvoorbeeld) en dat navigatie-informatie niet beschikbaar is op het dashboard. Over het geheel genomen is de lay-out van het multimediasysteem ook nogal complex en zal het even wennen zijn.

De Seal accepteert een snelle lading tot 150 kW; reken op 37 minuten om de batterij van 10% tot 80% op te laden.

Fleetrapport

De Seal is zeker de meest volmaakte van de huidige [B-Waai-D] modellen. Zijn stijl, prestaties, wegligging, ruimte aan boord en interieur zijn allemaal indrukwekkend. De rijhulpsystemen en de multimedia zouden echter nog verbeterd kunnen worden. Maar met vrij agressieve prijzen onder de € 40.000 exclusief btw, gemodelleerd naar die van de Tesla Model 3, zal hij concurrenten als de Hyundai Ioniq 6, Mercedes EQE en BMW i4 waarschijnlijk pijn doen. Vooral omdat er in 2024 een instapversie met een 61 kWh batterij komt voor een nog aantrekkelijkere prijs.

Maar wees voorzichtig, want BYD moet zijn reputatie en netwerk nog opbouwen, wat voorlopig gevolgen heeft voor de restwaarde, die voor elektrische wagens al erg volatiel is…

Technische fiche

BYD Seal Design RWD (230kW/313pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch
Vermogen 230 kW/313 pk
Maximale koppel 360 Nm
Leeggewicht 2.055 kg
Koffervolume 400 + 53 l
Autonomie 570 km
Gemiddeld verbruik 16,6 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 180 km/u
Capaciteit van de batterij 82,5 kWh

 

ANDERE MOTORISATIES
Motor Brandstof Vermogen
Excellence AWD Electriciteit 390 kW (530pk)

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 38.834,71 €
Basisprijs incl. BTW 46.990 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 92,93 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.611,09 €/jaar
Verworpen uitgaven 273,88 €/jaar
Taks op CO2 31,34 €

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels