Advertisement
Gepubliceerd op 5 October 2021 om 09h31
Door Damien Malvetti

Fleet Test – DS 4 2021: Het moment van volwassenheid

De DS4 is het vierde volwaardige product dat het DS-logo draagt. Hij maakt komaf met het verleden en is een mijlpaal op het gebied van ontwerp en technologie. De DS4 introduceert een hele reeks nieuwigheden, die niet in het minst de fleetklanten zullen verrassen. Ditmaal kunnen we echt wel zeggen dat DS zich als merk heeft gevonden, want de DS4 concretiseert nu de leeftijd van volwassenheid die het jonge Franse merk uiteindelijk heeft bereikt. Wij werden in elk geval verleid!

||||||||
|||||||| © ||||||||

De vorige en de nieuwe generatie delen weinig overeenkomsten. Het moet gezegd dat de nieuwste gebruik maakt van het nieuwe EMP2-platform uit de Stelantis groep, dat ook zijn toepassing vindt in de nieuwste Peugeot 308 et Opel Astra. Sommigen zullen beweren dat het de Fransman is aan te zien, hoewel het design toch grondig verschilt van zijn twee neven.

Vanzelfsprekend herneemt de DS4 enkele typische stijlkenmerken van vorige DS-creaties, waaronder het beroemde DS Wings radiatorrooster geflankeerd door LED-koplampen. Het geheel oogt echter wat minder ‘blingbling’, minder bombastisch dan bij de andere modellen. De ontwerpers hielden zich wat meer in, en gelukkig maar. De nieuwste DS4 krijgt intrekbare portiergrepen en een bijna onzichtbare handgreep voor het openen van de achterklep, wat het uitzicht ten goede komt. Zijn look is enigszins agressief door de groot uitgevallen L-vormige LED-dagrijlichten die diep doorlopen in de voorbumper.

 

Elegantie en raffinement

Ook in het interieur oogt het ontwerp van het dashboard harmonischer en straalt het geheel een beeld van verfijning en elegantie uit, zoals men dat uiteindelijk verwacht van een DS. De gekozen materialen zijn uitstekend, evenals de assemblage en algehele afwerking. De premiums moeten zich tenslotte bewijzen. Het enige minpuntje: de achterbank is wat krap uitgevallen, zeker voor grote personen.

Om zijn premium ambities en Franse luxe nog verder naar een hoger niveau te tillen, voegt de DS 4 een hele reeks technologieën toe aan zijn uitrustingslijst. Zo noteren we o.a. het ronduit immens grote ‘enhanced reality’ head-up display met 21 inch diagonaal. We hebben nog maar zelden dergelijke technologie gezien! Het centrale 10” display op het dashboard integreert een volledig nieuwe interface voor het DS Iris System. Het infotainmentsysteem laat zich ook via spraakcommando’s of bewegingen bedienen. Het stelt 5 verschillende, personaliseerbare welkomschermen voor, om de toegang tot de meest gebruikte bedieningsfuncties te vereenvoudigen. Over vereenvoudigen gesproken: een klein DS Smart Touch-scherm onderin de middenconsole laat toe individuele snelkoppelingen te maken naar favoriete commando’s.

De DS4 is uitgerust met talrijke rijhulpsystemen, waarvan enkele exclusief zijn in deze autoklasse. Zo ontdekken we de ‘Active Scan Suspension’, die het wegoppervlak scant om vervolgens razendsnel de demping aan te passen, wat resulteert in meer comfort. Comfort is juist één van de sterke troeven die deze DS 4 uitspeelt. Hij is enkel beschikbaar met automatische versnellingsbak, wat fleetklanten goed uitkomt.

 

Geen slokop

In de catalogus staat nog één dieselmotor vermeldt voor de DS4 (BlueHDi 130), tegenover drie PureTech benzinemotoren met 130, 180 of 225pk. Een volledig elektrische uitvoering wordt verwacht tegen 2024, maar in afwachting is er een plug-in hybride, die de PureTech 180 benzinemotor combineert met een 100pk krachtige elektromotor. Deze uitvoering laat toe om tot 55km emissievrij af te leggen.

Het is van deze versie dat we het stuur konden nemen voor een eerste kennismaking. We moeten eerlijk toegeven dat de wagen zich zeer zuinig toont met een gemiddelde van 5,1l/100km over een 145km lange route die alle soorten wegen omvatte, en waarbij het moeilijk viel onze vaak zware voet in te tomen.

 

Fleetbalans

Tegenover zijn concurrenten zoals de BMW 1 Reeks, Mercedes-Benz A-Klasse of Audi A3, biedt de DS4 dat tikkeltje ‘Franse luxe’, dat zeker heel wat klanten zal bekoren. De wagen heeft het voordeel tegen een lagere prijs – de hybride versie is verkrijgbaar vanaf 38.000 euro – een hoger uitrustingsniveau aan te bieden. Zijn VAA blijft dan ook zeer aanvaardbaar (1370€/jaar). Dat volstaat om de deuren te openen naar heel wat car policies.

 

Technische fiche

DS 4 – E-Tense 225

TECHNISCHE INFORMATIES  
Brandstof Hybrid benzine
Vermogen 180 pk
Maximum koppel 300 Nm @ 1750 rpm
Gewicht 1430 kg
Koffervolume 430 l
Tankvolume 53 l
Gemiddelde verbruik 2,3 l/100 km
CO2 uitstoot 29 g/km
Max snelheid 225 km/u
Cilinderinhoud 1598 cm3

 

BEHEERSINFORMATIES
Basisprijs btw excl. 31.735 €
Basisprijs btw incl. 38.400 €
Fiscale vermogen 9 ch
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2478 €
BIV (Vlaanderen) 46,23 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 326 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 159,8 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA werknemer 1370€/an
Verworpen uitgaven 548€/an
CO2-belasting 27,54 €

 

 

Fotogalerij

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels