Advertisement
Gepubliceerd op 9 September 2022 om 10h00
Door Damien Malvetti

Fleet test Lexus RX 450h+ (PHEV): de nieuwe maatstaf voor luxe-SUV’s

In 1998 lanceerde Lexus zijn grote RX SUV. Met een combinatie van royale binnenruimte, hoogwaardige materialen en een voortreffelijke afwerking effende hij het pad voor de wereldwijde markt van de luxe SUV, die al snel door veel concurrenten werd gekopieerd. Vandaag is hij aan zijn vijfde generatie toe en behoudt hij zijn sterke punten, maar maakt hij van de gelegenheid gebruik om zijn assortiment motoren uit te breiden met een plug-in hybride versie die hem in staat moet stellen een plaats te vinden in tal van car policies.

||||||||||||||
|||||||||||||| © ||||||||||||||

Voor zijn vijfde generatie is de styling van de Lexus RX gebaseerd op de ‘Next Chapter’-designtaal die recent werd geïntroduceerd door zijn kleinere broer, de NX. Enkele kenmerken zijn een nieuwe grille die naadloos overgaat in de carrosserie, nieuwe LED-koplampen vooraan en een lichtbalk die over de achterbak loopt.

Ondanks het gebruik van het nieuwe GA-K-platform behoudt het voertuig dezelfde proporties als zijn voorganger, maar past het zijn volumes aan om een wielbasis aan te bieden die 60 mm langer is en dus meer ruimte biedt, vooral op de achterbank. De zwart gemaakte C-stijl is ook behouden om de indruk te wekken van een naar achteren hellend dak om zo een sportievere look te krijgen.

Bestuurder centraal in het interieur

Het interieur van de Lexus RX is volledig opnieuw ontworpen aan de hand van het Tazuna-concept, dat is voorzien van een cockpit die naar de bestuurder is gericht. Bovenop de middenconsole bevindt zich een groot 14-inch touchscreen waarmee bijna alle functies van de auto kunnen worden bediend, hoewel er voor de basisfuncties ook enkele fysieke knoppen zijn behouden. Hoewel het systeem zeer responsief is, moet je er wel aan wennen.

Wie in de RX reist, voelt zich onmiddellijk veilig en geborgen in een wereld die luxe, comfort en verfijning uitstraalt. De keuze van de materialen is harmonieus en kwalitatief, net als de afwerking. We merken op dat Lexus geen dierlijke producten meer gebruikt bij de vervaardiging van de lederen bekleding van de stoelen, de algemene bekleding en het stuurwiel.

De bagageruimte blijft hetzelfde met een inhoud van 612 liter.

Full hybrid, PHEV of sportief

In België zullen drie versies worden aangeboden: twee full hybrides – 350h en een sportieve 500h F Sport Performance – en, voor het eerst, een plug-in hybride. Deze laatste, de RX 450h+, zal de voorkeur krijgen in de fleet dankzij zijn CO2-uitstoot van 26 g/km, zijn actieradius van meer dan 65 km en zijn brandstofverbruik van minder dan 1,2 l/100 km.

Om deze nieuwe versie aan de tand te voelen, trokken we naar Californië, ‘s werelds grootste afzetmarkt voor Lexus en waar deze geweldige RX zich perfect thuis voelt dankzij zijn 309 pk en 21-inch wielen. Hoewel hij niet bedoeld is om dynamisch te rijden, bewijst deze RX 450h+ in de meeste situaties efficiënt te zijn en een zeer hoog comfortniveau te bieden. De overgang van de elektromotor naar verbrandingsmotor is naadloos en doet de oren van de passagiers niet piepen. De besturing is nauwkeurig en het vermogen is voldoende om het gewicht van het voertuig te dragen. Het enige kleine minpuntje is de vering, die een beetje te zacht is, vooral op steile wegen.

De 450h+ versie is ook uitgerust met een energiebesparende warmtepomp, die minder impact heeft op het elektrische bereik wanneer bijvoorbeeld de airconditioning wordt gebruikt.

Hoog niveau van veiligheid

Er is geen tekort aan veiligheids- en rijhulpsystemen. De RX 2022 voegt zelfs enkele nieuwe functies toe aan zijn catalogus, waaronder een pre-collision systeem dat voertuigen, voetgangers en voorwerpen op zijn weg detecteert, en een actieve bestuurdersmonitoring via camera’s, die in staat is om een moment van afleiding te identificeren en een waarschuwing naar de bestuurder te sturen. Het kan de auto zelfs zachtjes aan de kant van de weg tot stilstand brengen en om hulp roepen als de bestuurder niet op de waarschuwingen reageert.

Dankzij al deze boordsystemen kunt u zich te allen tijde veilig voelen wanneer u met de RX rijdt.

De 500h-versie is ook uitgerust met Direct4, een intelligent systeem voor vierwielaandrijving dat gebruik maakt van een afzonderlijke elektrische motor om het vermogen en het koppel tussen de voor- en achteras voortdurend in evenwicht te houden. Dit zorgt voor meer comfort tijdens bijvoorbeeld droog remmen.

Vlootrapport

Door een PHEV-versie aan zijn gamma toe te voegen, beschikt de Lexus RX nu over een ideale motor voor fleetklanten. Tenminste voor degenen die hun voertuig vóór 1 juli 2023 zullen kunnen bestellen om nog van een interessante belastingaftrek te kunnen profiteren. Een Business Line-versie is in de catalogus opgenomen met een hele reeks uitrustingen die nodig zijn voor de fleet. Zijn actieradius van 65 km in volledig elektrische modus en een CO2-uitstoot van minder dan 25 g/km, samen met zijn hoog comfortniveau en royale binnenruimte, zouden wel eens klanten kunnen overhalen die tot nu toe zwoer bij zijn Duitse concurrenten, op wie deze RX nu niets meer te benijden heeft.

De prijs begint bij 56.099 euro voor de 350h-versie. De 450h+ plug-in hybride begint bij 68.305 euro, wat iets goedkoper is dan de Duitse concurrentie, maar voor deze prijs biedt Lexus een hoger uitrustingsniveau.

 

Technische fiche – Lexus RX 450h+

INFORMATIONS TECHNIQUES  
Brandstof     PHEV (benzine en elektrisch)
Vermogen 309 pk
Elektrisch bereik (WLTP) 65 km
Leeggewicht 2780 kg
Koffervolume 612 l
Volume brandstoftank 55 l
Gemiddeld verbruik 1,2 l/100 km
Uitstoot van CO2 26 g/km
Maximumsnelheid 200 km/u

 

ANDERE MOTORISATIES
Motor Brandstof Vermogen
RX 350h Full hybrid (benzine – elektrisch) 250 pk
RX 500h Full hybrid (benzine – elektrisch) 371 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 68.305 euros
Basisprijs incl. BTW 82.650 euros
Fiscaal vermogen 13 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 867 euros
BIV (Vlaanderen) 50 euros
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië) 708 euros
Wegenbelasting (Flandre) 340 euros
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA utilisateur 2341 euros/jaar
Belasting op verworpen uitgaven 398 euros/jaar
Taks op uitstoot CO2 28,17 euros/jaar

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels