Advertisement
Gepubliceerd op 27 March 2023 om 15h21
Door Jeroen Evens
Experten gelinkt :

Fleet test Renault Megane E Tech: De redelijke elektrische wagen?

In de stortvloed van nieuwe modellen op de markt voor elektrische wagens is de Renault Megane E Tech een welgekomen aanvulling. Voor één keer is dit een model van redelijk formaat en gewicht dat niet te veel elektronen verbruikt. Maar is hij echt redelijk in elk opzicht?

|||||||
||||||| © |||||||

Het zal niemand ontgaan zijn: de meeste modellen op de huidige markt voor elektrische wagens hebben de vorm van een SUV of een grote berline, vaak aan de bovenkant van het gamma. Met deze nieuwe 100% elektrische Mégane neemt Renault nu zijn plaats in in het compacte segment, dat uiteindelijk alleen wordt bezet door de Nissan Leaf, de MG 4 en het duo Volkswagen ID.3 en Cupra Born. Dat betekent dat de prijs redelijker is dan het gemiddelde (al komen we daar later op terug) en dat de afmetingen kleiner zijn.

Compact

De Renault Megane E Tech is namelijk zowel kleiner als lichter dan de meeste modellen op de markt. Dankzij zijn gewicht (beperkt tot 1,5 of 1,7 ton, afhankelijk van de versie) in combinatie met een aerodynamica die gunstiger is dan die van een SUV, kan de Franse auto zijn verbruik onder controle houden. Hij heeft slechts een batterij van 60 kWh nodig om een actieradius van meer dan 450 km te bieden. Althans in theorie.

 

 

Zuinig

En in de praktijk? In de stad, op korte koude ritten en op de snelweg is er geen sprake van een wonder: het verbruik kan de 20 kWh/100 km bereiken of zelfs overschrijden. Op trajecten buiten de stad kan het verbruik echter sterk worden verminderd. Door een minimum aan eco-driving en door gebruik te maken van de praktische peddels achter het stuur waarmee het regeneratieniveau bij het afremmen kan worden geregeld, was de Mégane E Tech tevreden met slechts 13 kWh/100 km. En dat ondanks temperaturen van minder dan 10 graden! Een redelijkere waarde dan wat we van grotere modellen kunnen verwachten. Dit alles gaat gepaard met best goede prestaties, dankzij de 220 pk.

Modern

Uiteraard biedt de Megane E Tech door zijn redelijke afmetingen niet de ruimte van een grote SUV. Zijn lengte, vastgesteld op 4,2 meter, beperkt vooral de ruimte achterin, maar de Française maakt dat goed met een bagageruimte van 440 dm³. Aan boord treffen we het nieuwe ultra-techno multimediasysteem op basis van Android Automotive aan. Het is zeer responsief en biedt een smartphone-achtige ervaring, met Google Maps-navigatie op de twee grote 12 en 12,3 inch schermen.

Fleetrapport

De Renault Megane E Tech is dankzij zijn redelijke afmetingen en gewicht vrij sober. Maar ondanks zijn geringe afmetingen is de Franse compacte auto niet erg toegankelijk qua prijs. Zijn catalogusprijs, die inmiddels is ontdaan van toegangsversies met een 40 kWh batterij, begint nu bij 43.350 euro (incl. BTW) voor een 60 kWh batterij en een 130 pk motor, en zelfs 50.490 euro (incl. BTW) voor ons testmodel. Duur? Ja, maar evenveel als zijn concurrenten in hetzelfde segment, met uitzondering van de MG 4.

 

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels