Advertisement
Gepubliceerd op 11 March 2022 om 14h51
Door Damien Malvetti

Fleet test Skoda Enyaq iV Coupe: de looks als extraatje

Skoda gaat door met de elektrificatie van zijn gamma. Na de Enyaq iV komt er nu de coupé-versie aan. Een dynamischer uiterlijk voor degene die het eerste neefje wordt van de Volkswagen ID.5 en Audi Q4 e-tron Sportback, maar hoe zit het met zijn prestaties?

|||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||| © |||||||||Skoda Enyaq Coupé||La calandre Crystal Face est de série sur la version RS.||||||||||||

Met zijn Enyaq iV Coupé is het Tsjechische merk gezwicht voor de SUV coupé trend. Maar wees gerust, de Enyaq verliest zijn legendarische ruimtelijkheid niet. Zelfs achterin hebben de inzittenden een uitstekende hoofdruimte, omdat de lijn vanaf de C-stijl naar achteren doorloopt. De modulaire kofferbak heeft met 570 liter niet al te veel te lijden.

Een volledig beglaasd dak, dat de warmte niet doorlaat.

Binnenin onderscheidt de Enyaq coupé zich nauwelijks van zijn neef, met uitzondering van het standaard volledig beglaasde – maar licht gerookte – dak, dat licht binnenbrengt en de indruk van royale ruimte accentueert, terwijl het de warmte weerkaatst. Het dak kan ondoorzichtig worden gemaakt met een net in de bagageruimte, dat snel en gemakkelijk met de hand kan worden aangebracht.

Het interieur verschilt niet van de traditionele Enyaq.

Iets meer autonomie

Dankzij zijn slanke design heeft de Enyaq iV Coupé een iets grotere actieradius van 10 tot 15 km, waardoor hij tot 540 km (WLTP) kan claimen. De vernieuwde M3-software biedt ook een nieuwe gebruikerservaring en rijhulpmiddelen van een hoger niveau, zoals het autonome parkeersysteem met geheugen. Het maakt ook een update van de accu mogelijk, die nu een snellaadcapaciteit heeft tot 120 kW voor de ENYAQ COUP iV 60 en tot 135 kW voor de modellen met vierwielaandrijving. Dit betekent dat de 82 kWh accu van de ENYAQ COUP iV 80 in slechts 29 minuten van 10 tot 80% kan worden opgeladen.

De Crystal Face-grille is standaard op de RS-versie.

De testrit

We hebben kunnen rijden met de verschillende versies die op de Belgische markt zullen worden aangeboden. Er zijn twee accu’s beschikbaar (62 en 82 kWh). De eerste biedt een vermogen van 132 kW, terwijl de tweede verkrijgbaar is met 150 kW (80-versie), 195 kW (80x 4WD-versie) en 220 kW voor de RS-versie. De RS-versie wordt over een paar weken gelanceerd.

Net als bij de ‘traditionele’ Enyaq zullen wagenparkklanten zeker de voorkeur geven aan de 80-versie met 150 kW. Dit is de versie die we tijdens onze testrit hebben getest.

De daklijn loopt af tot helemaal achteraan

Vlootbeoordeling

De rijervaring verschilt niet echt met die van een conventionele Enyaq. Het comfort is goed, net als de stilte aan boord. Het gewicht van de auto (2,3 ton) is echter merkbaar en hij biedt niet echt sportieve prestaties. Waar hij echter in uitblinkt, is op het gebied van brandstofverbruik! Tijdens onze testrit verbruikten we slechts 16 kWh/100 km. De B-terugwinningsmodus en de laadborden met 3 niveaus van energieterugwinning tonen hier ook hun efficiëntie. Kortom, de Enyaq iV Coupé is perfect voor gezinnen die ruimte nodig hebben en op zoek zijn naar iets anders dan de zoveelste grote SUV.

Op het moment van schrijven zijn de Belgische prijzen nog niet beschikbaar.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels