Gepubliceerd op 6 November 2023 om 08h02
Door Maxime Pasture

Fleet test Volvo EX30: Elektrisch, compact en betaalbaar!

Is een kleine elektrische SUV van een premiummerk met goede prestaties voor minder dan € 33.000 exclusief btw een schot in de roos voor bedrijven? Ja, zolang je accepteert dat alles wordt bediend via één touchscreen, zoals Tesla’s…

|||||||
||||||| © |||||||

In de fleetwereld wordt reikhalzend uitgekeken naar de komst van de Volvo EX30. En wel om een aantal redenen. Natuurlijk is hij 100% elektrisch. Maar zijn compacte formaat en betaalbare prijs – vrijwel ongeëvenaard in termen van prijs/prestatieverhouding – zullen de TCO/TCU aanzienlijk verlagen. En hoewel hij aanvankelijk alleen in China zou worden gemaakt, kondigde Volvo onlangs aan dat hij vanaf 2025 ook hier in Gent zal worden geproduceerd.

Formaat van een stadsauto

Met een lengte van 4,23 meter, net als een Renault Captur, positioneert de EX30 zich onder de Volvo XC40 en C40. Het is de kleinste SUV van Volvo! De bagageruimte van 318 liter lijkt krap, maar onder de vloer is nog eens 61 liter nuttige ruimte. Bovendien is er een kleine ‘frunk’ van 17 liter onder de motorkap voor het opbergen van oplaadkabels. Op de achterbank zullen tieners en volwassenen langer dan 1,70 m zich wat krap voelen, vooral door de erg hoge vloer die de knieën omhoog duwt. Maar er zijn nog steeds slimme opbergruimtes, zowel voor- als achterin.

Door de schuine zitting en de hoge vloer gaan je knieën omhoog.

Alles draait om één scherm

Eenmaal binnen moet je wennen aan de gerecycleerde materialen – er zijn 4 interieurafwerkingen om uit te kiezen – maar de sfeer is verre van onaangenaam. De cabine is volledig ontdaan van onderdelen en knoppen. Er zijn geen luidsprekers aan de voorkant, maar een soundbar die zich uitstrekt over de hele breedte van het dashboard. In het gebruik creëert het een zeer warme, huiselijke geluidssfeer: we houden ervan! Wat ons minder beviel was de afwezigheid van een dashboard en (voorlopig?) geen optie om te kiezen voor een head-up display. Alle rij- en multimedia-informatie is geconcentreerd op één centraal 12,3″ touchscreen. Wie gewend is aan de Tesla Model 3 of Y zal niet gedesoriënteerd zijn, maar voor anderen zal het even wennen zijn. Bovendien vereisen sommige instellingen, zelfs met een paar knoppen op het stuurwiel, veel meer bediening dan normaal. Om bijvoorbeeld de veiligheidsafstand van de adaptieve cruise control in te stellen, telden we 5 handelingen op het scherm in plaats van de gebruikelijke 2. Het valt dan ook niet mee om je ogen op de weg te houden. Gelukkig is het multimediasysteem ontworpen door Google Automotive, waardoor het over het algemeen intuïtief werkt.

Alles is samengebracht op het centrale 12,3″ touchscreen.

Aan het stuur

Er zijn drie versies beschikbaar: een enkele 272 pk motor die de achterwielen aandrijft, met een 49 kWh batterij en een autonomie van 340 km; een versie met een grote 64 kWh batterij met een autonomie van 475 km (voor €36.561,98 excl. BTW); en tot slot de versie met een dubbele 428 pk motor, vierwielaandrijving en een grote batterij voor een autonomie van 450 km tussen twee oplaadbeurten (voor €41.727,27 excl. BTW).

Welke versie je ook kiest, deze EX30 biedt het weggedrag dat je van een Volvo mag verwachten. Een gezond en comfortabel weggedrag. Zijn ‘Chinese’ onderstel van de Geely-groep, waartoe Volvo behoort, is extreem energiezuinig: wij noteerden 17,1 kWh/100 km met de eenmotorige versie, die bijna 110 kg lichter is (en dat voel je op de vooras).

De EX30 kan snelladen met 134 tot 153 kW, waarbij de batterij in 26 minuten van 10 tot 80% wordt geladen.

Fleetrapport

Dit lage werkelijke brandstofverbruik bevestigt dat de TCO/TCU waarschijnlijk zeer beperkt zal zijn, zeker met een startprijs van €32.223,14. Bovendien biedt de Belgische importeur het Volvo Care programma aan met 5 jaar of 150.000 kilometer gratis onderhoud en vervanging van slijtageonderdelen! Zolang je je geen zorgen maakt over het aanraakscherm, heeft deze Volvo EX30 echt veel te bieden. De eerste leveringen vinden plaats in februari 2024.

De tijden van 0 tot 100 km/u zijn indrukwekkend: 5,7s; 5,3s (lange afstand) en 3,6s voor de Performance-versie!

 

Technische fiche

Volvo EX30 Single motor (200kW/272pk)

INFORMATIONS TECHNIQUES  
Brandstof Electriciteit
Vermogen 200 kW/272 pk
Maximale koppel 343 Nm
Leeggewicht 1.840 kg
Koffervolume 379 l (+ 17 l vooraan)
Autonomie 340 – 344 km
Gemiddeld verbruik 16,7 – 16,8 kWh/100 km
Emissie CO2 0 g/km
Maximale snelheid 180 km/u
Capacité de la batterie 49 kWh

 

ANDERE MOTORISATIES
Motor Brandstof Vermogen
Single motor extended range Electriciteit 200 kW (272pk)
Twin motor performance Electriciteit 315 kW (428pk)

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 32.223,14 €
Basisprijs incl. BTW 38.990 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 92,93 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.540 €/jaar
Verworpen uitganven 261,80 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 31,34 €

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels