Advertisement
Gepubliceerd op 12 January 2021 om 07h17
Door Damien Malvetti
Experten gelinkt :

Fleetnieuws VMS 2021 – De Kia e-Niro langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

Met de Niro speelt Kia perfect in op de tijdsgeest: het is een SUV die volop inzet op elektrificering. Hoewel het allesbehalve scheurijzers zijn, zijn de twee hybride versies erg geslaagd – en ze blijven onder belasting gespaard van het vervelende CVT-effect dat veel Toyota-hybrides plaagt. De uitgebreide waarborg van zeven jaar is een extra troef.

||||||
|||||| © ||||||

Langs buiten (rijverslag)

De in 2016 gelanceerde Niro kiest voor alternatieve aandrijving: hij bestaat enkel als hybride, plug-inhybride (PHEV) of zelfs als zuiver elektrische variant. De twee hybride versies combineren een 1.6 GDi met een elektromotor en hebben allebei een totaalvermogen van 141 pk. Niets te veel voor het hoge voertuiggewicht, en de prestaties blijven dan ook vrij bescheiden. Ook het weggedrag is bezadigd te noemen, maar het rijcomfort is verzorgd en het interieur is ruim. In de plug-inversie genieten de achterste inzittenden net zo veel plaats, maar zijn koffer is nóg iets kleiner dan die van de PHEV: 324 in plaats van 344 liter.

De gewone Hybrid laadt zijn batterij onderweg op, met behulp van remenergie of via de verbrandingsmotor, en kan maximaal 4 tot 5 kilometer zuiver elektrisch rijden (bij lage belasting weliswaar). De Plug-in kan met zijn grotere batterij van 8,9 kWh volledig gevuld in theorie 49 kilometer uitstootvrij rijden, zodat de CO2-uitstoot een eind onder de fiscale drempel van 50 g/km blijft en deze plug-inversie 100 procent aftrekbaar is voor zelfstandigen en ondernemingen. Zij kunnen op die manier de hoge meerprijs ten opzichte van de HEV terugverdienen; voor particulieren wordt dat veel moeilijker, zo niet onmogelijk.

 

In samenwerking met ALD Automotive en Eurofleet Consult

Een offerte van ALD Automotive? Klik hier.

Meer info over Eurofleet Consult ? Klik hier.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

  • Bestuurdersprofiel: Werknemer
  • Btw tarief: 21%
  • Niet verrekenbare btw: 65%
  • Tarief vennootschapsbelasting: 25%
  • Tarief personenbelasting: 53%
  • CO2 bijdrage: Ja
  • Voordeel alle aard: Ja
  • Datum inschrijving: 05/01/2021
  • Looptijd contract: 48 maanden
  • km/jaar: 25 000 km
  • Aanschafmethode: Operationele leasing
  • Regio van inschrijving: Brussel
  • Rijstijl: eco
  • Brandstofkaart: Ja

 

*Over de Belasting op Inverkeerstelling en de Jaarlijkse verkeersbelasting: inschrijving als leasewagen = Brusselse regels, dus enkel op basis van het vermogen in kilowatt en het fiscale vermogen. Omdat deze modellen nagenoeg altijd krachtiger zijn dan hun evenknie met een verbrandingsmotor zijn ze op dit specifieke vlak van de fiscaliteit in het nadeel. Voor Vlaamse klanten is het aangeraden om in te schrijven in Vlaanderen, want de regels zijn daar veel interessanter voor dit type voertuigen.

 

Opties en accessoires:

  • Metaalkleur
  • Pack Navigation

 

*Bijschrift

  1. 21% btw Incl.
  2. Basis offerte ALD – 65% niet verrek. btw incl. Vraag een offerte aan ALD Automotive
  3. BIV en JVB zijn al inbegrepen in het voertuigbudget
  4. Het bedrag aan rente dat voor 100% aftrekbaar is, wordt geschat op 10% van de leaseprijs van het voertuig
  5. Belastingtarief verworpen uitgaven = 40%

 

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie
Experten gelinkt :

Gelijkaardige artikels