Gepubliceerd op 17 January 2021 om 07h53
Door Damien Malvetti

Fleetnieuws VMS 2021 – De Skoda Kamiq langs binnen (fiscaliteit) en langs buiten (rijverslag)

De Kamiq laat nergens grove steken vallen en scoort op alle vlakken goed. Maar wie gedacht had hier het koopje van de eeuw te vinden, is eraan voor de moeite. De Kamiq is van nature al prijzig, en bovendien dwingen de lacunes in de basisuitrusting kopers om in de lange optielijst te gaan snuisteren – zodat deze Skoda uiteindelijk duurder uitvalt dan zijn concurrenten.

|
| © |

Langs buiten (rijverslag)

Eind 2019 bekeerde ook Skoda zich tot de kleine SUV, met de Kamiq. Naar goede gewoonte binnen de Volkswagen-groep pakt die uit met een degelijke rijhouding voor iedereen, dankzij ruime verstelmogelijkheden voor stuur en stoelen. Jammer is wel dat het dashboard behoorlijk wat harde en goedkoop aandoende kunststoffen gebruikt, voornamelijk voor de minder zichtbare delen. Goede punten zijn er voor de optionele digitale instrumenten, waarbij de klassieke wijzerplaten vervangen worden door een scherm waarop je ook de navigatiekaart groot kunt laten weergeven. Ergonomisch is alles weldoordacht en de binnenruimte is gigantisch voor dit segment, zowel voorin als achterin. Ook de koffer heeft een aantrekkelijk volume (400 liter), maar de moduleerbaarheid is hoogst klassiek.

Rijden doet de Kamiq best aangenaam: zijn weggedrag is efficiënt en geruststellend. Anderzijds is de ophanging vrij hard. Skoda biedt als optie ook een adaptieve ophanging aan. In de neus liggen moderne en vertrouwde motoren uit de Volkswagen-stal, allemaal met drukvoeding. Het aanbod telt drie benzines (1.0 TSI van 95 en 110 pk en 1.5 TSI van 150 pk) én een CNG-versie: de 1.0 TGI van 90 pk, met een kleine benzinetank als noodoplossing. Diesels zijn er niet meer.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels