Langs buiten (rijverslag)

Wordt de in 2019 gelanceerde ID.3 een even groot icoon als de Kever? Volkswagen schijnt alvast te denken van wel. Dankzij het gebruik van het specifiek voor elektrische aandrijving bedoelde MEB-platform kregen de ingenieurs een pak meer vrijheid wat packaging betreft: deze 4,26 meter lange vijfdeurs mag van buitenaf dan wel lijken op een compacte middenklasser, binnenin doet hij eerder aan als een grote reisberline. Er is dan ook plek zat, ongeacht waar je zit. Volkswagen spreekt in dat verband van een Open Space, een typering die deels ook slaat op het multimediasysteem en zijn klassieke tellerpartij vervangende satellietscherm. De hele interface is overigens digitaal, wat ergonomisch tot enkele compromissen noopte.

Volkswagen heeft drie verschillende batterijgroottes in de aanbieding: 45, 58 en 77 kWh (telkens de netto bruikbare capaciteit). Zelfs de ‘kleinste’ haalt al een rijbereik van 330 kilometer volgens de WLTP-methode. Die basisversie puurt wel maar 150 pk en 310 Nm uit zijn achteraan ingebouwde elektromotor; de andere twee zijn 204 pk en 310 Nm sterk. Laden kan met 11 kW bij wisselstroom en 100 of 125 kW bij gelijkstroom. Alleen de instapbatterij houdt het bij 7,2 kW (wisselstroom) en 50 kW (gelijkstroom), die laatste weliswaar optioneel op te voeren tot 100 kW.

 

Langs binnen (fiscaliteit)

Ontdek de fiscaliteit van dit model via de berekeningsmodule van OTOTO.

Volg gewoon deze link. Daar geeft u het gewest en de postcode in waar uw voertuig wordt ingeschreven om een volledige fiscale fiche te bekomen.

Fotogalerij