We reden de S 400 d 4MATIC in één zucht naar zijn geboortestreek, zonder ons maar een ogenblik zorgen te hoeven maken over de beschikbare laadinfrastructuur onderweg, laat staan het daarmee gepaard gaande tijdverlies. Na 600 en enkele kilometers bleef er nog ruimschoots voldoende tankvoorraad voor een mooie toeristische uitstap van een kleine 200 km. Met dank aan Rudolf Diesel!

Nochtans hadden we de S400d niet gespaard, flitste de digitale snelheidsmeter herhaald door de 200km/u, om zelfs af en toe brutaal in de kiem te worden gesmoord door de elektronische begrenzer bij 253km/u. Die begrenzing voelde aan als een schoonheidsfoutje bij zoveel comfort en onverstoorbare stabiliteit van deze luxe-cruiser.

Hoewel 2,1 ton zwaar, is een verbruik van 8,0l/100km best haalbaar; zelfs 7,5l/100km bij een heel rustige rijstijl en/of vlotte verkeersdoorstroming. Dat verbruik is moeilijk tot nauwelijks lager te krijgen, maar klimt ook nooit pijnlijk hoog op. Zelfs bij alles uit de kan halen op de Duitse Autobahn, met herhaald voluit versnellen en afremmen, was 10,0l/100km zowat het maximum opgetekend over een traject van ruim 100 km.

Dat de S-Klasse houdt van lange, snel gereden trajecten op de Autobahn, laat zich raden. Op slingerbaantjes laat zijn gewicht zich voelen, maar bij het kiezen van de ‘sport’-stand verbaast zijn rijgedrag door een onverwachte dynamiek.

Rijden met – of misschien ook wel gereden worden door – de Mercedes-Benz S-Klasse inspireert ruimschoots voor lange verhalen, maar wat de Belgische fleetmanagers en -rijders meer zal interesseren is dat Mercedes-Benz de overweldigende technologische bagage van hun nieuwste vlaggenschip niet één trapje lager naar de E-Klasse ent, maar onmiddellijk de nieuwste C-Klasse (intern W206; lancering 2021) voluit laat profiteren.

De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse, 2020.

 

Technologietransfer

Het meest opvallende in het interieur van de S-Klasse is het enorme rechtopstaande OLED-display in de middenconsole. Dat wordt bij de C-Klasse niet anders, maar wel 1” kleiner: 9,5” standaard en optioneel 11,9” groot. Het aanraakscherm stuurt zowat alles dat stuurbaar is en toont de camerabeelden van de parkeerassistentie. Vrees voor complexe achterliggende menustructuren is gelukkig onterecht, maar het al rijdend bedienen vergt toch enige gewenning. De klassieke bedieningsvorm met toetsen en/of draaiwiel is dan toch ‘trefzekerder’. Vergeten we evenmin de bij Mercedes-Benz zeer goede spraaksturing als alternatief.

Jammer vinden we dat zelfs het merk met de ster er niet in slaagt om het display vrij van vingerafdrukken te houden. Akkoord dat een goede werking primeert, maar in een auto van 125.000 euro als onze S-Klasse zijn het juist die details die gaan irriteren… allicht bij gebrek aan andere puntjes van kritiek?

De nieuwe ‘touch path’-stuurwielbedieningen kunnen ook tot ergernis leiden, want vaak te gevoelig of missen een haptische ‘klik’ om de activatie tastbaar te maken.

Zeer geslaagd is dan weer de camera in de behuizing van de achteruitkijkspiegel die automatisch inschakelt om hoog opgehangen verkeerslichten zichtbaar te maken en zo verkrampte nekspieren helpt te vermijden. Dit handige hulpje zal allicht in de optielijst van de C-Klasse opduiken.

Het neusje van de zalm op vlak van navigatie is de ‘MBUX augmented reality head-up kleurdisplay’, die de voorruit als panoramisch projectiescherm benut en een pijl plaatst exact bovenop de rijstrook / te nemen afslag. Uitermate handig, bijzonder ’s avonds en ‘s nachts, bij ritten in onbekend gebied. Maar zelfs bij de S-Klasse is dit een optie die met 2990,00 euro (net) niet zacht aantikt…

Nog meer veiligheid en comfort voor avondlijke ritten biedt het ‘Digital Light’, projectiemodules met meer dan 1 miljoen pixels per koplamp.

Bij het aansluiten van een Android-smartphone dringt Android Auto zich op met navigatie via Google Maps. Gelukkig is het ook mogelijk om bv. naar Tidal te luisteren via Android Auto en toch de on board navigatie te gebruiken.

Onze kennismaking met de S400d 4Matic was een overweldigende beleving, maar nog mooier wordt het om veel van deze technische vooruitgang eerstdaags terug te mogen ontdekken in de nieuwe C-Klasse, een populaire fleetkeuze.

Het meest opvallende in het interieur van de S-Klasse is het enorme rechtopstaande OLED-display in de middenconsole.

 

Technische fiche

 

Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC
Vermogen 243 kW (330 pk)
Basisprijs zonder BTW 99.000 euro
CO2-uitstoot (gecombineerd, WLTP) 179 – 209 g/km
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 4957,00 euro
BIV (Vlaanderen) 2117,19 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 842,69 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 1.082,68 euro
Fiscale aftrekbaarheid 50%
VAA gebruiker 1.473,21 euro/maand