Sinds 2016, toen de gammavernieuwing van SEAT van start ging, heeft het merk de wind in de zeilen op de Belgische markt. “Al drie jaar op rij noteren we een stijging met 12 procent van onze inschrijvingscijfers. Ons nettomarktaandeel ligt vandaag op 1,95 procent. We staan uiteraard sterk op de particuliere markt met 2,6 procent, maar ook de fleet begint te groeien, met een aandeel van 1,3 procent. 2019 was bovendien een uitmuntend jaar, met een aandeel van 35 procent voor de fleet, onder meer dankzij een paar mooie deals die we aan het jaareind met grote klanten hebben kunnen realiseren dankzij de kracht van Group Fleet Solutions. De Arona, Leon en Ateca zijn elk in gelijke mate onze drie gangmakers op de professionele markt.

“De Leon break 2020 wordt een model dat resoluut is ontwikkeld voor de wensen van de fleet”.

De Leon zou zijn positie binnenkort nog moeten versterken dankzij een nieuwe generatie, die specifiek is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de wensen van de jonge fleetklant. Jongeren zijn misschien minder geboeid door het bezitten van een auto, maar als ze er een kiezen, zijn ze op zoek naar een model met plaats. De breakversie voor 2020 zal daarom uitpakken met een hoeveelheid interieur- en kofferruimte zoals we nog nooit eerder zagen in dit model. Bovendien komen er een plug-inhybride en een milde hybride van 48V terwijl de CNG-variant blijft bestaan.

Betaalbaar elektrisch

De SEAT El-Born belooft een WLTP-rijbereik van 420 kilometer

SEAT heeft namelijk ook beslist om volop in te zetten op alternatieve aandrijflijnen. Ondanks het uitgebreide CNG-gamma met de Ibiza, de Leon en de Arona gaat SEAT nu nog andere geëlektrificeerde alternatieven aanbieden. “Onze eerste elektrische auto is al op de markt: de Mii Electric met een WLTP-rijbereik van 260 kilometer. Hij is duidelijk ontwikkeld voor de stad, waar hij zelfs 350 kilometer ver geraakt als je alles uit zijn regeneratieve remsysteem haalt. En dat alles voor een basisprijs van 21.000 euro. Later volgt de El-Born Electric, die minder dan 30.000 euro zal vragen voor een rijbereik van 420 kilometer (WLTP). Qua hybrides krijgt de Leon er twee terwijl ook de SUV Tarraco er binnenkort in een plug-inversie zal zijn”.

Wie test, is overtuigd

Het is een beetje de formule waarmee SEAT zijn producten bekendheid geeft. Om fleetklanten aan te trekken heeft het merk al een paar jaar geleden een testritconcept uitgerold, het “Seat on tour in fleet”. “We ontdekten dat potentiële professionele klanten onze auto’s leerden kennen en appreciëren als we hen die lieten uittesten. Gedurende een paar dagen stellen we een vloot van een paar auto’s ter beschikking van een bedrijf en worden de werknemers uitgenodigd om er zo vaak mogelijk mee te rijden. De resultaten zijn bijzonder interessant,” zo vertelt Gert Van Leeuw glimlachend. “Het recept voor het succes is om zichtbaar en beschikbaar te zijn voor de klant”.

“Met ‘Seat on tour in Fleet’ laten we onze potentiële klanten met onze auto’s rijden en dat werpt vruchten af.”

Cupra: van de autosport naar de fleet

Cupra, de sportieve afdeling van SEAT, gaat dit jaar ook door een kleine revolutie: “Voor Cupra was 2019 het jaar van de stabilisering en 2020 wordt dat van de nieuwe horizonten. We gaan namelijk de Formentor lanceren, die het eerste pure Cupra-product wordt en die niet alleen sportieve versies krijgt maar ook meer traditionele motoren om een breder publiek aan te spreken. Cupra wordt een volledig zelfstandig merk met eigen producten. In 2021 volgt dan de Tarascan, die het eerste puur elektrische model wordt van Cupra”.

Met al dat nieuws voor zijn twee merken is Gert Van Leeuw er rotsvast van overtuigd: “SEAT is goed gewapend om zijn groei in de fleetmarkt in 2020 door te zetten en het wordt absoluut een memorabel jaar”.