De meeste autobouwers lijken vandaag heel duidelijk te kiezen voor de stekker. Vorige week nog kondigde de Thierry Bolloré, de nieuwe CEO van Jaguar Land Rover, in een virtuele persconferentie de nieuwe strategie ‘Reimagine’ aan. Dat is een uitgestippelde route tot 2039 met als einddoel een bedrijf dat op geen enkele manier nog koolstof uitstoot.

Doorheen de reis zal Jaguar zichzelf heruitvinden om tegen 2025 een puur elektrisch luxemerk te worden. Parallel zal ook Land Rover de komende vijf jaar 6 puur elektrische modellen verwelkomen. Tegen het eind van het decennium moeten alle JLR-modellen verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

Ford volgt op de voet

Tijdens de voorstelling van de Mustang Mach-E, het eerste elektrische model van het merk, heeft Ford eveneens een bijzonder ambitieuze elektrificatiestrategie onthuld. Er wordt 22 miljard geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische technologie met als doel om tegen 2026 van elk model een geëlektrificeerde variant aan te kunnen bieden (hybride, plug-inhybride of puur elektrisch). Vier jaar later, dus aan het begin van het nieuwe decennium, zal het hele Ford-gamma puur elektrisch zijn.

Tot spijt van wie het benijdt lijkt de elektrische trein nu echt op de rails te staan en lijkt nog weinig hem te kunnen tegenhouden.

Mustang Mach-E